Publication: การสร้างและออกแบบเว็บไซต์เพื่อพัฒนาความรู้ด้านวัฒนธรรมฝรั่งเศส สำหรับผู้เรียนระดับเริ่มต้น
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
ภาษาและภาษาศาสตร์
Language and Linguistics
Language and Linguistics
Volume
31
Issue
2
Edition
Start Page
58
End Page
72
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การสร้างและออกแบบเว็บไซต์เพื่อพัฒนาความรู้ด้านวัฒนธรรมฝรั่งเศส สำหรับผู้เรียนระดับเริ่มต้น
Alternative Title(s)
Website Writing and Designing on Learning Developing French Culture for Beginning Learners
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อออกแบบและพัฒนาเว็บไซต์เสริมความรู้ด้านวัฒนธรรมฝรั่งเศสสำหรับผู้เรียนภาษาฝรั่งเศสระดับเริ่มต้น โดยใช้กระบวนการเรียนการสอนผ่านเว็บเป็นฐานความคิด และศึกษาผลการใช้กระบวนการเรียนการสอนผ่านเว็บที่พัฒนาขึ้น กลุ่มเป้าหมายในการวิจัยเป็นนักศึกษาชั้นปีที่ 1 ที่ลงทะเบียนเรียนรายวิชาภาษาฝรั่งเศส 2 ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2554 รวมจำนวน 28 คน โดยจัดแบ่งกลุ่มผู้เรียนตามคะแนนทดสอบความรู้วัฒนธรรมฝรั่งเศสก่อนเรียนเป็น 3 กลุ่ม ได้แก่ กลุ่มสูง กลุ่มปานกลาง และกลุ่มต่ำ หลังจากผ่านกระบวนการเรียนการสอนผ่านเว็บเพื่อพัฒนาความรู้ด้านวัฒนธรรมฝรั่งเศสแล้ว ผู้เรียนได้ทำแบบทดสอบความรู้วัฒนธรรมฝรั่งเศสหลังเรียนและแบบสอบถามความคิดเห็นเนื้อหาความรู้ในเว็บไซต์เสริมความรู้ด้านวัฒนธรรมฝรั่งเศส ผลการวิจัยพบว่าค่าเฉลี่ยของคะแนนทดสอบก่อนเรียนและหลังเรียนของผู้เรียนทั้งในกลุ่มสูง กลุ่มปานกลาง และกลุ่มต่ำมีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 แสดงให้เห็นว่าเว็บไซต์เสริมความรู้ด้านวัฒนธรรมฝรั่งเศสที่พัฒนาขึ้นในครั้งนี้สามารถช่วยพัฒนาผลการเรียนของนักศึกษาได้ ผู้เรียนมีความคิดเห็นเชิงบวกและมีความพึงพอใจต่อการเรียนรู้ผ่านเว็บไซต์เสริมความรู้วัฒนธรรมฝรั่งเศสที่พัฒนาขึ้น โดยให้เหตุผลว่าน่าสนใจ สามารถเรียนรู้ด้วยตนเอง ช่วยให้เข้าใจเนื้อหาด้านวัฒนธรรมฝรั่งเศสได้ชัดเจนขึ้น เนื้อหาต่างๆ บนเว็บเป็นประโยชน์ในการค้นคว้าเพิ่มเติม นอกจากนี้ ยังพบว่านักศึกษากลุ่มสูงยังสามารถนำความรู้ด้านวัฒนธรรมที่ได้รับไปประยุกต์ใช้และต่อยอดด้วยการเปรียบเทียบความรู้ด้านวัฒนธรรมที่ได้รับกับวัฒนธรรมของตนเอง
The purposes of this research were to design and develop web-based instruction to teach French culture for beginner learners and to measure the effectiveness of using such instructional methods. The participants in this study included 28 freshmen who enrolled in the French II class. They were required to do pre-test on French cultural knowledge prior to taking the web-based instruction and then divided into three groups, based on their pre-test scores (high-range, medium-range, low-range scores). After participating in web-based instruction of French cultural knowledge, they were required to do post-test and questionnaires. The comparison of the pre- and post-test results showed significant differences (p< .05) in every group, which suggests that this web-based instruction could help build up beginner learners’ French cultural knowledge. The students showed the positive attitude towards web-based instruction and were quite satisfied with such a method. They found it interesting because they could access to cultural information by themselves and have a better understanding of French culture. In addition, the high group could apply the knowledge gained from the web-based instruction to other French courses and could compare the French culture with their own.
The purposes of this research were to design and develop web-based instruction to teach French culture for beginner learners and to measure the effectiveness of using such instructional methods. The participants in this study included 28 freshmen who enrolled in the French II class. They were required to do pre-test on French cultural knowledge prior to taking the web-based instruction and then divided into three groups, based on their pre-test scores (high-range, medium-range, low-range scores). After participating in web-based instruction of French cultural knowledge, they were required to do post-test and questionnaires. The comparison of the pre- and post-test results showed significant differences (p< .05) in every group, which suggests that this web-based instruction could help build up beginner learners’ French cultural knowledge. The students showed the positive attitude towards web-based instruction and were quite satisfied with such a method. They found it interesting because they could access to cultural information by themselves and have a better understanding of French culture. In addition, the high group could apply the knowledge gained from the web-based instruction to other French courses and could compare the French culture with their own.