Publication: บุคลิกภาพผิดปกติของตัวละครในวรรณกรรมจีน สมัยขบวนการวัฒนธรรมใหม่
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2014
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารอักษรศาสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร
Journal of the Faculty of Arts, Silpakorn University
Journal of the Faculty of Arts, Silpakorn University
Volume
36
Issue
2
Edition
Start Page
179
End Page
203
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
บุคลิกภาพผิดปกติของตัวละครในวรรณกรรมจีน สมัยขบวนการวัฒนธรรมใหม่
Alternative Title(s)
Personality Disorders of Characters in Chinese Literature during the New Culture Movement (1918-1924)
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิจัยฉบับนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาบุคลิกภาพผิดปกติของตัวละครในวรรณกรรมจีนสมัยขบวนการวัฒนธรรมใหม่ ผู้วิจัยกําหนดขอบเขตการวิจัยอยู่ในช่วงปี ค.ศ. ๑๙๑๘-๑๙๒๔ หรือตั้งแต่ปีที่เรื่องสั้น “บันทึกประจําวันของคนบ้า” (๑๙๑๔) ของหลู่ซิ่นถูกตีพิมพ์เผยแพร่ เรื่องสั้นดังกล่าวมีรูปแบบงานเขียนแบบสมัยใหม่และมีเนื้อหาโจมตีวัฒนธรรมศักดินาของจีน มีฐานะเป็นวรรณกรรมสมัยใหม่ชิ้นแรกในประวัติศาสตร์วรรณกรรมจีน และสิ้นสุดในปี ค.ศ. ๑๙๒๔ ซึ่งเป็นปีที่ขบวนการวัฒนธรรมใหม่กลายเป็นขบวนการที่มีลักษณะรุนแรงในทางการเมือง บุคลิกภาพผิดปกติของตัวละครในวรรณกรรมจีนสมัยขบวนการวัฒนธรรมใหม่นี้ จะแบ่งการศึกษาออกเป็น ๒ ด้าน ได้แก่ ๑. ด้านความผิดปกติทางบุคลิกภาพกับสังคมจีน และ ๒. ด้านพฤติกรรมผิดปกติทางเพศกับความเป็นมนุษย์ ผลการศึกษาพบว่า วรรณกรรมที่ปรากฏในสมัยขบวนการวัฒนธรรมใหม่เป็นวรรณกรรมสะท้อนปัญหา ทําให้เห็นกระบวนการต่อสู้ทางความคิดของเหล่าปัญญาชนจีนที่หยิบยืมเอาตัวละครบุคลิกผิดปกติลักษณะต่าง ๆ มาเปิดเผยให้เห็นถึงปฐมเหตุแห่งโศกนาฏกรรมที่เกิดขึ้นในสังคมจีน สะท้อนธาตุแท้ของสังคมจารีตที่บีบคั้นจิตใจผู้คนปกติให้กลายเป็นคนบ้า คนวิกลจริต หรือคนไม่ปกติไป ทั้งนี้เพื่อก่อให้เกิดความสนใจที่จะ “เยียวยารักษา” การมุ่งเน้นไปที่การบรรยายอารมณ์ความคิด หรือสภาพจิตใจส่วนลึกของตัวละคร โดยเฉพาะความ “ไม่ปกติ” ของจิตใจที่สะท้อนออกมาเป็นพฤติกรรมทางสังคมนั้น ก็เป็นพัฒนาการที่สําคัญของวรรณกรรมจีนโดยเฉพาะในแง่ของการศึกษาวิเคราะห์ “ความเป็นมนุษย์” ที่มีธรรมชาติพฤติกรรมในแง่มุมต่าง ๆ กล่าวได้ว่าปัญญาชนเหล่านี้อาศัยวรรณกรรมเป็นเครื่องมือในการส่งเสริมให้ผู้คนยอมรับและให้ความสําคัญกับมนุษย์ที่มีสิทธิและคุณค่าของความเป็น คนเท่าเทียมกัน
The aim of this research article was to study the personality disorders of characters appearing in Chinese literature during the New Cultural Movement. The scope of the research covered the literature "The True Story of Ah Q" published during 1918-1924 A.D., or starting from the year 1918 in which Luxin's short story entitled “The True Story of Ah Q” was published. His style of writing was considered modern as its content contained criticism of Chinese dignity culture. Therefore, this book was known as the first modern literature in Chinese history. The scope of this research ended in 1924, when the New Culture Movement resulted in political violence. The study of characters' personality disorders in Chinese literature during the new cultural movement was studied from two aspects; firstly, the personality disorders of characters toward Chinese society, and secondly, the abnormality of sexual behavior toward humanity. The results showed that literature appearing during the new Cultural Movement is described as a problem reflective writing. It indicated the battle of ideas among Chinese Intellectuals who disclosed personality problems in the characters of their writings. This presented the root cause of tragedy in Chinese society and the pressure of a traditional society that drove a person's mind to insanity, craziness and abnormality. The purpose behind this style of writing was to call attention to a "treatment" of such a problem. The focus of describing characters' emotions and deep mental status, particularly the “disorder” of mind expressed in their behaviors represented the crucial development of Chinese Literature. More aver, from the aspect of humanity, it analyzed human’s behaviors in nature in many aspects. Lastly, it can be said that these intellectuals adopted literature as a tool to encourage people to accept and pay attention to human rights and the equality of humans.
The aim of this research article was to study the personality disorders of characters appearing in Chinese literature during the New Cultural Movement. The scope of the research covered the literature "The True Story of Ah Q" published during 1918-1924 A.D., or starting from the year 1918 in which Luxin's short story entitled “The True Story of Ah Q” was published. His style of writing was considered modern as its content contained criticism of Chinese dignity culture. Therefore, this book was known as the first modern literature in Chinese history. The scope of this research ended in 1924, when the New Culture Movement resulted in political violence. The study of characters' personality disorders in Chinese literature during the new cultural movement was studied from two aspects; firstly, the personality disorders of characters toward Chinese society, and secondly, the abnormality of sexual behavior toward humanity. The results showed that literature appearing during the new Cultural Movement is described as a problem reflective writing. It indicated the battle of ideas among Chinese Intellectuals who disclosed personality problems in the characters of their writings. This presented the root cause of tragedy in Chinese society and the pressure of a traditional society that drove a person's mind to insanity, craziness and abnormality. The purpose behind this style of writing was to call attention to a "treatment" of such a problem. The focus of describing characters' emotions and deep mental status, particularly the “disorder” of mind expressed in their behaviors represented the crucial development of Chinese Literature. More aver, from the aspect of humanity, it analyzed human’s behaviors in nature in many aspects. Lastly, it can be said that these intellectuals adopted literature as a tool to encourage people to accept and pay attention to human rights and the equality of humans.