Publication: วิเคราะห์ความสัมพันธ์ของการปฏิบัติสมถภาวนา และวิปัสสนาภาวนาต่อการบรรลุธรรม
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารมนุษยศาสตร์วิชาการ คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์
Manutsayasat Wichakan Journal, Faculty of Humanities, Kasetsart University
Manutsayasat Wichakan Journal, Faculty of Humanities, Kasetsart University
Volume
25
Issue
2
Edition
Start Page
376
End Page
409
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
วิเคราะห์ความสัมพันธ์ของการปฏิบัติสมถภาวนา และวิปัสสนาภาวนาต่อการบรรลุธรรม
Alternative Title(s)
An Analysis of the Relationship between Samathabhāvanāand Vipassanābhāvanāto Enlightenment
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพมีวัตถุประสงค์ดังนี้ 1) เพื่อศึกษาการปฏิบัติสมถภาวนาและความสำคัญของสมถะต่อการบรรลุธรรม 2) เพื่อศึกษาการปฏิบัติวิปัสสนาภาวนาและความสำคัญของวิปัสสนาต่อการบรรลุธรรม และ 3) เพื่อศึกษาวิเคราะห์ความสัมพันธ์ของสมถภาวนาและวิปัสสนาภาวนาที่มีผลต่อการบรรลุธรรม ผลการวิจัยพบว่าการปฏิบัติสมถภาวนาเป็นปัจจัยสำคัญต่อการบรรลุธรรมที่ขาดไม่ได้ เริ่มต้นด้วยการทำใจให้สงบหยุดนิ่งในเบื้องต้นจนถึงระดับสูงอันเป็นสมาธิในระดับฌาน ซึ่งแบ่งเป็น รูปฌาน 4 และอรูปฌาน 4 เมื่อมาถึงขั้นนี้จึงเรียกได้ว่าเป็นระดับสูงสุดของสมถะ เป็นความหลุดพ้นในระดับโลกียะ เมื่อจิตตั้งมั่นดีแล้วจึงเข้าสู่วิปัสสนาภาวนา สามารถละสังโยชน์ได้หมดสิ้น บรรลุเป็นพระอรหันต์เป็นความหลุดพ้นในระดับโลกุตตระ สำหรับการบรรลุธรรมนั้นอริยมรรคมีองค์ 8 เป็นหนทางแห่งการดับทุกข์อยู่ในระดับวิปัสสนา เกิดปัญญารู้แจ้งเห็นแจ้งในอริยสัจ 4 ด้วยการวนรอบ 3 อาการ 12 ขจัดอาสวกิเลสได้อย่างสิ้นเชิงความสัมพันธ์ของการปฏิบัติสมถภาวนาและวิปัสสนาภาวนามี 4 แบบ ได้แก่ มรรควิถีที่ 1 (สมถะนาหน้าวิปัสสนา) มรรควิถีที่ 2 (วิปัสสนานาหน้าสมถะ) มรรควิถีที่ 3 (สมถะและวิปัสสนาเข้าคู่กัน) และมรรควิถีที่ 4 (จิตปราศจากอุทธัจจะในธรรม) ทั้ง 4 วิธีล้วนสำคัญสำหรับการบรรลุธรรม คือ มรรควิถีที่ 1 และ 2 เป็นมรรควิถีที่มีแนวทางไปในทิศทางเดียวกัน คือใช้สมถะ (ฌานสมาบัติ 8) เป็นบาทในการเจริญวิปัสสนา โดยมรรควิถีที่ 2 เป็นวิปัสสนาด้วยอรรถ พิจารณาไตรลักษณ์ (ไม่เที่ยง เป็นทุกข์ และอนัตตา) ด้วยการใช้ความคิดพิจารณาจนเกิดความสังเวชปล่อยวางอารมณ์จิตจึงมั่นคงเป็นสมาธิเข้าถึงฌานแล้วเจริญวิปัสสนา มรรควิถีที่ 3 เป็นการปฏิบัติเพื่อการบรรลุธรรม วิปัสสนาภาวนาจะต้องควบคู่กันไปกับสมถภาวนาเสมอ เป็นโลกุตตรฌานที่ทำให้ใจสงบตั้งมั่นแล้วจึงวิปัสสนาเห็นแจ้งอย่างวิเศษพิจารณาขันธ์ 5 ด้วยอริยสัจ 4 โดยแยบคาย (โยนิโสมนสิการ) ละสังโยชน์ บรรลุธรรมในที่สุดมรรควิถีที่ 4 คือ กรณีที่จิตปราศจากความฟุ้งซ่าน จิตบริสุทธิ์ภาวนาย่อมไม่เสื่อมสามารถปฏิบัติจนบรรลุธรรมได้ ดังนั้นเมื่อผู้ปฏิบัติทราบถึงลำดับของการปฏิบัติและความสำคัญของทั้งสมถภาวนาและวิปัสสนาภาวนาแล้ว จึงสามารถปฏิบัติธรรมได้อย่างถูกต้องต่อไป
This research was qualitative research, and the objectives of this research were 1) to study the practice of samathabhāvanā and its importance in Enlightment 2) to study the practice of vipassanābhāvanā and its importance in Enlightment and 3) to study an analyse of the relationship between samathabhāvanā and vipassanābhāvanā in their approach to achieving Enlightenment. It was found that the practice of samathabhāvanā is necessary factor in Enlightenment. The practice of meditation is to still the mind, such that the mind will progress through the levels of jhāna. There are eight levels of jhāna, four rūpajjhānas and four arūpajjhānas (non-rūpajjhānas). The arūpajjhāna level is the highest level of samathabhāvanā, at which liberation from defilement can be obtained at the lōkiya (mundane) level. Once the mind can remain at the highest level, practice can then proceed to vipassanābhāvanā, which can then lead to the elimination of saññojana and then the attainment of arrantship, which is the liberation from defilement at the level of lōkuttara (supermundane). With regard to Enlightenment, ariya-magga (the noble eightfold path) is the way to become free from the suffering in the level of vipassanābhāvanā. The insight available at this level can perceive the ariya-sacca (the Four Nobel Truths) through three phases and twelve actions. Ultimately this perception allows all defilements to be removed. The relationship between samathabhāvanā and vipassanābhāvanā has four possible paths which lead to attaining the enlightenment. The first of these is samatha as the base of vipassanā
the second path is vipassanā as the base of samatha, the third path is vipassanābhāvanā and samathabhāvanā, which are always together
and the fourth path is the mind without distraction in dhamma. All these paths are very significant for attaining Enlightenment, the first and the second paths are the paths that lead in the same direction, that is, using samathabhāvanā (the eight samāpatti) as a base of vipassanābhāvanā. The second path is the path of introspection through vipassanābhāvanā, as a way of considering the Ti-Lakkhana (impermanence (anicca), suffering (dukkha) and not-self (anattā)) through human wisdom. This continues until one who practices is able to become free from attachment, the mind is stable in concentration, and able to reach jhāna then to proceed to develop to vipassanā. The third path is that of vipassanā level, the practice to attain Enlightenment. Following this path,vipassanābhāvanā must always be done with samathabhāvanā. Samathabhāvanā renders the mind still at the level of lōkuttarajhāna and the superior sight of vipassanābhāvanā, can see through the five khandha (the five aggregates) by ariya-sacca (the Four Nobel Truths) with yonisomanasikāra (wise consideration) and then eradicate saññojana and attain the enlightenment at last. The fourth path is the mind without any distractions
it keeps the mind clear which enables one to maintain the practice until attaining Enlightenment. Therefore, when those who practice know the process and significance of samathabhāvanā and vipassanābhāvanā, then, they are able to practice in the correct way.
This research was qualitative research, and the objectives of this research were 1) to study the practice of samathabhāvanā and its importance in Enlightment 2) to study the practice of vipassanābhāvanā and its importance in Enlightment and 3) to study an analyse of the relationship between samathabhāvanā and vipassanābhāvanā in their approach to achieving Enlightenment. It was found that the practice of samathabhāvanā is necessary factor in Enlightenment. The practice of meditation is to still the mind, such that the mind will progress through the levels of jhāna. There are eight levels of jhāna, four rūpajjhānas and four arūpajjhānas (non-rūpajjhānas). The arūpajjhāna level is the highest level of samathabhāvanā, at which liberation from defilement can be obtained at the lōkiya (mundane) level. Once the mind can remain at the highest level, practice can then proceed to vipassanābhāvanā, which can then lead to the elimination of saññojana and then the attainment of arrantship, which is the liberation from defilement at the level of lōkuttara (supermundane). With regard to Enlightenment, ariya-magga (the noble eightfold path) is the way to become free from the suffering in the level of vipassanābhāvanā. The insight available at this level can perceive the ariya-sacca (the Four Nobel Truths) through three phases and twelve actions. Ultimately this perception allows all defilements to be removed. The relationship between samathabhāvanā and vipassanābhāvanā has four possible paths which lead to attaining the enlightenment. The first of these is samatha as the base of vipassanā
the second path is vipassanā as the base of samatha, the third path is vipassanābhāvanā and samathabhāvanā, which are always together
and the fourth path is the mind without distraction in dhamma. All these paths are very significant for attaining Enlightenment, the first and the second paths are the paths that lead in the same direction, that is, using samathabhāvanā (the eight samāpatti) as a base of vipassanābhāvanā. The second path is the path of introspection through vipassanābhāvanā, as a way of considering the Ti-Lakkhana (impermanence (anicca), suffering (dukkha) and not-self (anattā)) through human wisdom. This continues until one who practices is able to become free from attachment, the mind is stable in concentration, and able to reach jhāna then to proceed to develop to vipassanā. The third path is that of vipassanā level, the practice to attain Enlightenment. Following this path,vipassanābhāvanā must always be done with samathabhāvanā. Samathabhāvanā renders the mind still at the level of lōkuttarajhāna and the superior sight of vipassanābhāvanā, can see through the five khandha (the five aggregates) by ariya-sacca (the Four Nobel Truths) with yonisomanasikāra (wise consideration) and then eradicate saññojana and attain the enlightenment at last. The fourth path is the mind without any distractions
it keeps the mind clear which enables one to maintain the practice until attaining Enlightenment. Therefore, when those who practice know the process and significance of samathabhāvanā and vipassanābhāvanā, then, they are able to practice in the correct way.