Publication: ประพันธกรและรูปแบบการเล่าเรื่องในภาพยนตร์ของนวพล ธำรงรัตนฤทธิ์
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2286-6590
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการมหาวิทยาลัยกรุงเทพธนบุรี
Academic Journal Bangkokthonburi University
Academic Journal Bangkokthonburi University
Volume
10
Issue
1
Edition
Start Page
142
End Page
159
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ประพันธกรและรูปแบบการเล่าเรื่องในภาพยนตร์ของนวพล ธำรงรัตนฤทธิ์
Alternative Title(s)
Auteur and Narrative Scheme in The Films of Nawapol Thamrongrattanarit
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงประพันธกรและรูปแบบการเล่าเรื่องในภาพยนตร์ของนวพล ธำรงรัตนฤทธิ์ ศิลปินผู้มีเอกลักษณ์เฉพาะตัว ผู้สร้างสรรค์ผลงาน ทั้งในฐานะผู้กำกับ ผู้เขียนบท ผู้ตัดต่อและผู้สร้างภาพยนตร์ โดยการสะท้อนประเด็นความสนใจและความรู้สึกของคนรุ่นใหม่ผ่านภาพยนตร์ ซึ่งการวิจัยได้ศึกษาตัวบทของภาพยนตร์เรื่องยาวทุกเรื่องทั้งหมด 7 เรื่อง
ผลการวิจัยพบว่า 1) ความเป็นประพันธกรในภาพยนตร์ ส่วนใหญ่เป็นภาพยนตร์แนวดราม่า ด้านเทคนิคการถ่ายภาพและกรอบภาพ จัดอยู่ในลักษณะสัจนิยมใหม่ด้วยวิธีถ่ายทำแบบยาวผ่านการตัดต่อที่เรียบง่ายและเนิบช้า เพื่อแสดงความสมจริงของบรรยากาศและสื่อความหมาย ด้านบุคลิกภาพปรากฏให้เห็นอย่างโดดเด่น มีการสะท้อนชีวิตของวัยรุ่นหญิงและให้ความสนใจทางด้านเทคโนโลยีเป็นพิเศษ ความหมายที่ปรากฏในภาพยนตร์ โดยเฉพาะความตายคือสัจธรรมของชีวิตที่สื่อความหมายโดยตรงและความหมายโดยแฝง 2) รูปแบบการเล่าเรื่องส่วนใหญ่เป็นโครงสร้าง 3 องก์ คือ วางฐานเรื่อง การเผชิญหน้าและการคลี่คลาย มีแก่นเรื่องของการค้นหาความหมายของชีวิต ผ่านการเล่าเรื่องแบบลำดับและมีการย้อนอดีต มักมีการจบเรื่องแบบปลายเปิดทิ้งคำถามให้ขบคิด เพื่อให้ทั้งตัวละครและผู้ชมร่วมกันค้นหาคำตอบด้วยตนเอง ภาพยนตร์ล้วนทำให้เกิดความเข้าใจแง่มุมของชีวิตอันหลากหลาย ความเป็นประพันธกรและนักเล่าเรื่องของนวพลจึงเป็นทั้งผู้กำกับภาพยนตร์รุ่นใหม่ ผู้มีความคิดสร้างสรรค์ในลีลาเฉพาะตนอันเป็นเอกลักษณ์ ซึ่งก่อให้เกิดแรงบันดาลใจและทำให้ผู้ชมเกิดการจดจำผลงานได้ดี
The objectives of this qualitative research are to study auteur and narrative scheme in the films of Nawapol Thamrongrattanarit. The films have a unique artist, creator, director, screenwriter, editor and producer. By reflecting on the interest’s issues and feelings of the new generation through films, this study would like to do a textual analysis all of seven featured films. The results of the research were as follows: 1) Auteur in the films, most of the films are drama genres. Technical aspects of photography and framing. It is classified as a neorealism with a long, simple, and slow editing method to show the realism of the atmosphere and convey meaning. The personality aspect was outstanding. It reflects the lives of adolescent girls and has a special interest in technology. Meaning found the in films such as death is the truth of life that conveys denotation and connotation. 2) Most narrative styles are three acts structures, which are set-up, confrontation, and resolution. The theme of finding the meaning of life through linear narrative film and flashback. There is often an open narrative, leaving the question to both the characters and audience to ponder or find answers for themselves. Thamrongrattanarit's film are all about understanding various aspects of life. Auteur and narrative scheme are therefore both made or filmed by a young film director. A creative person with a unique style that gives rise to inspiration and makes the audience remember the film well.
The objectives of this qualitative research are to study auteur and narrative scheme in the films of Nawapol Thamrongrattanarit. The films have a unique artist, creator, director, screenwriter, editor and producer. By reflecting on the interest’s issues and feelings of the new generation through films, this study would like to do a textual analysis all of seven featured films. The results of the research were as follows: 1) Auteur in the films, most of the films are drama genres. Technical aspects of photography and framing. It is classified as a neorealism with a long, simple, and slow editing method to show the realism of the atmosphere and convey meaning. The personality aspect was outstanding. It reflects the lives of adolescent girls and has a special interest in technology. Meaning found the in films such as death is the truth of life that conveys denotation and connotation. 2) Most narrative styles are three acts structures, which are set-up, confrontation, and resolution. The theme of finding the meaning of life through linear narrative film and flashback. There is often an open narrative, leaving the question to both the characters and audience to ponder or find answers for themselves. Thamrongrattanarit's film are all about understanding various aspects of life. Auteur and narrative scheme are therefore both made or filmed by a young film director. A creative person with a unique style that gives rise to inspiration and makes the audience remember the film well.