Publication: “ประวัติศาสตร์โลก” ตามการรับรู้และการเรียนรู้ในประเทศไทย: เรื่องเล่าทางประวัติศาสตร์อย่างย่อ
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2672-9903
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารประวัติศาสตร์ ธรรมศาสตร์
Thammasat Journal of History
Thammasat Journal of History
Volume
9
Issue
1
Edition
Start Page
63
End Page
91
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
“ประวัติศาสตร์โลก” ตามการรับรู้และการเรียนรู้ในประเทศไทย: เรื่องเล่าทางประวัติศาสตร์อย่างย่อ
Alternative Title(s)
“World History” According to the Perception and Learning in Thailand: A Brief Historical Narrative
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
ภูมิหลังแบบจารีตเรื่องมโนทัศน์ของคนไทยเกี่ยวกับโลกและความเป็นมาของโลก ตั้งอยู่บนศรัทธาความเชื่อทางศาสนาและเรื่องเล่าที่มากับความเชื่อนั้น จนถึงสมัยที่ชนชั้นนำไทยได้ทำความรู้จักภูมิปัญญาตะวันตกเกี่ยวกับโลกและประวัติศาสตร์ จึงได้เริ่มมีการเรียบเรียง “ประวัติศาสตร์สากล” ตามโครงเรื่องอารยธรรมของตะวันตกขึ้น สาระประวัติศาสตร์โลกตามแนวคิดแบบเสรีนิยมตะวันตกได้เข้าไปมีบทบาทในการอุดมศึกษาไทยอย่างมากในช่วงสงครามเย็น โดยเฉพาะอย่างยิ่งจากอิทธิพลทางการศึกษาของสหรัฐอเมริกาที่มุ่งต่อต้านลัทธิคอมมิวนิสต์ในช่วงเวลานั้น การรับรู้ เรียนรู้ และเข้าใจโครงเรื่องอารยธรรมดังกล่าวเป็นสัจจะทางเดียว ถ่ายทอดลงไปจนถึงโรงเรียนระดับมัธยมและประถมศึกษา ควบคู่ไปกับการกล่อมเกลาเรื่องความภักดีต่อชาติในแบบราชาชาตินิยม แม้ต่อมาสังคมไทยจะถูกพัดพาเข้าสู่กระแสโลกาภิวัตน์ภายใต้อิทธิพลของระบบทุนนิยมโลก แต่การปรับเปลี่ยนสู่ความหลากหลายในเนื้อหาและระเบียบวิธีทางการศึกษาประวัติศาสตร์ยังคงดำเนินไปอย่างค่อนข้างเชื่องช้า บริบทจากภายนอกดังเช่นผลกระทบทางเทคโนโลยีสารสนเทศที่ถูกกระตุ้นจากภัยคุกคามซึ่งอยู่เกินความควบคุมของรัฐชาติ น่าจะเป็นปัจจัยที่ทำให้ “ประวัติศาสตร์โลก” มีความหมายและความสำคัญสำหรับคนไทยบนฐานคิดที่เปลี่ยนไปอีกก้าวหนึ่ง
The traditionalbackground of the Thai concepts of the world and its history was based on religious beliefs andtheir inherent narratives. By the time Siamese elites acquired western knowledge of the world and of history, they began the Thai writing on “universal history” following the narratives of western civilization. The contents of world history within western liberal concepts dominated Thai higher educationduring the Cold War, particularly, that of American influence on fightingCommunism.Perception, learning, and understanding of the civilizationnarratives were the one-way truth, being disseminated down to secondary and primary schools, together with the instruction of patriotic rhetoricthrough “royal” nationalism. Later on, while Thai society was being brought into the current of globalization under the influence of world capitalism, the development toward plurality in contents and methods of historical studies occurred very gradually. Contexts, such as the impact of information technology, activated by threats beyond a nationalcontrol, might be a condition, in another step, to change the meaning and significance of “world history” for the Thai thinking platform.
The traditionalbackground of the Thai concepts of the world and its history was based on religious beliefs andtheir inherent narratives. By the time Siamese elites acquired western knowledge of the world and of history, they began the Thai writing on “universal history” following the narratives of western civilization. The contents of world history within western liberal concepts dominated Thai higher educationduring the Cold War, particularly, that of American influence on fightingCommunism.Perception, learning, and understanding of the civilizationnarratives were the one-way truth, being disseminated down to secondary and primary schools, together with the instruction of patriotic rhetoricthrough “royal” nationalism. Later on, while Thai society was being brought into the current of globalization under the influence of world capitalism, the development toward plurality in contents and methods of historical studies occurred very gradually. Contexts, such as the impact of information technology, activated by threats beyond a nationalcontrol, might be a condition, in another step, to change the meaning and significance of “world history” for the Thai thinking platform.