Publication: Marvel of the Three-Tiered Stage: the Pleasant Sound Pavillion
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2006
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
en
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Chinese Studies Journal
中國學研究期刊
วารสารจีนศึกษา
中國學研究期刊
วารสารจีนศึกษา
Volume
1
Issue
1
Edition
Start Page
185
End Page
218
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
Marvel of the Three-Tiered Stage: the Pleasant Sound Pavillion
Alternative Title(s)
三层大戏台畅音阁之精奇
วิจิตรศิลป์แห่งโรงงิ้วสามชั้นช่างอินเก๋อ
วิจิตรศิลป์แห่งโรงงิ้วสามชั้นช่างอินเก๋อ
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
The “three-tiered stage” chongtai sanceng 崇臺三層(or the “linked performance stage” lian xitai 連戲臺) was an innovation of Chinese theatrical architecture during the Qianlong reign (1736-1796), a heyday of court theater in the Qing dynasty. The Qianlong emperor commissioned the construction of four such gigantic theaters, of which three are no longer extant. The only one still in existence is the three-tiered stage the Pleasant Sound Pavilion (Changyin ge 暢音閣) in the Forbidden city. This three-tiered stage reflected an ingenuity of the Qing court theater. It synthesizes an unusually-majestic exterior architecture, intricately-designed interior decoration. The scope of this article will cover an introduction, a history, and an analysis of exterior and interior architecture of the three-tiered stage the Pleasant Sound Pavilion. My goal is to use this extant three-tiered stage as a way to understand traditional Chinese architecture and its ingenuity in the Qianlong reign.
三層大戲臺(或稱“崇臺三層”,“連戲臺”)是清朝宮廷戲劇鼎盛時期——乾隆時期——中國戲劇建築上的一項創新。乾隆皇帝下令修建了四所這樣規模宏偉的戲臺。其中三所今已不存。唯一幸存的一座是故宮里的暢音閣。這座三層大戲臺反映了當時清代宮廷戲劇的精巧。它融異常壯麗的外部建築、設計精致的內部裝飾於一體。本文之範圍將涵蓋對於暢音閣戲臺之介紹、對其歷史之描述、以及其建築內外之分析。宗旨在於通過這座現存的三層大戲臺來了解乾隆時期中國古代建築及其奇特性。
โรงงิ้วสามชั้น หรือ เหลียนซี่ไถ ถือเป็นนวัตกรรมทางสถาปัตยกรรมโรงละครสมัยจักรพรรดิเฉียนหลง ซึ่งเป็นยุคทองของการแสดงงิ้วในสมัยราชวงศ์ชิง จักรพรรดิเฉียนหลงทรงมีพระราชโองการให้มีการก่อสร้างโรงละครงิ้วสามชั้นถึงสี่แห่ง ในจำนวนนี้สามแห่งได้ถูกทำลาย แห่งเดียวที่ยังคงอยู่จนถึงปัจจุบัน คือโรงละครงิ้วสามชั้นชื่อ ช่างอินเก๋อ ตั้งอยู่ในพระราชวังต้องห้าม โรงสะท้อนงิ้วสามชั้นแห่งนี้สะท้อนถึงอัจฉริยะของการแสดงงิ้วในพระราชวังสมัยราชวงศ์ชิง กล่าวได้ว่าเป็นการผสมผสานของศาสตร์และศิลป์แขนงต่าง ๆ เช่นสถาปัตยกรรมภายนอกอันวิจิตรพิสดาร การตกแต่งภายในที่ละเอียดอ่อนงดงาม บทความฉบับนี้ครอบคลุมปฐมบท ประวัติศาสตร์ และการวิเคราะห์สถาปัตยกรรมทั้งภายนอกและภายในของโรงงิ้วสามชั้นช่างอินเก๋อ จุดประสงค์เพื่อให้เข้าใจสถาปัตยกรรมเก่าแก่อันมีเอกลักษณ์ของจีน
三層大戲臺(或稱“崇臺三層”,“連戲臺”)是清朝宮廷戲劇鼎盛時期——乾隆時期——中國戲劇建築上的一項創新。乾隆皇帝下令修建了四所這樣規模宏偉的戲臺。其中三所今已不存。唯一幸存的一座是故宮里的暢音閣。這座三層大戲臺反映了當時清代宮廷戲劇的精巧。它融異常壯麗的外部建築、設計精致的內部裝飾於一體。本文之範圍將涵蓋對於暢音閣戲臺之介紹、對其歷史之描述、以及其建築內外之分析。宗旨在於通過這座現存的三層大戲臺來了解乾隆時期中國古代建築及其奇特性。
โรงงิ้วสามชั้น หรือ เหลียนซี่ไถ ถือเป็นนวัตกรรมทางสถาปัตยกรรมโรงละครสมัยจักรพรรดิเฉียนหลง ซึ่งเป็นยุคทองของการแสดงงิ้วในสมัยราชวงศ์ชิง จักรพรรดิเฉียนหลงทรงมีพระราชโองการให้มีการก่อสร้างโรงละครงิ้วสามชั้นถึงสี่แห่ง ในจำนวนนี้สามแห่งได้ถูกทำลาย แห่งเดียวที่ยังคงอยู่จนถึงปัจจุบัน คือโรงละครงิ้วสามชั้นชื่อ ช่างอินเก๋อ ตั้งอยู่ในพระราชวังต้องห้าม โรงสะท้อนงิ้วสามชั้นแห่งนี้สะท้อนถึงอัจฉริยะของการแสดงงิ้วในพระราชวังสมัยราชวงศ์ชิง กล่าวได้ว่าเป็นการผสมผสานของศาสตร์และศิลป์แขนงต่าง ๆ เช่นสถาปัตยกรรมภายนอกอันวิจิตรพิสดาร การตกแต่งภายในที่ละเอียดอ่อนงดงาม บทความฉบับนี้ครอบคลุมปฐมบท ประวัติศาสตร์ และการวิเคราะห์สถาปัตยกรรมทั้งภายนอกและภายในของโรงงิ้วสามชั้นช่างอินเก๋อ จุดประสงค์เพื่อให้เข้าใจสถาปัตยกรรมเก่าแก่อันมีเอกลักษณ์ของจีน