Publication: การจัดการความโกรธในชีวิตประจำวันตามแนวพุทธธรรม
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2016
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารรามคำแหงฉบับมนุษยศาสตร์
Ramkhamhaeng University Journal Humanitites Edition
Ramkhamhaeng University Journal Humanitites Edition
Volume
35
Issue
2
Edition
Start Page
205
End Page
220
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การจัดการความโกรธในชีวิตประจำวันตามแนวพุทธธรรม
Alternative Title(s)
Control anger on a daily basis according to Buddhadhamma
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การจัดการความโกรธในชีวิตประจำวันตามแนวพุทธธรรม เป็นกระบวนการพัฒนาทางจิตเป็นสำคัญเพื่อปรับพฤติกรรมทางกาย ทางวาจา เพื่อการดำเนินชีวิตอย่างมีความสุขทั้งสุขภาพกายและสุขภาพจิตโดยการพิจารณาทั้งด้านจิตวิทยาและหลักพุทธธรรม ได้แก่ การเจริญสติ ขันติ และเมตตา ด้านการควบคุมความโกรธ ด้วยสติ ขันติ เมตตา ตามหลักการของศีล เป็นมาตรฐานของอารยชนด้านความสัมพันธ์ทางสังคม ด้านการบรรเทาความโกรธด้วยสติ ขันติ เมตตา ตามหลักการของสมาธิ ในด้านจิตวิทยาเป็นขั้นความต้องการที่สูงขึ้น ได้แก่ การเป็นที่ยอมรับ การพัฒนาจิตใจให้เป็นผู้มีคุณธรรม จริยธรรมในการบรรเทา ขั้นสมาธินั้นเป็นการบรรเทาไม่ให้กิเลสเกิดชั่วขณะ ผู้ที่ทำได้ในระดับบรรเทาความโกรธนั้นต้องเป็นผู้ที่มีความประพฤติทางกายดีเรียกว่าเป็นผู้มีศีลธรรม เป็นมาตรฐานของอารยชนทางคุณธรรม การพัฒนาจิตมีความสำคัญต่อการพัฒนาทางกายเป็นที่ยอมรับทั้งในด้านจิตวิทยาและในศาสนาพุทธ
To control the anger in daily life in the Buddhist approach is the mental development process in order to adjust physical and verbal behaviors for living a life with physical and mental happiness in the psychological and Buddhist viewpoints, i.e. to cultivate mindfulness, tolerance and loving-kindness. In controlling the anger, mindfulness, tolerance and loving-kindness should be cultivated in the precept level. According to psychology, human fundamental need is safety or security. Precepts are the principles for controlling behaviors and the civilized standard in social relation. In reducing the anger, mindfulness, tolerance and loving-kindness should be cultivated in the concentration level. In psychology, this is the higher need of human
the recognition. Mental development with moral and virtue in concentration level is to relief defilement in a while. Those who can reduce the anger must have good bodily behaviors and are recognized as ethical person. This is the standard of civilized man in morality. Mental development is essential to physical development and it is accepted by both psychology and Buddhism.
To control the anger in daily life in the Buddhist approach is the mental development process in order to adjust physical and verbal behaviors for living a life with physical and mental happiness in the psychological and Buddhist viewpoints, i.e. to cultivate mindfulness, tolerance and loving-kindness. In controlling the anger, mindfulness, tolerance and loving-kindness should be cultivated in the precept level. According to psychology, human fundamental need is safety or security. Precepts are the principles for controlling behaviors and the civilized standard in social relation. In reducing the anger, mindfulness, tolerance and loving-kindness should be cultivated in the concentration level. In psychology, this is the higher need of human
the recognition. Mental development with moral and virtue in concentration level is to relief defilement in a while. Those who can reduce the anger must have good bodily behaviors and are recognized as ethical person. This is the standard of civilized man in morality. Mental development is essential to physical development and it is accepted by both psychology and Buddhism.