Publication: มังคลัตถทีปนี : แนวทางการดำรงอยู่แห่งชีวิตที่ยั่งยืน
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2651-2446
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารมหาจุฬาวิชาการ
Volume
4
Issue
1
Edition
Start Page
17
End Page
32
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
มังคลัตถทีปนี : แนวทางการดำรงอยู่แห่งชีวิตที่ยั่งยืน
Alternative Title(s)
The Mangalatthadipani : the Directive of Living on Sustainable Life
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
หนังสือมังคลัตถทีปนี เป็นหนังสือโดดเด่นเล่มหนึ่งในพระพุทธศาสนา ที่แสดงหลักปฏิบัติในชีวิตประจำวัน พระสิริมังคลาจารย์นักปราชญ์แห่งล้านนาไทย แต่งหนังสือนี้เมื่อ พ. ศ. ๒๐๖๐ เพื่อขยายความอรรถกถามงคลสูตร สุตตนิบาต ขุททกนิกาย หนังสือนี้ผู้รู้รับรองว่าเป็นหนังสือในชั้นปกรณ์พิเศษ ผู้แต่งอ้างพระไตรปิฎก อรรถกถา ฎีกา อนุฎีกา และคำของเกจิอาจารย์ จากเดิมที่มีเนื้อหา ๒๐ หน้า เพิ่มเป็น ๘๕๐ หน้ามังคลัตถทีปนี(มงคลสูตร) ชี้ให้เห็นว่าทางดำเนินชีวิตที่มีความสมบูรณ์ ยั่งยืน และเป็นมาตรฐาน เรียกว่า “มงคล” มงคลข้อแรก คือ ไม่คบคนพาล และมงคลข้อสุดท้าย คือ จิตเกษม พระสูตรนี้ยืนยันว่า ชีวิตที่ยั่งยืนและชีวิตที่มีมาตรฐาน จะต้องมีทั้งโลกิยธรรมทั้งโลกุตรธรรม ควบคู่กันปัจจุบัน มังคลัตถทีปนี ใช้เป็นคู่มือของนักเรียนบาลีชั้นประโยค ๔-๕ และชั้นประโยค ๗
The Mangalatthadipani is a distinguished text of Buddhism that expresses the directive relating to daily life. In 2060 B.E., this text was written in Pali by Ven. Phra Sirimangalathera in the Thai Lanna period, for explicating the commentary of the Mangala Sutta, Khuddakanikaya. This book is guaranteed by Buddhist scholars that it is a special scripture because the author quotes the Tipitaka, commentaries, sub-commentaries and words of another Buddhist learned monks who were well-versed in the Doctrine. Originally it has 20 pages, but late improves to 850 pages. In this book, it points that mode of sustainable living of a human being which has completeness and standard, is called “mangala”. The first of all is not to associate with fools or the wicked and the last is to have the mind which is secure. The Mangalatthadipani insists that a standard and completeness of sustainable living has to live a life with the good moral in both of mundane and supramundane states of consciousness. So, The Mangalatthadipani is used as the classical textbook of the Pali grammarians in Thailand in the 4-5th and the 7th classes.
The Mangalatthadipani is a distinguished text of Buddhism that expresses the directive relating to daily life. In 2060 B.E., this text was written in Pali by Ven. Phra Sirimangalathera in the Thai Lanna period, for explicating the commentary of the Mangala Sutta, Khuddakanikaya. This book is guaranteed by Buddhist scholars that it is a special scripture because the author quotes the Tipitaka, commentaries, sub-commentaries and words of another Buddhist learned monks who were well-versed in the Doctrine. Originally it has 20 pages, but late improves to 850 pages. In this book, it points that mode of sustainable living of a human being which has completeness and standard, is called “mangala”. The first of all is not to associate with fools or the wicked and the last is to have the mind which is secure. The Mangalatthadipani insists that a standard and completeness of sustainable living has to live a life with the good moral in both of mundane and supramundane states of consciousness. So, The Mangalatthadipani is used as the classical textbook of the Pali grammarians in Thailand in the 4-5th and the 7th classes.