Publication: ศึกษาวิเคราะห์ความอยากในฐานะ เป็นบ่อเกิดของความขัดแย้ง
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2015
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร
The Journal of MCU Peace Studies
The Journal of MCU Peace Studies
Volume
3
Issue
1
Edition
Start Page
1
End Page
12
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ศึกษาวิเคราะห์ความอยากในฐานะ เป็นบ่อเกิดของความขัดแย้ง
Alternative Title(s)
An Analytical Study of Desires as Cause of the Conflict
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยมีวัตถุประสงค์ 2 ประการคือ คือ 1) เพื่อศึกษาขอบเขตและความหมายของความอยากในพระพุทธศาสนา และ 2) เพื่อศึกษาวิเคราะห์ความอยากในฐานะเป็นบ่อเกิดของความขัดแย้ง การวิจัยครั้งเป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยการศึกษาเอกสารจากคัมภีร์พระไตรปิฎก อรรถกถา ฎีกา อนุฎีกา และหนังสืออื่นๆ ที่เกี่ยวข้องและเชื่อมโยงกับประเด็นที่ดําเนินการศึกษาวิจัยเพื่อหาคําตอบจากการทําวิจัยครั้งนี้ ผลการวิจัยสรุปได้ว่า หลักธรรมที่มีความหมายครอบคลุมความอยากได้ทั้งหมด คือ “ฉันทะ” ซึ่งมีความหมายกว้างขวาง ครอบคลุมทั้งความอยากฝ่ายดีและฝ่ายชั่ว โดยที่ความอยากที่เป็นอกุศล เรียกว่า “ตัณหาฉันทะ” และความอยากที่เป็นกุศล เรียกว่า “กุศลธรรมฉันทะ” ความอยากทั้ง 2 ประการนี้ พระพุทธศาสนามีท่าทีที่แตกต่างกัน กล่าวคือ ท่าทีต่อตัณหาฉันทะ พระพุทธศาสนาถือว่า เป็นความสุขระดับต่ําที่เรียกว่า “กามสุข” ซึ่งเป็นความสุขที่มีความบกพร่อง มีความยินดีน้อย แต่มีโทษมาก พระพุทธศาสนาจึงมีท่าที 2 ประการ คือ (1) ตัณหาฉันทะเป็นธรรมที่ควรละ ควรกําจัด หรือควรทําลายทิ้งเสีย และ (2) สามารถใช้ตัณหาฉันทะละตัณหาฉันทะได้ คือ การใช้กิเลสเป็นอุบายไปสู่ความดีงาม เรียกโดยทั่วไปว่า “การล่อด้วยรางวัล” ส่วนท่าทีต่อกุศลธรรมฉันทะนั้น พระพุทธศาสนาถือว่า เป็นกิจหรือหน้าที่ที่พึงกระทํา เพื่อพัฒนาตนเองไปสู่จุดหมายสูงสุดคือ พระนิพพาน ด้วยวิธีการปฏิบัติ 3 ระดับ คือ (1) กุศลธรรมระดับพื้นฐาน ได้แก่ เบญจศีลมีการงดเว้นจากการฆ่าสัตว์ เป็นต้น และเบญจธรรมมีความเมตตา ปรารถนาดีต่อสรรพสัตว์ และกรุณา ความสงสารคิดจะช่วยให้พ้นทุกข์(2) กุศลธรรมระดับกลาง ได้แก่ กุศลกรรมบถ 10 ประการ มีงดเว้นจากการฆ่าสัตว์ การงดเว้นจากการลักทรัพย์ เป็นต้น และ (3) กุศลธรรมระดับสูงได้แก่ มรรคมีองค์ 8 มีความเห็นชอบ ความดําริชอบ การงานชอบ เป็นต้น
This research has as its objectives (1) to study of scope and meanings of desire in Buddhism and (2) to analytical of Desires as well cause of the conflict. This research is a qualitative study based on documentary data from the Tipitaka, commentaries, sub-commentaries, and other documents related to the issues under study. Research findings show that the teaching that can cover all senses of desire is “chanda,” which has a broad scope that includes both good and bad desires. Akusala (bad) desires are called “tanha-chandas” (craving desires) while kusala (good) desires are called “kusala-dhamma-chandas” (virtuous desires). Towards these kinds of desires, Buddhism adopts different attitudes. Since the akusala desires, or tanha-chandas, are related to base pleasures, “kamasukhas,” that give less joy but much harm, the Buddhist attitudes are (a) to renounce, eliminate or destroy tanha-chandas and (b) to use the tanha-chandas to renounce their own kind by using kilesas as upaya to goodness or, in other words, "motivation by rewards." The Buddhist attitude toward kusala desires is that of obligation with an aim of self-cultuvation to attain the highest goal, nibbana. The practice consists of three levels: (a) cultivating basic kusala-dhammas through panca-sila (e.g. abstinence from killing) and panca-dhamma (e.g. loving kindness and compassion) (b) developing intermediate kusala-dhammas through the ten kusala-dhammapadas (e.g. abstinence from killing and stealing) and (c) fostering high kusala-dhammas through the eight maggas (e.g. right view, right aspiration and right livelihood)
This research has as its objectives (1) to study of scope and meanings of desire in Buddhism and (2) to analytical of Desires as well cause of the conflict. This research is a qualitative study based on documentary data from the Tipitaka, commentaries, sub-commentaries, and other documents related to the issues under study. Research findings show that the teaching that can cover all senses of desire is “chanda,” which has a broad scope that includes both good and bad desires. Akusala (bad) desires are called “tanha-chandas” (craving desires) while kusala (good) desires are called “kusala-dhamma-chandas” (virtuous desires). Towards these kinds of desires, Buddhism adopts different attitudes. Since the akusala desires, or tanha-chandas, are related to base pleasures, “kamasukhas,” that give less joy but much harm, the Buddhist attitudes are (a) to renounce, eliminate or destroy tanha-chandas and (b) to use the tanha-chandas to renounce their own kind by using kilesas as upaya to goodness or, in other words, "motivation by rewards." The Buddhist attitude toward kusala desires is that of obligation with an aim of self-cultuvation to attain the highest goal, nibbana. The practice consists of three levels: (a) cultivating basic kusala-dhammas through panca-sila (e.g. abstinence from killing) and panca-dhamma (e.g. loving kindness and compassion) (b) developing intermediate kusala-dhammas through the ten kusala-dhammapadas (e.g. abstinence from killing and stealing) and (c) fostering high kusala-dhammas through the eight maggas (e.g. right view, right aspiration and right livelihood)