Publication: การสื่อสารจริยธรรมกับความเปลี่ยนแปลงในสังคมไทย
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารปณิธาน
Panidhana Journal
Panidhana Journal
Volume
13
Issue
1
Edition
Start Page
29
End Page
53
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การสื่อสารจริยธรรมกับความเปลี่ยนแปลงในสังคมไทย
Alternative Title(s)
Ethical Communication and Changing in Thai Society
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้มีจุดมุ่งหมายที่จะเสนอความเปลี่ยนแปลงการสื่อสารเชิงจริยธรรมในพุทธศาสนา โดยแสดงให้เห็นว่า ความคิดทางอุดมคติ “นิพพาน” ของพุทธศาสนาในสังคมไทยได้มีการปรับไปตามบริบทและเงื่อนไขของเวลา และเริ่มลดลงเนื่องจากความแตกต่างของ “โลกทางธรรม” และ “โลกของฆราวาส” เมื่อสังคมไทยเปลี่ยนไปสู่สังคมสมัยใหม่ สถาบันทางศาสนาได้ปรับตัวให้สอดคล้องกับผู้คนและมีความสัมพันธ์กับตารางเวลามากขึ้น รูปแบบของการสื่อสารเชิงจริยธรรมจึงมีลักษณะของการบันเทิงและการประยุกต์สู่การเป็นพื้นที่ของการท่องเที่ยว การเผยแผ่ธรรมะรูปแบบใหม่จำเป็นต้องอาศัยความสัมพันธ์ของเครือข่ายทุนการสื่อสาร หน่วยงานภาครัฐส่วนกลาง และระดับท้องถิ่น
This article aims to present the Changing of Ethical Communication in Buddhist. The result of this study showed that Concept of Nibbana (Summum bonum) was adapted under the context and time, and decreased from difference of views point in supermundane and mundane world. In modern society the religion institution was adapted to the relation between people and timetable. The ethical communications have been changed to the form of mass media and religion tourism and the new model of ethic communications was related between Capitalist of communication, Government and Local government.
This article aims to present the Changing of Ethical Communication in Buddhist. The result of this study showed that Concept of Nibbana (Summum bonum) was adapted under the context and time, and decreased from difference of views point in supermundane and mundane world. In modern society the religion institution was adapted to the relation between people and timetable. The ethical communications have been changed to the form of mass media and religion tourism and the new model of ethic communications was related between Capitalist of communication, Government and Local government.