Publication: Analysis of the Application of Color Psychology Practices in Teaching Mandarin Pridipanomyong International College -Thammasat University
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2020
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
en
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Journal of Liberal Arts, Rangsit University
วารสารศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยรังสิต
วารสารศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยรังสิต
Volume
15
Issue
2
Edition
Start Page
125
End Page
150
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
Analysis of the Application of Color Psychology Practices in Teaching Mandarin Pridipanomyong International College -Thammasat University
Alternative Title(s)
การใช้จิตวิทยาเรื่องสีในการสอนภาษาจีน วิทยาลัยนานาชาติปรีดี พนมยงค์ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
The purpose of this study is to investigate the impact of color psychology on different fields and specifically it’s suitable use for teaching Chinese as a second language (CSL /CFL)to foreigners as well. This paper examines the psychological effects of color on memory as it relates to education. The study analyses the effect of colors that have both long-waves and short-waves. Selecting the correct color has the effect of establishing positive emotions and enhancing memory with respect to learning. In this paper, through the study and practical application of color psychology in our teaching, it finally forms a theory about color psychology as one of the auxiliary means in teaching. The combination of educational psychology to study the influence of color is not just a simple cognitive category. Our findings suggest that color-psychological effects are one of the theoretical means to the support our educational activities and can be used to complete teaching tasksmoreeffectively and efficiently .
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลทางจิตวิทยาของสีที่ส่งผลต่อการจดจำ โดยเฉพาะอย่างยิ่งการประยุกต์ใช้สีเพื่อการเรียนการสอนภาษาจีนเป็นภาษาที่สอง (CSL/CFL) งานวิจัยนี้ตรวจสอบผลกระทบทางจิตวิทยาของสีในด้านการเรียนรู้ การสังเกตการณ์จดจำ เพื่อวิเคราะห์บทบาทของความอบอุ่นและความเย็นของสีในสื่อการเรียนการสอน โดยเลือกใช้สีที่เหมาะสมเพื่อเสริมสร้างความสนใจในการที่มุ่งเน้นการเรียนรู้และความทรงจำ บทความนี้ได้ศึกษาการทดลองด้านจิตวิทยาสีโดยออกแบบสไลด์ (PPT) ที่มีพื้นหลังเป็นสีแดงสีเหลืองสีเขียวและสีน้ำเงิน (PPT) เป็นการประยุกต์ใช้โปรแกรมคอมพิวเตอร์ในการสอนเชิงปฏิบัติในกิจกรรมการสอนระดับมหาวิทยาลัย ต่อจากนั้นวิเคราะห์ผลลัพธ์โดยใช้ t-test สำหรับ EG and CG สำหรับงานทั้งสี่ที่ออกแบบมาเพื่อประเมินการเรียนรู้และการเก็บรักษาความทรงจำ ผลการศึกษาแสดงให้เห็นว่าอิทธิพลของจิตวิทยาสีเป็นวิธีการทางทฤษฎีที่มีคุณค่าอย่างหนึ่งที่สนับสนุนกิจกรรมการศึกษาโดยเฉพาะอย่างยิ่งในการกระตุ้นและเพิ่มความสนใจของนักเรียนนักศึกษาซึ่งเป็นสิ่งสำคัญสำหรับการจดจำระยะสั้นและสามารถนำมาประยุกต์ใช้ในการเรียนการสอนอย่างมีประสิทธิภาพมากขึ้น
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลทางจิตวิทยาของสีที่ส่งผลต่อการจดจำ โดยเฉพาะอย่างยิ่งการประยุกต์ใช้สีเพื่อการเรียนการสอนภาษาจีนเป็นภาษาที่สอง (CSL/CFL) งานวิจัยนี้ตรวจสอบผลกระทบทางจิตวิทยาของสีในด้านการเรียนรู้ การสังเกตการณ์จดจำ เพื่อวิเคราะห์บทบาทของความอบอุ่นและความเย็นของสีในสื่อการเรียนการสอน โดยเลือกใช้สีที่เหมาะสมเพื่อเสริมสร้างความสนใจในการที่มุ่งเน้นการเรียนรู้และความทรงจำ บทความนี้ได้ศึกษาการทดลองด้านจิตวิทยาสีโดยออกแบบสไลด์ (PPT) ที่มีพื้นหลังเป็นสีแดงสีเหลืองสีเขียวและสีน้ำเงิน (PPT) เป็นการประยุกต์ใช้โปรแกรมคอมพิวเตอร์ในการสอนเชิงปฏิบัติในกิจกรรมการสอนระดับมหาวิทยาลัย ต่อจากนั้นวิเคราะห์ผลลัพธ์โดยใช้ t-test สำหรับ EG and CG สำหรับงานทั้งสี่ที่ออกแบบมาเพื่อประเมินการเรียนรู้และการเก็บรักษาความทรงจำ ผลการศึกษาแสดงให้เห็นว่าอิทธิพลของจิตวิทยาสีเป็นวิธีการทางทฤษฎีที่มีคุณค่าอย่างหนึ่งที่สนับสนุนกิจกรรมการศึกษาโดยเฉพาะอย่างยิ่งในการกระตุ้นและเพิ่มความสนใจของนักเรียนนักศึกษาซึ่งเป็นสิ่งสำคัญสำหรับการจดจำระยะสั้นและสามารถนำมาประยุกต์ใช้ในการเรียนการสอนอย่างมีประสิทธิภาพมากขึ้น