Publication: แนวคิด "ชาตินิยม" ในแบบเรียนประวัติศาสตร์ ระดับชั้นประถมศึกษา ในหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2013
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
แนวคิด "ชาตินิยม" ในแบบเรียนประวัติศาสตร์ ระดับชั้นประถมศึกษา ในหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551
Alternative Title(s)
Concept of "Nationalism" in History Textbooks in Basic Education Core Curriculum for Basic Education in 2008.
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพน์ เรี่องแนวคิด "ชาตินิยม" ในแบบเรียนประวัติศาสตร์ วะ มชันประถมศึกษา ในหลักสูตรการแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551 มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาเนื้อหาและอุดมการณ์ทางการเมืองที่ปรากฏในแบบเรียนประวัติศาสตร์ ระดับชั้นประถมศึกษา ขณะเดียวกันศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างเนื้อหาและอุดมการณ์ที่ปรากฏในแบบเรียนดังกล่าว ตามหลักสูตรการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2544 ถึงหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551กับบริบททางประวัติศาสตร์ไทยในช่วง พ.ศ. 2544-2551
ผลการศีกษาแบบเรียนประวัติศาสตร์ระดับชั้นประถมศึกษา ตามหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551 พบว่ามีการปลูกฝั่งแนวคิดชาตินิยม ซึ่งประกอบด้วยแนวคิดสําคัญ 2 ประการ คือ 1) แนวคิด ชานิยม ลักษณะเ ครูวางตน มองประเทศ อนบ้านกายคติ 2 แนว ทราชาชาตินิยม น้นความสำคัญมาก ในฐานะศูนย์กลางของชาติผ่านเรื่องเล่าเกี่ยวกับการต่อสู้เพื่อรักษาเอกราชภายใต้การนำาของพระมหากษัตริย์ และความสาคัญของพระมหากษัตริย์ต่อประชาธิปไตยในฐานะผู้นำพาและสนับสนุนระบอบประชาธิปไตย
แนวคิดชาตินิยมในแบบเรียนประวัติศาสตร์ มีที่มาหลายประการ ได้แก่ 1) วัตถุประสงค์ของหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551 ซึ่งยึดมั่นในระบอบการปกครองระบอบประชาธิปไตยอันมีพระมหากษัตริย์ทรงเป็นประมุข 2) กระแสความคิดกษัตรินิยมแพร่หลายในกลุ่มผู้ก่อการคณะรัฐประหาร พ.ศ. 2549 และปัญญาชนฝ่ายอนุรักษ์นิยม มีบทบาททางความคิดในการเคลื่อนไหวทางการเมืองของฝ่ายด้านรัฐบาล พ.ต.ท.ทักษิณ ชินวัตร 3) สถานภาพความรู้เกี่ยวกับประเทศในเอเชียตะวันตกเฉียง โดยเฉพาะคราม กระแสน กรองสังคมไทยทีมีอคติต่อประเทศเพียงานในภูมิภาคเอเชียตะวันออกเฉียงใต้
The study of Concept of Nationalism, in History Textbooks in Basic Education Core Curriculum for Basic Education in 2008, aims to examine political ideologies that appear in basic education history textbooks. Furthermore, the study also aims to determine some relationships between those political ideologies that appear in the contents of history textbooks and the social contexts at the same period of time, 2001-2008. The study demonstrates that basic education history textbooks in Core Curriculum for Basic Education in 2008 attempt to cultivate Nationalism concept among young students Two major ideas are, 1) Racism itself by honoring same nationality and having bias on neighbor countries. 2) Royal-nationalism that emphasises the King of Thailand as a central of the nation through nation grand narrative of the kings positions that guide and support democracy. The concepts of nationalism are consequences of
1) The objective of The Basic Education Core Curriculum A.D. 2008, still preserves a democratic form of government with the King as Head of State. 2) Royalism concept that was popular among members of Council for Democratic Reform under Constitutional Monarchy (CDRM) that made a cope du et in 2006. As well as some conservative intellectuals who played an important role as opinion leaders of anti Taksin Shinnawattre's government movement. 3) Majority sets of knowledge in Thailand that has bias on neighbor countries in south eastern Asia
The study of Concept of Nationalism, in History Textbooks in Basic Education Core Curriculum for Basic Education in 2008, aims to examine political ideologies that appear in basic education history textbooks. Furthermore, the study also aims to determine some relationships between those political ideologies that appear in the contents of history textbooks and the social contexts at the same period of time, 2001-2008. The study demonstrates that basic education history textbooks in Core Curriculum for Basic Education in 2008 attempt to cultivate Nationalism concept among young students Two major ideas are, 1) Racism itself by honoring same nationality and having bias on neighbor countries. 2) Royal-nationalism that emphasises the King of Thailand as a central of the nation through nation grand narrative of the kings positions that guide and support democracy. The concepts of nationalism are consequences of
1) The objective of The Basic Education Core Curriculum A.D. 2008, still preserves a democratic form of government with the King as Head of State. 2) Royalism concept that was popular among members of Council for Democratic Reform under Constitutional Monarchy (CDRM) that made a cope du et in 2006. As well as some conservative intellectuals who played an important role as opinion leaders of anti Taksin Shinnawattre's government movement. 3) Majority sets of knowledge in Thailand that has bias on neighbor countries in south eastern Asia
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
บัณฑิตวิทยาลัย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ