Publication: ถึงร้าย...ก็ไม่เลว: ภาพสะท้อนความสุขผ่านตัวละครวายร้ายในคติชนสมัยใหม่
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
1906-7208 (Print), 2651-1126 (Online)
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์
Journal of Liberal Arts, Prince of Songkla University
Journal of Liberal Arts, Prince of Songkla University
Volume
11
Issue
1
Edition
Start Page
358
End Page
380
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ถึงร้าย...ก็ไม่เลว: ภาพสะท้อนความสุขผ่านตัวละครวายร้ายในคติชนสมัยใหม่
Alternative Title(s)
I will never be good...that’s not bad: The reflection of happiness through the villainous in modern folklore
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิชาการนี้ นำเสนอวายร้ายในมุมของวีรบุรุษจากการชมภาพยนตร์การ์ตูนแอนิเมชัน 3 มิติ 2 เรื่อง คือเรื่อง วเร็ค อิท ราล์ฟ ดำเนินการสร้างโดยวอลท์ดิสนีย์และเรื่อง ยักษ์ ดำเนินการสร้างโดยบริษัท เวิร์คพอยท์ พิคเจอร์ส การวิเคราะห์ตัวละครวายร้ายที่รับบทเป็นตัวเอกของเรื่องเพื่อสะท้อนภาพความสุขของวายร้ายในสิ่งที่เขาเป็นและโลกที่เขาดำรงอยู่ ความเหมือนคล้ายและแตกต่างของตัวละครวายร้ายในการทำตามหน้าที่ ความเข้าใจในชีวิตและการยอมรับในสิ่งที่ตนเองเป็น ทั้งหมดถูกผูกโยงเข้ากับมิตรภาพและการเรียนรู้ที่จะเป็นตัวของตัวเองอย่างแท้จริงตามบริบทของสังคมวัฒนธรรมซึ่งถูกนำเสนอในรูปแบบคติชนสมัยใหม่ บทความวิชาการฉบับนี้ผู้เขียนวิเคราะห์และอธิบายตัวละครวายร้ายที่รับบทเป็นตัวเอกผ่านทฤษฎีอาร์คีไทพ์ในมุมมองคติชนวิทยา
This article presents the heroic aspects of the villain characters portrayed in two 3D animated movies which are Wreck it Ralph produced by Walt Disney and Giant produced by Workpoint Pictures. The analyzed villains play the leading roles in both stories. The aim of the analysis is to reflect the happiness of the villains from what area and the world they live. The similarities and differences between the two characters in terms of duties, understanding of life and self-acceptance are linked to friendship and learning of being their true selves in accordance with social and cultural contexts which are presented in the form of modern folklore. The author analyzes and describes both leading villains on the basis of folklore-based archetypal criticism.
This article presents the heroic aspects of the villain characters portrayed in two 3D animated movies which are Wreck it Ralph produced by Walt Disney and Giant produced by Workpoint Pictures. The analyzed villains play the leading roles in both stories. The aim of the analysis is to reflect the happiness of the villains from what area and the world they live. The similarities and differences between the two characters in terms of duties, understanding of life and self-acceptance are linked to friendship and learning of being their true selves in accordance with social and cultural contexts which are presented in the form of modern folklore. The author analyzes and describes both leading villains on the basis of folklore-based archetypal criticism.