Publication: กลยุทธ์การสอนตัวอักษรจีนสำหรับผู้เรียนชําวไทย
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการมหาวิทยาลัยอีสเทิร์นเอเชีย ฉบับสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์
EAU Heritage Journal Social Science and Humanities
EAU Heritage Journal Social Science and Humanities
Volume
11
Issue
2
Edition
Start Page
27
End Page
38
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
กลยุทธ์การสอนตัวอักษรจีนสำหรับผู้เรียนชําวไทย
Alternative Title(s)
Strategies for teaching Chinese characters to Thai learners
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การเรียนตัวอักษรจีนเป็นพื้นฐานของการอ่านและการเขียนภาษาจีนเป็นองค์ประกอบสำคัญในด้านการเรียนการสอนภาษาจีนที่ทั้งผู้สอนและผู้เรียนไม่สามารถมองข้ามได้ ในการเรียนภาษาจีนโดยทั่วไปแล้วมักพบปัญหาเรื่องการเขียนตัวอักษรจีนของผู้เรียนคือ การผิดพลาดของเส้นขีด ทิศทางการเขียนเส้นขีดและลำดับขีดของอักษรจีน ความไม่เข้าใจตัวอักษรจีนโครงสร้างเดี่ยวและโครงสร้างรวม เนื่องจากผู้เรียนส่วนใหญ่ขาดความรู้พื้นฐานเกี่ยวกับตัวอักษรจีน ไม่มีเทคนิคหรือกลยุทธ์ในการเขียนตัวอักษรจีน ทำให้เมื่อเรียนไปจนถึงระดับหนึ่งจะรู้สึกว่า ตัวอักษรจีนเรียนยาก เขียนยาก จนทำให้เกิดความรู้สึกท้อถอยและหมดกำลังใจในการเรียนภาษาจีน ดังนั้นถ้าผู้เรียนทราบถึงปัญหาในการเรียนตัวอักษรจีนอย่างชัดเจนและเป็นรูปธรรมรวมถึงเทคนิคและกลยุทธ์ในการเขียนตัวอักษรจีนจะทำให้ผู้เรียนไม่รู้สึกเบื่อตัวอักษรจีน รวมถึงสามารถช่วยลดข้อผิดพลาดในการเขียนตัวอักษรจีนได้ด้วย บทความฉบับนี้จึงเขียนขึ้นมาเพื่อรวบรวมปัญหาและเสนอแนะกลยุทธ์ในการสอนตัวอักษรจีนสำหรับผู้เรียนชาวไทย โดยผู้สอนสามารถนำไปประยุกต์ใช้ในการเรียนการสอนตัวอักษรจีนได้อย่างมีประสิทธิภาพ โดยนำเสนอข้อมูลตามลำดับดังนี้ (1) ความรู้ในการสอนตัวอักษรจีนโดยสังเขป(2) ปัญหาการเรียนรู้ตัวอักษรจีนของผู้เรียนชาวไทย (3) กลยุทธ์ในการสอนตัวอักษรจีนสำหรับผู้เรียนชาวไทย (4) สรุป
Studying Chinese characters is the foundation of Chinese reading and writing. It is an important element in Chinese language teaching that neither the tutor nor the learner can overlook. For Chinese learners, generally speaking, stroke error are the most significant problem when writing Chinese characters. This includes problems in the writing direction, stroke and stroke order of Chinese characters, as well as poor understandings of Chinese characters and their single or combined structures. Because most learners lack basic knowledge about Chinese characters, they possess no techniques or strategies for writing Chinese characters. After studying to a certain level, they will feel that Chinese characters are difficult to learn and write. They will subsequently and discouragement towards learning Chinese. Including techniques and strategies for writing Chinese characters can avoid student boredom regarding Chinese characters. It also can help reduce errors in writing Chinese characters as well. This article was written to compile problems and analyze strategies for teaching Chinese characters to Thai learners. Teachers can apply them to teach Chinese characters effectively. The information is presented in the following order (1) knowledge of teaching Chinese characters in a nutshell (2) problems Thai learner encounter when learning Chinese characters (3) strategies for teaching Chinese characters to Thai learners (4) conclusion
Studying Chinese characters is the foundation of Chinese reading and writing. It is an important element in Chinese language teaching that neither the tutor nor the learner can overlook. For Chinese learners, generally speaking, stroke error are the most significant problem when writing Chinese characters. This includes problems in the writing direction, stroke and stroke order of Chinese characters, as well as poor understandings of Chinese characters and their single or combined structures. Because most learners lack basic knowledge about Chinese characters, they possess no techniques or strategies for writing Chinese characters. After studying to a certain level, they will feel that Chinese characters are difficult to learn and write. They will subsequently and discouragement towards learning Chinese. Including techniques and strategies for writing Chinese characters can avoid student boredom regarding Chinese characters. It also can help reduce errors in writing Chinese characters as well. This article was written to compile problems and analyze strategies for teaching Chinese characters to Thai learners. Teachers can apply them to teach Chinese characters effectively. The information is presented in the following order (1) knowledge of teaching Chinese characters in a nutshell (2) problems Thai learner encounter when learning Chinese characters (3) strategies for teaching Chinese characters to Thai learners (4) conclusion