Publication: การเปลี่ยนแปลงทางการเมืองการปกครองไทยกับการพัฒนารูปแบบงานจิตรกรรมร่วมสมัยในประเทศไทย (พ.ศ. 2481-2519)
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2014
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การเปลี่ยนแปลงทางการเมืองการปกครองไทยกับการพัฒนารูปแบบงานจิตรกรรมร่วมสมัยในประเทศไทย (พ.ศ. 2481-2519)
Alternative Title(s)
Thai political change and the development (1938-1976) of contemporary painting styles in Thailand
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาการเมืองการปกครองไทยกับการพัฒนารูปแบบงานจิตรกรรมร่วมสมัยในประเทศไทยระหว่าง พ.ศ. 2481-2519 เป็นการศึกษาเกี่ยวกบประวัติศาสตร์การเมืองการปกครองไทยหลังการเปลี่ยนแปลงการปกครองที่ส่งผลต่อการพัฒนารูปแบบงานจิตรกรรมร่วมสมัยในประเทศไทย นับตั้งแต่เกิดเหตุการณ์การปฏิวัติการปกครองจากระบอบสมบูรณาญาสิทธิราชย์ไปสู่ระบอบประชาธิปไตย พ.ศ. 2475 มีการปรับโครงสร้างดานการปกครองครั้งสำคัญ ซึ่งเป็นผลจากการถ่ายโอนอำนาจจากกลุ่มอำนาจเก่าที่มีพระมหากษัตริย์ทรงเป็นประมุขมายังกลุ่มอำนาจใหม่ที่ประกอบด้วย ข้าราชการทหารและพลเรือน ที่เรียกตนเองว่า“คณะราษฎร” ในช่วงที่คณะราษฎรได้เข้ามาทำหน้าที่บริหารจัดการประเทศแทนพระมหากษัตริย์ และประกาศใช้รัฐธรรมนูญฉบับแรก เมื่อวันที่ 10 ธันวาคม พ.ศ. 2475 ประชาชนมีสิทธิเสรีภาพทางความคิดและการแสดงออกมากขึ้น ซึ่งรวมทั้งการสร้างสรรค์งานจิตรกรรมร่วมสมัยที่เกิดการพัฒนารูปแบบจากจิตรกรรมแบบโบราณไปสู่จิตรกรรมร่วมสมัย ด้วยเหตุปัจจัยหลายประการ ไดแก่ การรับอิทธิพลศิลปะตะวันตกตั้งแต่สมัยรัชกาลที่ 4 การเรียนศิลปะสมัยใหม่ในระบบโรงเรียนและมหาวิทยาลัยตั้งแต่สมัยรัชกาลที่ 6 ความเปลี่ยนแปลงทางด้านเศรษฐกิจหลัง พ.ศ. 2500 และความเปลี่ยนแปลงทางการเมืองการปกครองในยุคสมัยต่าง ๆ เป็นต้น
จิตรกรแสดงออกทางความคิดเชิงวพากษ์วิจารณ์เกี่ยวกับการเมืองการปกครอง จากความสะเทือนใจในเหตุการณ์ที่รัฐบาลเผด็จการใช้ความรุนแรงสลายการชุมนุมจนทำให้ประชาชนบาดเจ็บล้มตายจำนวนมากในวันที่ 14 ตุลาคม พ.ศ. 2516 และวันที่ 6 ตุลาคม พ.ศ. 2519 กระแสการเรียกร้องประชาธิปไตยทำให้เกิดรูปแบบงานจิตรกรรมร่วมสมัยที่เรียกว่า “ศิลปะเพื่อชีวิต” (Art for Life’s Sake) และ “ศิลปะเพื่อประชาชน” (Public Art) เพื่อสะท้อนความเป็นจริงที่เกิดขึ้นในสังคมขณะนั้นดังนั้น จิตรกรจึงใช้งานจิตรกรรมร่วมสมัยถ่ายทอดความเปลี่ยนแปลงเหตุการณ์ทางประวัติศาสตร์แทนการทำงาน เพื่อรับใช้ผู้มี บรรดาศักดิ์ในชนชั้นปกครอง หรือกลุ่มนายทุนทางเศรษฐกิจเท่านั้น
ผลการวิจัยพบว่า ความเปลี่ยนแปลงทางการเมืองการปกครองภายในประเทศมีอิทธิพลที่ส่งผลต่อการพัฒนารูปแบบงานจิตรกรรมร่วมสมัย และจิตรกรร่วมสมัยสามารถสะท้อนให้เห็นความเปลี่ยนแปลงทางสังคมในฐานะของผู้บันทึกภาพสะท้อนเหตุการณ์สำคัญทางการเมืองที่มีประโยชน์ต่อการศึกษาเชิงประวัติศาสตร์ ที่สำคัญ คือ จิตรกรได้มีบทบาทในการสร้างสรรค์ที่ เป็นประโยชน์ต่อสังคมด้วยการนำเสนอผลงานที่สร้างสำนึกทางการเมือง และพัฒนาศิลปะสมัยใหม่และมีส่วนสร้างความก้าวหน้าแก่ระบอบประชาธิปไตย และวงการศิลปะของไทย
In this thesis, the researcher studies the development of Thai painting styles in conjunction with Thai politics in the period between 1938 and 1976. The researcher examines the history of Thai politics after the democraticrevolution in connection with its effects on Thai contemporary painting styles. After the democratic revolution of 1932 overthrew absolute monarchy, a crucial administrative change ensued as a result of power being taken from the King as Head of State and bestowed on a group of civil officials, military officers and civilians who used the term "People's Party" to describe themselves. During the period in which the People's Party administered the country instead of the King, the first Constitution was promulgated on December 10, 1932. Under this Constitution, the citizenry had more rights and enjoyed freedom of thought and expression. This included the right to create paintings using modern techniques in lieu of paintings grounded in older styles which had absorbed newer influences. The reasons for these changes in painting styles were that Western art had influenced painting since the reign of King Rama IV
moderm arts had been studied in schools and universities since the reign of King Rama VI
economic changes after 1957
political changes in different periods
and others. Painters expressed political criticism in sympathy with the numerous dead and injured victims of violence perpetrated by dictatorial regimes in dispersing demonstrators on October 14, 1973 and October 6, 1976. The demand for democracy resulted in a form of contemporary painting called "Art for Life's Sake" and "Public Art." These approaches to art called for reflection on events as they actually occurred in contemporaneous society. Painters therefore used contemporary art forms to portray historical events instead of serving only the holders of high rank belonging to the ruling classes or capitalists. Findings show that political changes in the country exhibited influences that affected the development of contemporary arts. Contemporary painters with significant historical events were able to reflect social changes as recorders of crucial political incidents, thereby becoming beneficial to those pursuing historical studies. More importantly, painters play a role in creating works benefiting society. They have presented works incorporating political awareness in the course of developing the modem arts. In addition, they play a role in fostering advancement in a democratic society, as well as in the Thai arts.
In this thesis, the researcher studies the development of Thai painting styles in conjunction with Thai politics in the period between 1938 and 1976. The researcher examines the history of Thai politics after the democraticrevolution in connection with its effects on Thai contemporary painting styles. After the democratic revolution of 1932 overthrew absolute monarchy, a crucial administrative change ensued as a result of power being taken from the King as Head of State and bestowed on a group of civil officials, military officers and civilians who used the term "People's Party" to describe themselves. During the period in which the People's Party administered the country instead of the King, the first Constitution was promulgated on December 10, 1932. Under this Constitution, the citizenry had more rights and enjoyed freedom of thought and expression. This included the right to create paintings using modern techniques in lieu of paintings grounded in older styles which had absorbed newer influences. The reasons for these changes in painting styles were that Western art had influenced painting since the reign of King Rama IV
moderm arts had been studied in schools and universities since the reign of King Rama VI
economic changes after 1957
political changes in different periods
and others. Painters expressed political criticism in sympathy with the numerous dead and injured victims of violence perpetrated by dictatorial regimes in dispersing demonstrators on October 14, 1973 and October 6, 1976. The demand for democracy resulted in a form of contemporary painting called "Art for Life's Sake" and "Public Art." These approaches to art called for reflection on events as they actually occurred in contemporaneous society. Painters therefore used contemporary art forms to portray historical events instead of serving only the holders of high rank belonging to the ruling classes or capitalists. Findings show that political changes in the country exhibited influences that affected the development of contemporary arts. Contemporary painters with significant historical events were able to reflect social changes as recorders of crucial political incidents, thereby becoming beneficial to those pursuing historical studies. More importantly, painters play a role in creating works benefiting society. They have presented works incorporating political awareness in the course of developing the modem arts. In addition, they play a role in fostering advancement in a democratic society, as well as in the Thai arts.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
บัณฑิตวิทยาลัย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยรามคำแหง