Publication: ผู้หญิงแกร่งแห่งมณีปุร์ อินเดีย
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2586 - 8489
eISSN
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารมหาวิทยาลัยศิลปากร
Silpakorn University Journal
Silpakorn University Journal
Volume
37
Issue
2
Edition
Start Page
151
End Page
176
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ผู้หญิงแกร่งแห่งมณีปุร์ อินเดีย
Alternative Title(s)
The Iron Women of Manipur, India
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
แม้ว่ารัฐธรรมนูญอินเดีย ระบุให้ชายและหญิงมีสิทธิเท่าเทียมกัน แต่ในทางปฏิบัติผู้หญิงยังถูกกดทับด้วยขนบและจารีตของสังคม กระแสหลักคือศาสนาฮินดูจึงมีสถานภาพเป็นรองผู้ชาย สำหรับรัฐมณีปุร์ซึงเป็นหนึ่งในแปดรัฐทางภาคตะวันออกเฉียงเหนือ อินเดียที่เคยมีอาณาจักรเป็นของตนเองก่อนการปกครองของอังกฤษ ประกอบด้วยกลุ่มชาติพันธุ์ที่มีความหลากหลาย แต่กลุ่มเมเตถือเป็นชาติพันธุ์กลุ่มใหญ่สุดของรัฐมณีปุร์ หรือถูกเรียกว่าชาวมณีปุร์ พูดภาษาเมเต หรือภาษามณีปุร์ซึ่งจัดอยู่ในกลุ่มกูกี-ฉิ่น สาขาพม่า-อาระกัน สาขาย่อยทิเบต-พม่า ภายใต้ตระกูลภาษาจีน-ทิเบต บทบาทของผู้หญิงเมเตก่อนการนับถือศาสนาฮินดู แม้ว่าผู้ชายเป็นใหญ่ในสังคม แต่ผู้หญิงได้รับการดูแลความยุติธรรมที่เกิดจากปัญหาครอบครัวและความรุนแรงโดยศาลมหารานีซึ่งมีผู้พิพากษาหญิงเป็นผู้ตัดสิน มีบทบาทในการประกอบพิธีกรรมทางศาสนาดั้งเดิมของตน แต่เนื่องจากมีสงครามในอาณาจักรมณีปุร์บ่อย ผู้หญิงจึงต้องทำหน้าที่ดูแลและหาเลี้ยงครอบครัวแทนผู้ชาย ในศตวรรษที่ 16 มีการสร้างตลาดเพื่อให้ผู้หญิงค้าขาย นับแต่นั้นมาผู้หญิงจึงเป็นผู้ที่มีบทบาททางด้านเศรษฐกิจจากการค้าขายมาจนปัจจุบัน ในศตวรรษที่ 18 มีการรับศาสนาฮินดูไวษณพนิกายเข้ามา ท????ำให้สถานะของสตรีลดลงในพื้นที่ส่วนตัวคือครอบครัวแต่ในพื้นที่สาธารณะ สตรีสามารถรวมตัวกันได้อย่างมีพลัง กล้าแสดงออก และกล้าต่อสู้กับอำนาจรัฐอย่างสันติจนเกิดองค์กรที่เรียกว่า ‘เมรา ปายบีส’ ซึ่งมีโครงสร้างชัดเจน แต่มีการดำเนินงานแบบหลวมๆ เพื่อพร้อมที่จะรวมตัวกันเพื่อเรียกร้องสิทธิ และความยุติธรรมให้เกิดขึ้นกับสังคมมณีปุร์ จนทำให้เกิดการเปลี่ยนแปลงในสังคมได้อย่างมีพลัง การต่อสู้ของผู้หญิงมณีปุร์ในอดีตเป็นสัญญะ และมายาคติที่ทำให้ผู้หญิงมณีปุร์ในปัจจุบันใช้เป็นโมเดลเพื่อการต่อสู้กับความอยุติธรรมต่อไป
Although the Constitution of India stipulates equality between men and women, in reality, women are suppressed within mainstream Hinduism, and generally considered as inferior. Manipur is one of eight northeastern states of India. In the past, it was a kingdom before colonization by the British. Various ethnic groups live there. Meiteis or Manipuris are the biggest ethnic group. Their language is Meitei which is under the Kuki-Chin group of the Burmese-Arkan branch of the Tibeto-Burman Sub-Family and under Sino-Tibetan Language Family. Although men have always held traditional authority even before Hinduism came to Manipur, the roles of Meitei women were upheld by women judges of the Maharani court. Women performed rituals in their traditional religion. Due to the fact that there were many wars in the kingdom, women participated on behalf of men by taking care of and earning income for their families. In the 16th century C. E., markets were constructed for women. Since that time, women have been key agents in the economy up to today. In the 18th century C. E., Viashnavism was adopted which diminished the role of women in the family which was a private domain. But in the public domain, women are collectively powerful, dare to express themselves and fight unjust authorities thank to the establishment of an organization called Mera Paibis ‘Women torch- bearers’ which has a clear structure but acts loosely. They are determined to insist on the rights and justice in Manipur society. They have been strongly influential in society. The fight of women in the past is represented in signs and myths as a model of Manipuri women fighting today.
Although the Constitution of India stipulates equality between men and women, in reality, women are suppressed within mainstream Hinduism, and generally considered as inferior. Manipur is one of eight northeastern states of India. In the past, it was a kingdom before colonization by the British. Various ethnic groups live there. Meiteis or Manipuris are the biggest ethnic group. Their language is Meitei which is under the Kuki-Chin group of the Burmese-Arkan branch of the Tibeto-Burman Sub-Family and under Sino-Tibetan Language Family. Although men have always held traditional authority even before Hinduism came to Manipur, the roles of Meitei women were upheld by women judges of the Maharani court. Women performed rituals in their traditional religion. Due to the fact that there were many wars in the kingdom, women participated on behalf of men by taking care of and earning income for their families. In the 16th century C. E., markets were constructed for women. Since that time, women have been key agents in the economy up to today. In the 18th century C. E., Viashnavism was adopted which diminished the role of women in the family which was a private domain. But in the public domain, women are collectively powerful, dare to express themselves and fight unjust authorities thank to the establishment of an organization called Mera Paibis ‘Women torch- bearers’ which has a clear structure but acts loosely. They are determined to insist on the rights and justice in Manipur society. They have been strongly influential in society. The fight of women in the past is represented in signs and myths as a model of Manipuri women fighting today.