Publication: การศึกษาเปรียบเทียบแบบเรียนภาษาจีนขั้นพื้นฐานในระดับอุดมศึกษาของประเทศไทย
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการภาษาและวัฒนธรรมจีน มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
中国语言文化学刊
Journal of Chinese Language and Culture, Huachiew Chalermprakiet University
中国语言文化学刊
Journal of Chinese Language and Culture, Huachiew Chalermprakiet University
Volume
8
Issue
2
Edition
Start Page
169
End Page
194
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาเปรียบเทียบแบบเรียนภาษาจีนขั้นพื้นฐานในระดับอุดมศึกษาของประเทศไทย
Alternative Title(s)
THE COMPARISON OF ELEMENTARY CHINESE TEXTBOOKS USED IN UNIVERSITIES IN THAILAND
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
ในปัจจุบันการเรียนการสอนภาษาจีนในระดับอุดมศึกษาในประเทศไทยยังมีปัญหาการจัดการเรียนการสอนในหลายประเด็น ในการวิจัยครั้งนี้ผู้วิจัยยกประเด็นปัญหาด้านตำราแบบเรียนภาษาจีน ทั้งเรื่องของคุณภาพความเหมาะสมของเนื้อหาแต่ละด้าน รวมถึงการเลือกใช้ตำราประกอบการเรียนการสอนในระดับอุมดมศึกษาของผู้สอน ผู้วิจัยเห็นถึงปัญหาเหล่านี้ถึงนำมาซึ่งการวิจัยในครั้งนี้ การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเปรียบเทียบหนังสือตำราหรือแบบเรียนภาษาจีนขั้นพื้นฐานในระดับอุดมศึกษาของประเทศไทย จำนวน5 ชุดดังนี้ 1. Hanyu Jiaocheng (汉语教程) 2.Fazhan Hanyu(发展汉语)3.Chuji Hanyu ภาษาจีนระดับต้น(初级汉语)4.Taiguorenxuehanyu คนไทยเรียนภาษาจีน(泰国人学汉语) 5.Boya Hanyu (博雅汉语)ผู้วิจัยนำหนังสือทั้ง 5 ชุดนี้มาศึกษาวิเคราะห์เปรียบเทียบเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพ โดยศึกษาวิเคราะห์จากเนื้อหา 5 ด้าน ได้แก่ ด้านระบบเสียง ด้านบทเรียน ด้านคำศัพท์ ด้านไวยากรณ์และด้านแบบฝึกหัด อีกทั้งเพื่อเสนอแนะมุมมองและแนวทางการเลือกใช้ประกอบการเรียนการสอนหรือแนวทางการเขียนหนังสือหรือตำราแบบเรียนภาษาจีนระดับต้นในระดับอุดมศึกษา จากผลการวิจัยพบว่า หนังสือเรียนทั้งห้าชุดมีข้อดีและข้อด้อยต่างกันไปดังนี้ หนังสือชุด Hanyu Jiaocheng มีจุดเด่นในเนื้อหาด้านระบบเสียง โดยมีการกระจายตัวของเนื้อหาที่ดี และด้านแบบฝึกหัดที่มีแบบฝึกหัดด้านไวยากรณ์ครบถ้วน มีจุดด้อยด้านไวยากรณ์ที่นำเสนอไวยากรณ์น้อยกว่าเล่มอื่นๆ และด้านแบบฝึกหัดที่มีรูปแบบไม่หลากหลาย หนังสือชุด Fazhan Hanyu มีจุดเด่นด้านเนื้อหาบทเรียนที่มีการนำเสนอบทเรียนที่หลากหลาย ด้านไวยากรณ์มีจำนวนไวยากรณ์ที่มากที่สุดและสอดคล้องกับ “หลักสูตร” มากที่สุด และด้านแบบฝึกหัดที่มีหัวข้อแบบฝึกหัดหลากหลาย จุดด้อย ด้านคำศัพท์ทีคำศัพท์ในระดับ ก น้อยที่สุด Chuji Hanyu มีจุดเด่นด้านไวยากรณ์เช่นกัน และภาพรวมค่อนข้างดี หนังสือชุด Taiguorenxuehanyu มีจุดเด่นด้านเนื้อหาของระบบเสียง และการนำเสนอคำศัพท์และไวยากรณ์ระดับ ก จำนวนมาก นอกจากนี้ด้านแบบฝึกหัดมีหัวข้อแบบฝึกหัดที่หลากหลายมากที่สุด จุดด้อยคือด้านไวยากรณ์ที่มีจำนวนไวยากรณ์สอดคล้องกับ “หลักสูตร” น้อยที่สุด หนังสือชุด Boya Hanyu นำเสนอคำศัพท์ที่สอดคล้องกับหลักสูตรมากที่สุด มีจุดด้อยด้านแบบฝึกหัดเรื่องระบบเสียงที่มีความหลากหลายของหัวข้อน้อยที่สุด
Nowaday, there were many problems in Chinese language teaching for university level. This study focused on textbook quality and suitability and text selection. The purpose of the study was comparing five basis Chinese textbooks which were used in basic Chinese teaching in universities in Thailand. The textbooks were 1) Hanyu Jiaocheng (汉语教程) 2) Fazhan Hanyu (发展汉语) 3. Chuji Hanyu (初级汉语) 4) Taiguorenxuehanyu (泰国人学汉语) 5) Boya Hanyu (博雅汉语) The textbooks were compared in both qualitative and quantitative by analyzing in five aspects as phonetics, lesson, vocaburary, grammar and excercise. The sugessions, guidance for selection and guidance for Chinese textbook writing for university level were also presented. The result yielded that each textbook had different strenght and weakness as follow; 1) Hanyu Jiaocheng strenght were phonetics, which was suilably distributed, and thier grammars with the compatible excercises yet, the number of the grammars was fewer than other textbooks and the excercises lacked of variety. 2) Fazhan Hanyu had various lessons and the most grammars which was also the most compatible with the curriculum. They also had various form of excercises but thier drawback was lacking elementary vocaburaries. 3) Chuji Hanyu was also strenght in grammar and overall aspects were rather good. 4) Taiguorenxuehanyu strenght were phonetics and elementary grammars and vocaburaries. Various excercises were also included but their grammars were the least compatible with the curriculem. 5) Boya Hanyu presented vocaburaries that were the most compatible with the curriculum but their weakness was the variety of the excercise in phonetics.
Nowaday, there were many problems in Chinese language teaching for university level. This study focused on textbook quality and suitability and text selection. The purpose of the study was comparing five basis Chinese textbooks which were used in basic Chinese teaching in universities in Thailand. The textbooks were 1) Hanyu Jiaocheng (汉语教程) 2) Fazhan Hanyu (发展汉语) 3. Chuji Hanyu (初级汉语) 4) Taiguorenxuehanyu (泰国人学汉语) 5) Boya Hanyu (博雅汉语) The textbooks were compared in both qualitative and quantitative by analyzing in five aspects as phonetics, lesson, vocaburary, grammar and excercise. The sugessions, guidance for selection and guidance for Chinese textbook writing for university level were also presented. The result yielded that each textbook had different strenght and weakness as follow; 1) Hanyu Jiaocheng strenght were phonetics, which was suilably distributed, and thier grammars with the compatible excercises yet, the number of the grammars was fewer than other textbooks and the excercises lacked of variety. 2) Fazhan Hanyu had various lessons and the most grammars which was also the most compatible with the curriculum. They also had various form of excercises but thier drawback was lacking elementary vocaburaries. 3) Chuji Hanyu was also strenght in grammar and overall aspects were rather good. 4) Taiguorenxuehanyu strenght were phonetics and elementary grammars and vocaburaries. Various excercises were also included but their grammars were the least compatible with the curriculem. 5) Boya Hanyu presented vocaburaries that were the most compatible with the curriculum but their weakness was the variety of the excercise in phonetics.