Publication: สุุนทราภรณ์ใต้ปีกพญาอินทรี : อัสดงคตอเมริกานุวัตรกับ วงดนตรีสุนทราภรณ์ในยุคสงครามเย็น
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
0125-1902
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารประวัติศาสตร์
Journal of History
Journal of History
Volume
47
Issue
Edition
Start Page
17
End Page
35
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
สุุนทราภรณ์ใต้ปีกพญาอินทรี : อัสดงคตอเมริกานุวัตรกับ วงดนตรีสุนทราภรณ์ในยุคสงครามเย็น
Alternative Title(s)
Suntaraporn under the eagle wings : Occidentalism and Americanization Suntaraporn band in the Cold War era
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้ต้องการศึกษาสภาวะอัน “คลุมเครือ” ในการจัดวางตําแหน่งแห่งที่ของการรับอิทธิพลวัฒนธรรมอเมริกันช่วง ยุคสงครามเย็นของวงดนตรีสุนทราภรณ์ เพื่อทําความเข้าใจความสัมพันธ์ทางวัฒนธรรมและความรู้ทางดนตรีแบบสมัยใหม่ของวง ดนตรีสุนทราภรณ์เมื่อเผชิญหน้ากับกระแส “อเมริกานุวัตร” (Americanization) อันเป็นกระบวนการของการปะทะสังสรรค์ ปรับ เปลี่ยนอัตลักษณ์ และรับมือกับความเป็นตะวันตกอย่างสลับซับซ้อน ผ่านกรอบแนวคิดแบบ “อัสดงคตนิยม” (Occidentalism) ซึ่ง ช่วยเปิดมุมมองและทบทวนปฏิสัมพันธ์ระหว่าง “ความเป็นไทย” และ “ความเป็นตะวันตก” อันมีผลต่อการจัดจําแนกแยกแยะการ แบ่งรับแบ่งสู้ การผสมผสานเลียนแบบหรือตอบโต้ ซึ่งกันและกันที่ส่งผลในการสร้างสภาวะความเป็นสมัยใหม่แบบ “ไทยสากล”
This article is to study the “ambiguous” position of Suntaraporn band in relation to American culture during the Cold War. It aims to understand the band’s cultural relationship and modern music knowledge when facing “Americanization”, which is a process of complex identity-changing interactions with the West. Through the concept of “Occidentalism”, this article expects to open up and revisit the relations between “Thainess” and “the West” that affects the process of classification, receiving, reserving, intermixing, copying and resisting influences each other that came to define the “modern” in “modern Thai music” of Suntaraporn in the Cold War era.
This article is to study the “ambiguous” position of Suntaraporn band in relation to American culture during the Cold War. It aims to understand the band’s cultural relationship and modern music knowledge when facing “Americanization”, which is a process of complex identity-changing interactions with the West. Through the concept of “Occidentalism”, this article expects to open up and revisit the relations between “Thainess” and “the West” that affects the process of classification, receiving, reserving, intermixing, copying and resisting influences each other that came to define the “modern” in “modern Thai music” of Suntaraporn in the Cold War era.