Publication: นโยบายการพัฒนาอีสานของรัฐบาลสยามตั้งแต่สมัยพระบาทสมเด็จพระมงกุฎเกล้าเจ้าอยู่หัวถึงสมัยพระบาทสมเด็จพระปกเกล้าเจ้าอยู่หัวระหว่าง พ.ศ.2453-2477
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
นโยบายการพัฒนาอีสานของรัฐบาลสยามตั้งแต่สมัยพระบาทสมเด็จพระมงกุฎเกล้าเจ้าอยู่หัวถึงสมัยพระบาทสมเด็จพระปกเกล้าเจ้าอยู่หัวระหว่าง พ.ศ.2453-2477
Alternative Title(s)
The development policy of Isan region by Siam government from the reign of King Rama VI to the reign of King Rama VII during 1910 - 1934
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษานโยบายการพัฒนาอีสานสมัยพระบาทสมเด็จพระมงกุฎเกล้าเจ้าอยู่หัวถึงสมัยพระบาทสมเด็จพระปกเกล้าเจ้าอยู่หัว ระหว่าง พ.ศ.2453-2477 โดยใช้ระเบียบวิธีการทางประวัติศาสตร์ (Historical Approach) และนำเสนอผลการวิจัยด้วยวิธีพรรณนาวิเคราะห์ (Analytical Description) ผลการวิจัยพบว่า นโยบายการพัฒนาอีสานแบ่งออกเป็น 3 ประเด็น คือ (1) กระบวนการกำหนดนโยบาย รัฐบาลมีขั้นตอนในการกำหนดนโยบายเข้าไปพัฒนาอีสาน 3 ขั้นตอน ประกอบด้วยขั้นที่หนึ่ง เกิดจากการลงพื้นที่ตรวจราชการจากข้าราชการในท้องถิ่นและเชื้อพระวงศ์ระดับสูงนำส่งรายงานตรวจราชการไปส่วนกลางเพื่อขอนโยบายหรือเสนอโครงการต่อรัฐบาล ขั้นที่สอง กระทรวงรับเรื่อง ดำเนินการประชุมและส่งเรื่องไปกราบทูลรายงานพระมหากษัตริย์ เพื่อขอพระบรมราชวินิจฉัย หรือให้เสนาบดีเป็นผู้ตัดสินใจในการกำหนดนโยบาย ขั้นที่สาม กระทรวงสมุหเทศาภิบาลดำเนินนโยบายต่อไปใน พ.ศ.2475 พบว่า การลงพื้นที่ตรวจราชการของข้าราชการระดับเชื้อพระวงศ์ได้ยุติบทบาทไป อันเนื่องมาจากการเปลี่ยนแปลงการปกครองจากระบอบสมบูรณาญาสิทธิราชย์เป็นประชาธิปไตย จึงทำให้หน้าที่ในการตรวจราชการเป็นภารกิจของนายทหารระดับสูงที่มาจาก “คณะกรรมการราษฎร” ทำให้รูปแบบโครงสร้างการปกครองแบบเทศาภิบาลที่มีสมุหเทศาภิบาลเป็นผู้บริหารได้รับการถ่ายโอนอำนาจมาเป็นผู้ว่าราชการจังหวัดแทน
(2)การดำเนินนโยบายพัฒนาอีสาน พบว่า การพัฒนาอีสานในสมัยรัชกาลที่ 6 และรัชกาลที่ 7 กระทำผ่านกระทรวง สั่งการลงไปยังสมุหเทศาภิบาล ผู้ว่าราชการ นายอำเภอ กำนันและผู้ใหญ่บ้าน แบ่งออกเป็น 4 ด้านหลัก ประกอบด้วยด้านการปกครอง คมนาคม เศรษฐกิจ การศึกษา รองลงมาคือสาธารณสุข และป่าไม้ ในแต่ละมณฑลจะมีแผนกมหาดไทยทำหน้าที่หลักในการบริหารงานในด้านการปกครอง มีนโยบายสำรวจประชากร การตั้ง แบ่งอาณาเขตการปกครอง นอกจากนี้ยังมีแผนกโยธาทำหน้าที่รับผิดชอบก่อสร้างสาธารณูปโภคต่าง ๆ แผนกศาลทำหน้าที่ด้านการศาลยุติธรรม แผนกสรรพากร ทำหน้าที่เก็บภาษีอากรประเภทต่าง ๆ ด้านการคมนาคมและเศรษฐกิจ มีกระทรวงพาณิชย์และคมนาคม รวมถึงกระทรวงเกษตราธิราชรับผิดชอบร่วมกัน โดยเน้นในเรื่องการพัฒนาระบบการขนส่งที่ทันสมัย คือ การสร้างเส้นทางรถไฟเพื่อรองรับผลผลิตทางการเกษตรในอีสานโดยเฉพาะข้าว ด้านการศึกษาพบว่า มีการตรากำหมายทางการศึกษาตั้งแต่รัชกาลที่ 6 จนถึงสมัยรัชกาลที่ 7 อย่างไรก็ตามราษฎรชาวอีสานก็ไม่นิยมส่งบุตรหลานเข้าโรงเรียนอันเนื่องมาจากในทศวรรษ 2450-2460 อีสานต้องประสบกับปัญหาสภาพอากาศเปลี่ยนแปลงอย่างฉับพลันบ่อยครั้ง ทำให้เกิดภาวะทุพภิกขภัย ราษฎรจึงต้องนำบุตรหลานของตนไปช่วยประกอบสัมมาอาชีพ
(3) ผลการดำเนินนโยบาย พบว่า รัฐบาลสยามเข้าไปดำเนินนโยบายพัฒนาอีสานระหว่าง พ.ศ.2453-2477 โดยมีการส่งข้าราชการระดับสูงลงพื้นที่ตรวจราชการ และกำหนดนโยบายพัฒนาในรูปแบบการ “ตรากฎหมาย” หรือข้อบังคับ ประกาศต่าง ๆ ที่มีความเหมาะสมต่อพื้นที่ในแต่ละมณฑล โดยคำนึงประโยชน์ที่รัฐบาลและราษฎรในท้องถิ่นจะได้รับร่วมกัน โดยเฉพาะการตรากฎหมายด้านคมนาคม และเศรษฐกิจ ซึ่งมีความสำคัญมากต่อประเทศสยามในขณะนั้น ขณะเดียวกันกระบวนการเข้าไปกำหนดนโยบายพัฒนาอีสานในทศวรรษ 2470 ได้เกิดความเปลี่ยนแปลงเพิ่มเติม คือ การส่งนักวิชาการชาวต่างชาติ 3 คน ซึ่งเป็นผู้เชี่ยวชาญด้านเศรษฐกิจเข้าไปตรวจราชการจำนวน 3 ครั้ง สะท้อนให้เห็นว่า รัฐบาลมุ่งหวังที่จะได้รับประโยชน์จากท้องถิ่นอีสานในด้านเศรษฐกิจ โดยอาศัยข้อมูลจากการสำรวจสภาพทางเศรษฐกิจระหว่าง พ.ศ.2470-2477 มาช่วยกำหนดนโยบายเข้าไปแก้ไขปัญหาเรื่องน้ำ เรื่องข้าว และปัญหาอื่น ๆ ซึ่งมีความเกี่ยวข้องกับพลเมืองชาวอีสาน ทั้งนี้รัฐบาลยังได้เข้าไปพัฒนาคุณภาพชีวิตของพลเมืองผ่านการเรียนการสอนในโรงเรียน โดยการกำหนดโครงการศึกษาเป็น 2 ระยะ คือ ระยะแรกระหว่าง พ.ศ.2468-2474 และระยะสองระหว่าง พ.ศ.2475-2481 ซึ่งเน้นไปที่การสอนวิชากสิกรรม หัตถกรรม พณิชยกรรม รวมทั้งวิชาจริยศึกษา ส่งเสริมให้ใช้ภาษาไทยและการออกกำลังกายให้มีสุขภาพแข็งแรงเพื่อเป็นกำหลังของชาติและสร้างความเป็นพลเมืองไทยที่มีกรุงเทพฯ เป็นศูนย์กลางอำนาจ นอกจากนี้การเข้ามามีบทบาทของสื่อสิ่งพิมพ์สาธารณะยังได้ช่วยเร่งด่วน
This research aimed to study the development policies of northeastern Thailand from the reign of King Rama VI to King Rama VII during 1910 1934, This research was conducted by employing a historical approach and presenting its results through an analytical description. The results found that the development policies of northeastern Thailand were divided into 3 parts. The first part was the (1) process of developing policy, where the government undertook 3 major steps to decide on what policies to create for the specific region. During the first step, surveys were conducted by the local public service officers accompanied with ministers who were normally from the Royal family to observe public matters. The reports of the survey were then directly submitted to the central government in order to acquire a new Royal policy or to propose a specific project to the government. For the second step, the ministry received the issue, arranged a meeting and sent the reports to the King, to enquire on any further decisions or to allow the chancellor to assien the policy. In the third step. the ministry received the decision or the conclusion from the meeting of chancellors, then used a telegram to inform the precincts and allowed intendants to implement the policy later. However, in 1932, the local surveys that were conducted in the first step ended due to the downfall of the monarchy and the merge of a new democratic system of government. Thus, the incident caused a great change to the role of survey officers. They were replaced by high ranked military officers who were considered a part of the council of ministers. This shift led to the beginning of the intendance system. Then, intendant became the administrator, was transferred the authorities to the provincial governor. The second part was (2) implementing the development policy of northeastern Thailand. It was found that the development of northeastern Thailand during the reien of King Rama VI and King Rama VII was implemented through the ministry by informing to the intendants, governors, chief district officers, subdistrict headmen, and village headmen. These high ranked officials were a part of 4 main departments including authority, transportation, economics, education, and other secondary sectors which were public health and forestry. In each precinct, there was an interior division which the main duty of administration in the aspect of authority
policies on population survey, settlement, dominance Furthermore, it was found that during the reign of King Rama VI to King Rama VII, a new educational law was enacted. However, the people in the Northeast usually did not send their children to school during the years of 1907-1917. This was due to natural calamities, like droughts, that were common during this time period. Due to this, starvation was a huge issue and children were mainly needed at their parents' fields versus going to school. The last part was, (3) the result of the policy. The results revealed that the Siamese government implemented development policy of northeastern Thailand during the years 1910-1934. They did this by assigning high-level public officials to conduct surveys on public matters, identify and create a specific policy that would turn into a new regulation for the area, and to inform local officials and citizens of the change and benefits that would come from it. The main policy that had the greatest impact in Siam dealt with the new policies for transportation and economics, which was a popular subject area during that time In the meantime, the process of specifying the policy on the development of the northeastern in the decade of 1927, there was an additional change when sending 3 foreign scholars who were expert in economic to inspect on the public matters for 3 times. This revealed that the government aimed to obtain any advantage they could from the northeastern region in terms of economics. They took the data from the surveys during 1927 to 1934 to identify policies that would help solve issues dealing with water, rice, and other aspects that were related to the typical northeastern citizen. In this regard, the government also helped increase the living quality of northeastern citizens through enacting 2 new educational projects. The first project was from 1925-1931 and the second one was from 1932-1938. The projects mainly focused on agriculture, hand crafts, commerce, and moral education. There was also a promotion of using the Thai language and to be involved in sports which would improve health. The objective for these educational projects was to improve the nation as a whole, and to withhold Bangkok as the center of authority for all of its citizens.
This research aimed to study the development policies of northeastern Thailand from the reign of King Rama VI to King Rama VII during 1910 1934, This research was conducted by employing a historical approach and presenting its results through an analytical description. The results found that the development policies of northeastern Thailand were divided into 3 parts. The first part was the (1) process of developing policy, where the government undertook 3 major steps to decide on what policies to create for the specific region. During the first step, surveys were conducted by the local public service officers accompanied with ministers who were normally from the Royal family to observe public matters. The reports of the survey were then directly submitted to the central government in order to acquire a new Royal policy or to propose a specific project to the government. For the second step, the ministry received the issue, arranged a meeting and sent the reports to the King, to enquire on any further decisions or to allow the chancellor to assien the policy. In the third step. the ministry received the decision or the conclusion from the meeting of chancellors, then used a telegram to inform the precincts and allowed intendants to implement the policy later. However, in 1932, the local surveys that were conducted in the first step ended due to the downfall of the monarchy and the merge of a new democratic system of government. Thus, the incident caused a great change to the role of survey officers. They were replaced by high ranked military officers who were considered a part of the council of ministers. This shift led to the beginning of the intendance system. Then, intendant became the administrator, was transferred the authorities to the provincial governor. The second part was (2) implementing the development policy of northeastern Thailand. It was found that the development of northeastern Thailand during the reien of King Rama VI and King Rama VII was implemented through the ministry by informing to the intendants, governors, chief district officers, subdistrict headmen, and village headmen. These high ranked officials were a part of 4 main departments including authority, transportation, economics, education, and other secondary sectors which were public health and forestry. In each precinct, there was an interior division which the main duty of administration in the aspect of authority
policies on population survey, settlement, dominance Furthermore, it was found that during the reign of King Rama VI to King Rama VII, a new educational law was enacted. However, the people in the Northeast usually did not send their children to school during the years of 1907-1917. This was due to natural calamities, like droughts, that were common during this time period. Due to this, starvation was a huge issue and children were mainly needed at their parents' fields versus going to school. The last part was, (3) the result of the policy. The results revealed that the Siamese government implemented development policy of northeastern Thailand during the years 1910-1934. They did this by assigning high-level public officials to conduct surveys on public matters, identify and create a specific policy that would turn into a new regulation for the area, and to inform local officials and citizens of the change and benefits that would come from it. The main policy that had the greatest impact in Siam dealt with the new policies for transportation and economics, which was a popular subject area during that time In the meantime, the process of specifying the policy on the development of the northeastern in the decade of 1927, there was an additional change when sending 3 foreign scholars who were expert in economic to inspect on the public matters for 3 times. This revealed that the government aimed to obtain any advantage they could from the northeastern region in terms of economics. They took the data from the surveys during 1927 to 1934 to identify policies that would help solve issues dealing with water, rice, and other aspects that were related to the typical northeastern citizen. In this regard, the government also helped increase the living quality of northeastern citizens through enacting 2 new educational projects. The first project was from 1925-1931 and the second one was from 1932-1938. The projects mainly focused on agriculture, hand crafts, commerce, and moral education. There was also a promotion of using the Thai language and to be involved in sports which would improve health. The objective for these educational projects was to improve the nation as a whole, and to withhold Bangkok as the center of authority for all of its citizens.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะศิลปศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยอุบลราชธานี