Publication: การพัฒนาทักษะการจำคำศัพท์ภาษาญี่ปุ่น โดยใช้เทคนิคช่วยจำแบบใช้รูปภาพเป็นสื่อของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนเดชะปัตตนยานุกูล
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการ สถาบันวิทยาการจัดการแห่งแปซิฟิค (สาขามนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์)
Journal of Pacific Institute of Management Science (Humanities and Social Sciences)
Journal of Pacific Institute of Management Science (Humanities and Social Sciences)
Volume
8
Issue
3
Edition
Start Page
pp.525
End Page
534
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การพัฒนาทักษะการจำคำศัพท์ภาษาญี่ปุ่น โดยใช้เทคนิคช่วยจำแบบใช้รูปภาพเป็นสื่อของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนเดชะปัตตนยานุกูล
Alternative Title(s)
A Development of Japanses Vocabulary Memorization Skills by Using Mnemonic Technique Image as Media Model of the Secondary Year 4 Students, Dechapattanayanukul School
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาผลการพัฒนาทักษะการจำคำศัพท์ภาษาญี่ปุ่น
ให้เป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนดร้อยละ 70 โดยใช้เทคนิคช่วยจำแบบใช้รูปภาพเป็นสื่อของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียน เดชะปัตตนยานุกูล 2) ศึกษาความคงทนในการจำคำศัพท์ภาษาญี่ปุ่น โดยใช้เทคนิคช่วยจำแบบใช้รูปภาพเป็นสื่อของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนเดชะปัตตนยานุกูล และ 3) ศึกษาเจตคติของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนเดชะปัตตนยานุกูล ที่มีต่อแบบฝึกทักษะการจำคำศัพท์ภาษาญี่ปุ่น โดยใช้เทคนิคช่วยจำแบบใช้รูปภาพเป็นสื่อ เป็นการวิจัยแบบกึ่งทดลอง ประชากรเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4/9 ที่เลือกเรียนรายวิชาภาษาญี่ปุ่น จำนวน 8 คน เครื่องมือที่ใช้ประกอบด้วย 1) แบบฝึกทักษะการจำคำศัพท์ภาษาญี่ปุ่น 2) แผนการจัดการเรียนรู้ 3) แบบทดสอบ และ 4) แบบสอบถามเจตคติ สถิติที่ใช้ ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน
ผลการวิจัยพบว่า
1) ผลการพัฒนาทักษะการจำคำศัพท์ภาษาญี่ปุ่นโดยใช้เทคนิคช่วยจำแบบใช้รูปภาพเป็นสื่อของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนเดชะปัตตนยานุกูล มีผลสัมฤทธิ์ร้อยละ 81.87 สูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนดร้อยละ 70 2) ความคงทนในการจำของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนเดชะปัตตนยานุกูล หลังจากใช้แบบฝึกทักษะการจำคำศัพท์ภาษาญี่ปุ่น 2สัปดาห์ มีผลสัมฤทธิ์ร้อยละ 66.25 สูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนด ร้อยละ 60 3) เจตคติของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนเดชะปัตตนยานุกูล ที่มีต่อแบบฝึกทักษะการจำคำศัพท์ภาษาญี่ปุ่น โดยใช้เทคนิคช่วยจำแบบใช้รูปภาพเป็นสื่อ โดยรวมอยู่ในระดับดี
The objectives of this research were: 1) To study the results of development of memorizing Japanese vocabulary by using a picture mnemonic technique image as media model of the secondary year 4 students, Dechapatanayanukul School. 2) To study the retention of memorizing Japanese Vocabulary by using a picture mnemonic technique of Mathayomsuksa 4 students in Dechapatanayanukul School, and 3) To study students' attitudes towards using the Japanese Vocabulary Memorized Exercise of Mathayomsuksa 4 students in Dechapatanayanukul School. It is a quasi-experimental research. The population is 8 students in Grade 4/9 who choose to study Japanese language courses. The tools used include 1) Japanese vocabulary skills exercise 2) Learning management plan 3) Test and 4) Attitude questionnaire. The statistics used were percentage, mean, and standard deviation. The results showed that 1) The results of improving skills in memorizing Japanese vocabulary by using picture-mediated mnemonic techniques of Mathayomsuksa 4 students at Dechapatanayanukul School Achievement was 81.87 percent, higher than 70 percent. 2) Memory persistence of Mathayomsuksa 4 students at Dechapatanayanukul School After using the practice of memorizing Japanese vocabulary skills Achieved 66.25 percent higher than the specified by 60 percent, 3) Attitudes of Mathayom Suksa 4 students at Dechapatton School Yanukul towards the practice of memorizing Japanese vocabulary skills by using image-mediated mnemonic techniques Overall, it's at a good level.
The objectives of this research were: 1) To study the results of development of memorizing Japanese vocabulary by using a picture mnemonic technique image as media model of the secondary year 4 students, Dechapatanayanukul School. 2) To study the retention of memorizing Japanese Vocabulary by using a picture mnemonic technique of Mathayomsuksa 4 students in Dechapatanayanukul School, and 3) To study students' attitudes towards using the Japanese Vocabulary Memorized Exercise of Mathayomsuksa 4 students in Dechapatanayanukul School. It is a quasi-experimental research. The population is 8 students in Grade 4/9 who choose to study Japanese language courses. The tools used include 1) Japanese vocabulary skills exercise 2) Learning management plan 3) Test and 4) Attitude questionnaire. The statistics used were percentage, mean, and standard deviation. The results showed that 1) The results of improving skills in memorizing Japanese vocabulary by using picture-mediated mnemonic techniques of Mathayomsuksa 4 students at Dechapatanayanukul School Achievement was 81.87 percent, higher than 70 percent. 2) Memory persistence of Mathayomsuksa 4 students at Dechapatanayanukul School After using the practice of memorizing Japanese vocabulary skills Achieved 66.25 percent higher than the specified by 60 percent, 3) Attitudes of Mathayom Suksa 4 students at Dechapatton School Yanukul towards the practice of memorizing Japanese vocabulary skills by using image-mediated mnemonic techniques Overall, it's at a good level.