Publication: คําไทยในภูมิทัศน์ฝรั่งเศส: การศึกษาเชิงสัญญะของชื่อร้านอาหารไทยในปารีส
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2015
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
1513-9131
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารศิลปศาสตร์ คณะศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Journal of Liberal Arts Thammasat University
Journal of Liberal Arts Thammasat University
Volume
2/15
Issue
Edition
Start Page
162
End Page
176
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
คําไทยในภูมิทัศน์ฝรั่งเศส: การศึกษาเชิงสัญญะของชื่อร้านอาหารไทยในปารีส
Alternative Title(s)
Thai Words in French Landscape: A Semiological Study of Thai RestaurantNames in Paris
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้ศึกษาคําไทยที่ปรากฏอยู่ในภูมิทัศน์ฝรั่งเศส ผ่านการวิเคราะห์สัญญะของชื่อร้านอาหารไทยในปารีส ผลการศึกษาแสดงให้เห็นว่า ชื่อร้านจํานวนมากมาจากชื่อสถานที่ที่รู้จักดีในเมืองไทย และมากกว่าครึ่งของชื่อที่วิเคราะห์ ใช้คําว่า “ไทย” หรือ “สยาม” เพื่อบ่งบอกความเป็นไทยการวิเคราะห์ความหมายสัญญะของชื่อไทยสะท้อนอัตลักษณ์ของร้านอาหาร ที่เชื่อมโยงกับอัตลักษณ์ของประเทศไทยด้วยข้อมูลเกี่ยวกับประวัติศาสตร์ ประเพณี ธรรมชาติ ระบอบการ ปกครอง และระบบสัญลักษณ์ นอกจากนี้การวิจัยนี้ยังเผยให้เห็นการใช้ศัพท์และโครงสร้างกลุ่มคําที่มีลักษณะลูกผสม ระหว่างภาษาไทย ฝรั่งเศส และอังกฤษ การศึกษาครั้งนี้ชี้ให้เห็นร่องรอยของวัฒนธรรมไทยในฝรั่งเศส ในฐานะที่เป็นส่วนหนึ่งของภูมิทัศน์ที่มีความหลากหลายทางวัฒนธรรม
This article focuses on studying Thai words in French landscape through the analysis of the names of Thai restaurants in Paris. The study was conducted by semiological approaches to examine how signs and their meanings can show cultural identities. The results show that a large number of restaurants are named after famous places in Thailand. The use of “Thai” and “Siam” is also found in more than 50% of the names in order to indicate Thainess. It can be observed that the names used by Thai restaurants are associated with certain cultural values such as historical information, customs, political regime, particular Thai symbolic systems and natural resources. The finding also reveals the style of Thai language usage, both in terms and in phrase structures, which results from the assimilation of Thai, French and English structures. This study discovers traces of Thai culture reflected in France, which can be viewed as part of the multicultural landscape.
This article focuses on studying Thai words in French landscape through the analysis of the names of Thai restaurants in Paris. The study was conducted by semiological approaches to examine how signs and their meanings can show cultural identities. The results show that a large number of restaurants are named after famous places in Thailand. The use of “Thai” and “Siam” is also found in more than 50% of the names in order to indicate Thainess. It can be observed that the names used by Thai restaurants are associated with certain cultural values such as historical information, customs, political regime, particular Thai symbolic systems and natural resources. The finding also reveals the style of Thai language usage, both in terms and in phrase structures, which results from the assimilation of Thai, French and English structures. This study discovers traces of Thai culture reflected in France, which can be viewed as part of the multicultural landscape.
Table of contents
Description
บทความวิจัย