Publication: การเปลี่ยนแปลงบทบาทของนางสาวไทยระหว่าง พ.ศ. 2477-2542
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2019
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การเปลี่ยนแปลงบทบาทของนางสาวไทยระหว่าง พ.ศ. 2477-2542
Alternative Title(s)
THE CHANGING ROLE OF MISS THAILAND DURING 1934 - 1999
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้ศึกษาพัฒนาการทางสังคมที่ส่งผลต่อการเปลี่ยนแปลงบทบาทของ
นางสาวไทย ระหว่าง พ.ศ. 2477 – 2542 รวมถึงผลสืบเนื่องจากการปฏิบัติกิจกรรมต่าง ๆ ผล
การศึกษาพบว่า การเปลี่ยนแปลงด้านสังคม การเมือง เศรษฐกิจ และวัฒนธรรม ล้วนส่งอิทธิพล
ต่อบทบาทของนางสาวไทยดังนี้ นางสาวไทยยุคที่ 1 (พ.ศ. 2477 - 2497) มุ่งเน้นไปที่กิจกรรม
ภายในประเทศ โดยเฉพาะการประชาสัมพันธ์กิจการต่าง ๆ ของรัฐบาล เนื่องจากมีรัฐบาลเป็น
ผู้จัดการประกวด ในยุคที่ 2 (พ.ศ. 2507 – 2515) เป็นช่วงที่สังคมไทยติดต่อกับนานาชาติมากขึ้น
รวมทั้งรัฐบาลให้การสนับสนุนการท่องเที่ยว ทำให้นางสาวไทยต้องมีบทบาทเป็นผู้ประชาสัมพันธ์
ประเทศไทยให้เป็นที่รู้จักในระดับโลกผ่านการประกวดนางงามจักรวาล ในขณะที่บทบาท
ภายในประเทศจะเน้นกิจกรรมด้านสาธารณกุศลเป็นหลัก และยุคที่ 3 (พ.ศ. 2527 – 2542) เป็น
ยุคที่ธุรกิจการค้าเข้ามามีอิทธิพลต่อการประกวดนางสาวไทยมากขึ้นและมีองค์กรเอกชนเป็น
ผู้จัดการประกวด ทำให้นางสาวไทยในยุคนี้มีบทบาทในด้านการบันเทิงและพาณิชย์มากกว่า
บทบาทอื่น ๆ ซึ่งล้วนส่งผลต่อภาพลักษณ์ของนางสาวไทยในฐานะบุคคลที่มีชื่อเสียงและเป็น
ต้นแบบของประชาชน
The purpose of this research is to examine the way in which social development affects the roles and activities of Miss Thailand from 1934 to 1989. The results showed that changes in society, politics, economic and culture can influence the different roles of Miss Thailand during different periods. This study divides the time period into three periods. Firstly, from 1934-1954, their activities were related to politics and public relations for the Thai government services because the government sponsored the beauty contest. The second period took place between 1964 to 1972, it was a time in which Thailand was one of the most interesting tourism destinations and it needed to be promoted by the government at a global level. Therefore, tourism campaigns were internationally motivated by Miss Thailand through to the Miss Universe pageant, while the charity aspect was mainly conducted at the domestic level. The final period lasted from 1984 to 1999, when the pageant became one of the best commercial channels in the business sectors and the pageant was organized by private businesses. Therefore, the pageant focused on the commercial and entertainment aspect rather than other perceptions, all of which affected the image of Miss Thailand as a celebrity and a role model for Thai people.
The purpose of this research is to examine the way in which social development affects the roles and activities of Miss Thailand from 1934 to 1989. The results showed that changes in society, politics, economic and culture can influence the different roles of Miss Thailand during different periods. This study divides the time period into three periods. Firstly, from 1934-1954, their activities were related to politics and public relations for the Thai government services because the government sponsored the beauty contest. The second period took place between 1964 to 1972, it was a time in which Thailand was one of the most interesting tourism destinations and it needed to be promoted by the government at a global level. Therefore, tourism campaigns were internationally motivated by Miss Thailand through to the Miss Universe pageant, while the charity aspect was mainly conducted at the domestic level. The final period lasted from 1984 to 1999, when the pageant became one of the best commercial channels in the business sectors and the pageant was organized by private businesses. Therefore, the pageant focused on the commercial and entertainment aspect rather than other perceptions, all of which affected the image of Miss Thailand as a celebrity and a role model for Thai people.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
บัณฑิตวิทยาลัย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ