Publication: ประสิทธิผลการจัดโครงการพัฒนาทักษะยุวมัคคุเทศก์ภาษาจีนเพื่อการท่องเที่ยวจังหวัดศรีสะเกษ
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารจีนศึกษา
中國學研究期刊
Chinese Studies Journal
中國學研究期刊
Chinese Studies Journal
Volume
14
Issue
1
Edition
Start Page
44
End Page
65
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ประสิทธิผลการจัดโครงการพัฒนาทักษะยุวมัคคุเทศก์ภาษาจีนเพื่อการท่องเที่ยวจังหวัดศรีสะเกษ
Alternative Title(s)
四色菊府中文小导游技能培训班研究
The Skill Development of Youth Chinese Tour Guides for Tourism in Sisaket Province Training Project
The Skill Development of Youth Chinese Tour Guides for Tourism in Sisaket Province Training Project
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยฉบับนี้ เป็นการศึกษาประสิทธิผลการจัดโครงการพัฒนาทักษะยุวมัคคุเทศก์ภาษาจีนเพื่อการท่องเที่ยวจังหวัดศรีสะเกษ มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาบริบทพื้นและศักยภาพในการพัฒนาทักษะยุวมัคคุเทศก์ภาษาจีนเพื่อการการส่งเสริมท่องเที่ยวในจังหวัดศรีสะเกษ 2) เพื่อพัฒนาทักษะยุวมัคคุเทศก์ภาษาจีนภายใต้โครงการอบรมพัฒนามัคคุเทศก์เพื่อการส่งเสริมการท่องเที่ยวในจังหวัดศรีสะเกษ 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของยุวมัคคุเทศก์ภาษาจีนภายใต้โครงการอบรมพัฒนามัคคุเทศก์เพื่อการส่งเสริมการท่องเที่ยวในจังหวัดศรีสะเกษ เครื่องมือในการวิจัย มีรายละเอียดดังนี้ 1) คู่มืออบรมโครงการอบรมพัฒนามัคคุเทศก์ภาษาจีนเพื่อการส่งเสริมการท่องเที่ยว 2) แบบทดสอบ Pretest และแบบทดสอบ Posttest ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับการท่องเที่ยวและมัคคุเทศก์ และความรู้เกี่ยวกับคำศัพท์และสำนวนภาษาจีนในการมัคคุเทศก์ และ 3) แบบสอบถามความพึงพอใจของเยาวชนเกี่ยวกับการจัดโครงการอบรมพัฒนามัคคุเทศก์ภาษาจีนเพื่อการส่งเสริมการท่องเที่ยวในจังหวัดศรีสะเกษ สถิติที่ใช้ในการศึกษาวิจัย ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าความเชื่อมั่นโดยใช้สัมประสิทธิ์ (Cronbach’s Alpha-Coefficient) ซึ่งมีผลการศึกษาวิจัย ดังนี้ บริบทพื้นที่การท่องเที่ยวภายใต้โครงการอบรมพัฒนามัคคุเทศก์ภาษาจีน พบว่า โรงเรียนส่วนใหญ่ มีการจัดการเรียนการสอนภาษาจีน ทั้งที่เปิดเป็นแผนการเรียน มีหลักสูตรที่ชัดเจน และบางโรงเรียนมีการจัดการเรียนการสอนเป็นเพียงรายวิชาเพิ่มเติม เช่น เลือกเสรี และยังพบว่าหลาย ๆ โรงเรียนไม่ได้มีการเน้นพัฒนาเยาวชนให้เป็นยุวมัคคุเทศก์ภาษาจีน เพียงแต่สอนภาษาจีนตามทักษะ การฟัง การพูด การอ่านและการเขียน และประเด็นแหล่งท่องเที่ยว พบว่า ในชุมชนท่องถิ่นแต่ละอำเภอ สามารถดึงดูดนักท่องเที่ยวให้มาเยี่ยมชมได้ และสามารถจัดกิจกรรมต่าง ๆ เพื่อรองรับการท่องเที่ยวได้ ส่งเสริมการท่องเที่ยวในท้องถิ่น สร้างรายได้เสริมให้แก่มัคคุเทศก์ภาษาจีน กระตุ้นเศรษฐกิจในชุมชนได้ ภายหลังการพัฒนาทักษะยุวมัคคุเทศก์ภาษาจีนเพื่อการท่องเที่ยว ภายใต้โครงการอบรมพัฒนามัคคุเทศก์ภาษาจีนเพื่อส่งเสริมการท่องเที่ยวในจังหวัดศรีสะเกษ ทำให้โรงเรียนเล็งเห็นถึงความสำคัญของการพัฒนาภาษาจีน ซึ่งเป็นภาษาที่สำคัญมาก และเยาวชนสามารถใช้ความรู้มาใช้ในการท่องเที่ยวจะก่อให้เกิดแหล่งท่องเที่ยวในแต่ละอำเภอสร้างรายได้กลับคืนสู่ชุมชนได้อีกด้วย ผลการทดสอบความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับการท่องเที่ยวและมัคคุเทศก์ พบว่า เยาวชนมีความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับด้านความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับการท่องเที่ยวและทรัพยากรการท่องเที่ยวในท้องถิ่น ตลอดจนทักษะในการปฏิบัติงานด้านมัคคุเทศก์การท่องเที่ยวและมัคคุเทศก์ เพิ่มมากขึ้นหลังจากการเข้าร่วมโครงการ ผลการทดสอบความรู้เกี่ยวกับคำศัพท์และสำนวนภาษาจีนในการมัคคุเทศก์ พบว่าเยาวชนมีความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับด้านความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับการท่องเที่ยวและทรัพยากรการท่องเที่ยวในท้องถิ่น ตลอดจนทักษะในการปฏิบัติงานด้านมัคคุเทศก์การท่องเที่ยวและมัคคุเทศก์ เพิ่มมากขึ้นหลังจากการเข้าร่วมโครงการ และผลความพึงพอใจของยุวมัคคุเทศก์ภาษาจีนเพื่อการท่องเที่ยวภายใต้โครงการอบรมพัฒนามัคคุเทศก์ภาษาจีนเพื่อการท่องเที่ยวในจังหวัดศรีสะเกษ พบว่า ความพึงพอใจเยาวชนที่เข้าร่วมโครงการอบรมพัฒนามัคคุเทศก์ภาษาจีนเพื่อการท่องเที่ยวในจังหวัดศรีสะเกษ อยู่ในระดับมาก
本文以参加“2019年四色菊省中文导游培训班”的初高中学生为调查对象,旨在研究泰国四色菊省青少年的中文导游技能发展情况。本文的研究目的有:1)调查四色菊省主要的旅游景点。2)研究泰国四色菊省初高中学生的中文导游技能发展情况。3)调查参加“2019年四色菊省中文导游培训班”的初高中学生对此培训项目的满意度。本文使用的研究工具有:1)“2019年四色菊省中文导游培训班”培训手册 2)前测和后测,测试的内容主要包括两部分:导游技能和中文导游用语 3)“2019年四色菊省中文导游培训班”项目满意度问卷。本文使用的数据包括平均值、百分比、标准差、置信度(本文使用的测量方法为Cronbach’s Alpha-Coefficient)。 经调查发现,参与“2019年四色菊省中文导游培训班”的大多数学校均开设了汉语课程。但部分学校仅将汉语课作为选修课程,且大部分学校均没有教授与旅游汉语相关的内容,而只进行与听、说、读、写相关的教学。此外,在旅游景点方面,发现每个地区均有足以吸引游客前来参观的景点,且各景点均能组织各种活动来支持当地旅游发展。 有关导游技能的前测结果表明,在参加培训之前,学生有关导游技能的测试的正确率为41.78%,培训后的测试正确率为47.33%。培训后学生有关导游用语的测试正确率提高了18.28%(3.66分)。 “2019年四色菊省中文导游培训班”项目满意度问卷的统计结果表明,学生对培训项目各要素的满意度排名(递减)为:培训人员、培训服务、培训内容、培训结果。
The objectives of the Skill Development of Youth Chinese Tour Guides for Tourism in Sisaket Province Training Project were: 1) to study the context of tourism areas, 2) to develop youth Chinese tour guides skills and 3) to study the satisfaction of youth Chinese tour guides. The instruments used in this research were: 1) the Chinese speaking skill through role model with the development of youth Chinese tour guides manual, 2) two sets of multiple-choice pretest and posttest tests consisted of the introduction to tourism and tour guide and Chinese vocabularies and idioms for tour guide and 3) satisfaction questionnaires of the youths who participated in the development of youth Chinese tour guides. The statistics used in this research were mean, percentage, standard deviation and reliability using Cronbach's Alpha-Coefficient. The study findings were as follows: The context of tourism areas under the development of youth Chinese tour guides revealed that most of the schools distinctly provided teaching and learning Chinese language as a study plan and a curriculum, while some schools provided as an additional course, such as free elective course. In addition, it was found that many schools did not focus on youth development as Chinese tour guides. They only provided teaching Chinese on listening, speaking, reading and writing skills. Regarding tourist attractions, it was found that the local community of each district was able to attract tourists to come and visit as well as to organize various activities to support tourism. Under this project to development of youth Chinese tour guides for tourism under the development of youth Chinese tour guides for tourism in Sisaket Province training project. The school realize the importance of Chinese language development and the youth can use the knowledge to use in tourism, create tourist attraction in each district and giving back to the community The results of pretest and the posttest on the introduction to tourism and tour guide showed that the youths had basic knowledge in tourism and tour guide before the training at moderate level. Their knowledges were at good level after the training. The results of pretest and the posttest on Chinese vocabularies and idioms for tour guide showed that the scores of the youths’ knowledges in Chinese vocabularies and idioms for tour guide increased by comparing the scores before and after participating in the training. Finally, regarding the satisfaction results of the youths participating in Chinese tour guides for tourism training project, it revealed that their satisfactions were at very satisfied level.
本文以参加“2019年四色菊省中文导游培训班”的初高中学生为调查对象,旨在研究泰国四色菊省青少年的中文导游技能发展情况。本文的研究目的有:1)调查四色菊省主要的旅游景点。2)研究泰国四色菊省初高中学生的中文导游技能发展情况。3)调查参加“2019年四色菊省中文导游培训班”的初高中学生对此培训项目的满意度。本文使用的研究工具有:1)“2019年四色菊省中文导游培训班”培训手册 2)前测和后测,测试的内容主要包括两部分:导游技能和中文导游用语 3)“2019年四色菊省中文导游培训班”项目满意度问卷。本文使用的数据包括平均值、百分比、标准差、置信度(本文使用的测量方法为Cronbach’s Alpha-Coefficient)。 经调查发现,参与“2019年四色菊省中文导游培训班”的大多数学校均开设了汉语课程。但部分学校仅将汉语课作为选修课程,且大部分学校均没有教授与旅游汉语相关的内容,而只进行与听、说、读、写相关的教学。此外,在旅游景点方面,发现每个地区均有足以吸引游客前来参观的景点,且各景点均能组织各种活动来支持当地旅游发展。 有关导游技能的前测结果表明,在参加培训之前,学生有关导游技能的测试的正确率为41.78%,培训后的测试正确率为47.33%。培训后学生有关导游用语的测试正确率提高了18.28%(3.66分)。 “2019年四色菊省中文导游培训班”项目满意度问卷的统计结果表明,学生对培训项目各要素的满意度排名(递减)为:培训人员、培训服务、培训内容、培训结果。
The objectives of the Skill Development of Youth Chinese Tour Guides for Tourism in Sisaket Province Training Project were: 1) to study the context of tourism areas, 2) to develop youth Chinese tour guides skills and 3) to study the satisfaction of youth Chinese tour guides. The instruments used in this research were: 1) the Chinese speaking skill through role model with the development of youth Chinese tour guides manual, 2) two sets of multiple-choice pretest and posttest tests consisted of the introduction to tourism and tour guide and Chinese vocabularies and idioms for tour guide and 3) satisfaction questionnaires of the youths who participated in the development of youth Chinese tour guides. The statistics used in this research were mean, percentage, standard deviation and reliability using Cronbach's Alpha-Coefficient. The study findings were as follows: The context of tourism areas under the development of youth Chinese tour guides revealed that most of the schools distinctly provided teaching and learning Chinese language as a study plan and a curriculum, while some schools provided as an additional course, such as free elective course. In addition, it was found that many schools did not focus on youth development as Chinese tour guides. They only provided teaching Chinese on listening, speaking, reading and writing skills. Regarding tourist attractions, it was found that the local community of each district was able to attract tourists to come and visit as well as to organize various activities to support tourism. Under this project to development of youth Chinese tour guides for tourism under the development of youth Chinese tour guides for tourism in Sisaket Province training project. The school realize the importance of Chinese language development and the youth can use the knowledge to use in tourism, create tourist attraction in each district and giving back to the community The results of pretest and the posttest on the introduction to tourism and tour guide showed that the youths had basic knowledge in tourism and tour guide before the training at moderate level. Their knowledges were at good level after the training. The results of pretest and the posttest on Chinese vocabularies and idioms for tour guide showed that the scores of the youths’ knowledges in Chinese vocabularies and idioms for tour guide increased by comparing the scores before and after participating in the training. Finally, regarding the satisfaction results of the youths participating in Chinese tour guides for tourism training project, it revealed that their satisfactions were at very satisfied level.