Publication: พุทธจริยศาสตร์ ว่าด้วยปาณาติบาต
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารรามคำแหงฉบับมนุษยศาสตร์
Ramkhamhaeng University Journal Humanitites Edition
Ramkhamhaeng University Journal Humanitites Edition
Volume
36
Issue
1
Edition
Start Page
139
End Page
160
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
พุทธจริยศาสตร์ ว่าด้วยปาณาติบาต
Alternative Title(s)
Buddhist Ethics on Killing
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้ประกอบด้วยเนื้อหาที่เกี่ยวข้องกับการศึกษา3ประการคือ1)เพื่อศึกษาแนวคิดด้านจริยศาสตร์ในทางพุทธปรัชญาเถรวาท2)เพื่อศึกษากรณีตัวอย่างปัญหาและวิธีการวินิจฉัยด้านจริยศาสตร์ในทางพุทธปรัชญาเถรวาท3)เพื่อการนาไปประยุกต์ใช้เป็นแนวทางแก้ปัญหาสังคมปัจจุบันการศึกษานี้เป็นลักษณะการวิจัยเชิงคุณภาพตามกระบวนการศึกษาด้านมนุษยศาสตร์โดยใช้วิธีวิภาษวิธีและวิธีหาเหตุผลด้วยวิจารณญาณ ภายใต้การวิเคราะห์ วิจักษ์และวิธาน ปัญหาทางจริยธรรมเป็นประเด็นทางการศึกษาอย่างหนึ่งของจริยศาสตร์ปัจจุบันการล่วงละเมิดจริยธรรมมีมากในบทความนี้ได้นาเสนอปัญหาจริยศาสตร์เชิงพุทธในระดับเบื้องต้นคือเบญจศีลเฉพาะข้อว่าด้วยปาณาติบาตประเด็นทางจริยธรรมในศีลข้อนี้ก็คือเรื่องของอัตวินิบาตการุณยฆาตและนายเพชฌฆาตกับนักโทษประหารจากการศึกษาพบว่าการวินิจฉัยปัญหาทางจริยธรรมในทางพุทธจริยศาสตร์จะมีเกณฑ์วินิจฉัยที่ชัดเจนนั่นคือหลักพระธรรมวินัยในที่นี้คือหลักวินิจฉัยศีลข้อที่1 หากปัญหาใดเข้าข่ายหลักที่ว่านี้ถือว่าผิดศีลอย่างไรก็ตามการวินิจฉัยปัญหาทางพุทธจริยศาสตร์ไม่ได้ยึดตัวบทของคัมภีร์อย่างเดียวแต่ขึ้นอยู่กับบริบททางสังคมด้วยเช่นประโยชน์หรือโทษที่สังคมจะพึงได้รับจากการกระทานั้นดังนั้นการแก้ปัญหาทางพุทธจริยศาสตร์จึงอยู่บนทางสายกลางคือความพอดีไม่สุดโต่งเอนเอียงไปด้านใดด้านหนึ่งและเป็นการประยุกต์เข้าหาสังคมโดยมีหลักการวินิจฉัยที่แน่นอนว่าถูกหรือผิดในความถูกหรือผิดก็มีข้อพิจารณาคุณหรือโทษมากน้อยต่างกันขึ้นอยู่กับองค์ประกอบที่นามาวิเคราะห์ร่วม
This article consistsof 3 studiesincluding(1) to study the Theravada Buddhist ethics
(2) to study in some cases of problems and tojudge suchproblems according to Theravada Buddhist ethics
and (3) to apply using in today’s society. Itis the qualitative research in the process of humanism which is used by the dialectic and discursive method under the analytic, appreciative, and applicative approach. Moral problems are one of case studies of ethics. Nowadays a serious mistake of morality will be increased. This article presents the problems of the basic Buddhist ethics, i.e. 5 precepts which is selected to Killing topic. The moral problems in this kind of precepts are a suicide, euthanasia, and executioner and capital punishment. From this study, it is found that thejudgmentsof moral problems in Buddhist ethics havethe certain doctrines, i.e.the judgments to abstain from Killing. If some cases make a mistake in these judgments, that are wrong percept. However, thejudgments of Buddhist ethics not only insist on text, but also apply to social context such as an advantage or disadvantage of having from such a situation. Hence, the solution of the Buddhist ethicalproblems is based on a middle path, i.e. moderation,not an extreme left-wing/right-wing view,andadaptable to society. It is a judgment what is right or wrong. In such a judgmentit is carefully considered by a valuedor unvaluedreason which is based on a conclusive proof to criticize.
This article consistsof 3 studiesincluding(1) to study the Theravada Buddhist ethics
(2) to study in some cases of problems and tojudge suchproblems according to Theravada Buddhist ethics
and (3) to apply using in today’s society. Itis the qualitative research in the process of humanism which is used by the dialectic and discursive method under the analytic, appreciative, and applicative approach. Moral problems are one of case studies of ethics. Nowadays a serious mistake of morality will be increased. This article presents the problems of the basic Buddhist ethics, i.e. 5 precepts which is selected to Killing topic. The moral problems in this kind of precepts are a suicide, euthanasia, and executioner and capital punishment. From this study, it is found that thejudgmentsof moral problems in Buddhist ethics havethe certain doctrines, i.e.the judgments to abstain from Killing. If some cases make a mistake in these judgments, that are wrong percept. However, thejudgments of Buddhist ethics not only insist on text, but also apply to social context such as an advantage or disadvantage of having from such a situation. Hence, the solution of the Buddhist ethicalproblems is based on a middle path, i.e. moderation,not an extreme left-wing/right-wing view,andadaptable to society. It is a judgment what is right or wrong. In such a judgmentit is carefully considered by a valuedor unvaluedreason which is based on a conclusive proof to criticize.