Publication: “อหิงสา” สันติวิธีในกระแสธารภูมิปัญญาอินเดีย
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์
Journal of Social Sciences and Humanities, Kasetsart University
Journal of Social Sciences and Humanities, Kasetsart University
Volume
44
Issue
2
Edition
Start Page
91
End Page
115
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
“อหิงสา” สันติวิธีในกระแสธารภูมิปัญญาอินเดีย
Alternative Title(s)
“ahiṃsā” Non-violence in indian stream of wisdom
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิชาการชิ้นนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาวิเคราะห์แนวคิดเกี่ยวกับสันติวิธีในกระแสธารภูมิปัญญาอินเดียทั้งในยุคโบราณและสมัยใหม่ รวมทั้งมโนทัศน์อื่น ๆ ที่เป็นรากฐาน ผลการศึกษาพบว่า แนวคิดที่สำคัญของสันติวิธีในภูมิปัญญาอินเดียคือมโนทัศน์เรื่อง “อหิงสา” หมายถึง การไม่เบียดเบียนหรือทำร้าย ซึ่งแบ่งออกได้เป็นสองแบบ 1. อหิงสาในสองจารีตโบราณของอินเดีย ได้แก่ อหิงสาในจารีตพระเวทและจารีตพรตนิยม ความแตกต่างของสองจารีตนี้คือ หลักอหิงสาในจารีตพระเวทสามารถยกเว้นในสถานการณ์บางอย่างได้ตามข้อกำหนดของพระเวทเองและหลักสวธรรม หรือจริยศาสตร์เชิงหน้าที่ในปรัชญาอินเดียส่วนอหิงสาในจารีตพรตนิยมต้องยึดถือในทุกสถานการณ์โดยไม่มีข้อยกเว้น 2. อหิงสาสมัยใหม่ตามแนวคิดของมหาตมาคานธี ผู้ปรับปรุงมโนทัศน์เรื่อง อหิงสา โดยนำไปรวมกับหลักการยึดถือความสัตย์ อหิงสาจึงเป็นหนทางสู่พระเจ้าแบบหนึ่ง นอกจากนี้ยังพัฒนาแนวคิดอหิงสาเชิงบวก ตลอดจนหลักสัตยาเคราะห์ หรืออหิงสาในเชิงปฏิบัติอีกด้วย ส่วนรากฐานความคิดที่ก่อให้เกิดมโนทัศน์เรื่อง อหิงสาและสันติวิธีของอินเดีย ได้แก่ การยืนยันคุณค่าภายในที่มีอย่างเท่าเทียมกันของสรรพสิ่ง ความเชื่อมั่นในสัจธรรมหนึ่งเดียว และการเสียสละตนเอง
This article examines the ideology of peace in ancient and modern Indian philosophy, including other foundation concepts of peace. The study found out that the foundation of peace in Indian wisdom is derived from the concept of non-violence (Ahimsa). 1) In ancient Indian philosophy, non- violence or Ahimsa can be divided into two groups: the Vedas and conservatism. Non-violence in the Vedas can be exempt by some specific situations in the Vedas itself
whereas, the non-violence according to the conservatism applies to all situations without any exception. 2) In modern Indian philosophy, modern Ahimsa, which is revised by Mahatma Gandhi, is combined with honesty. Gandhi’s Ahimsa is another path to Gods. Moreover, Gandhi’s Ahimsa forms a new concept of positive Ahimsa or practical Ahimsa. Gandhi’s Ahimsa becomes a foundation of other concepts namely self-value in all thing, equality of all, belief in one truth and self-sacrifice.
This article examines the ideology of peace in ancient and modern Indian philosophy, including other foundation concepts of peace. The study found out that the foundation of peace in Indian wisdom is derived from the concept of non-violence (Ahimsa). 1) In ancient Indian philosophy, non- violence or Ahimsa can be divided into two groups: the Vedas and conservatism. Non-violence in the Vedas can be exempt by some specific situations in the Vedas itself
whereas, the non-violence according to the conservatism applies to all situations without any exception. 2) In modern Indian philosophy, modern Ahimsa, which is revised by Mahatma Gandhi, is combined with honesty. Gandhi’s Ahimsa is another path to Gods. Moreover, Gandhi’s Ahimsa forms a new concept of positive Ahimsa or practical Ahimsa. Gandhi’s Ahimsa becomes a foundation of other concepts namely self-value in all thing, equality of all, belief in one truth and self-sacrifice.