Publication: ความหลากหลายและความเปลี่ยนแปลงของ 'อุดมการณ์ท้องถิ่นนิยม' ในสังคมเชียงใหม่ทศวรรษ 2490-2510
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2013
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ความหลากหลายและความเปลี่ยนแปลงของ 'อุดมการณ์ท้องถิ่นนิยม' ในสังคมเชียงใหม่ทศวรรษ 2490-2510
Alternative Title(s)
Diversities and changes of The ideologies of localism in Chiang Mai society, 1947 1976
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์นี้ มุ่งวิเคราะห์ “อุดมการณ์ท้องถิ่นนิยม” ในเมืองเชียงใหม่ระหว่างทศวรรษ 2490-2510 เพื่อแสดงให้เห็นว่าอุดมการณ์ท้องถิ่นนิยมของคนแต่ละกลุ่มมีความแตกต่างกัน และลักษณะของอุดมการณ์ท้องถิ่นนิยมมีความเปลี่ยนแปลงอย่างสัมพันธ์กับบริ บททางการเมือง เศรษฐกิจ สังคม และวัฒนธรรม
ผลการศึกษาพบว่าอุดมการณ์ท้องถิ่นนิยมที่แสดงออกในลักษณะต่างๆ ส่วนใหญ่แล้วอยู่ภายใต้พลังครอบงำของอุดมการณ์ชาตินิยมกระแสหลัก ซึ่งบางส่วนเป็นชาตินิยมแบบราชาชาตินิยมที่เข้ามาในสังคมเชียงใหม่ตั้งแต่ยุคปฏิรูปการปกครองในสมัยรัชกาลที่ 5 และอีกส่วนหนึ่งเป็นชาตินิยมตามคติเชื้อชาตินิยมซึ่งมีพลังสูงขึ้นตั้งแต่สมัยสงครามโลกครั้งที่สองเป็นต้นมา อุดมการณ์ท้องถิ่นนิยมที่มีลักษณะ “ท้องถิ่นนิยม-ชาตินิยม” ทั้งสองแบบนี้ กดทับท้องถิ่นนิยมกระแสอื่นๆ ให้มีพลังน้อยลง ทั้งนี้ กลุ่มคนที่รับเอาอุดมการณ์ท้องถิ่นนิยมแบบราชาชาตินิยมและ/หรือเชื้อชาตินิยมมีทั้งชนชั้นสูงและชนชั้นกลางในสังคมเชียงใหม่ที่เกิดความสำนึกว่าท้องถิ่นของตนเป็นส่วนหนึ่งของชาติไทย เพราะเป็นกลุ่มที่ได้ผานการหล่อหลอมกล่อมเกลาความรู้สึกนึกคิดจากระบบ
การศึกษาและสื่อประเภทต่างๆ ขณะเดียวกันก็ได้ประโยชน์จากอำนาจรัฐหรือทรัพยากรจากส่วนกลางโดยความสำเร็จในชีวิตหรือการเติบโตของธุรกิจผูกพันกับสภาวการณ์ต่างๆ ในส่วนกลางหรือในประเทศมากขึ้นเป็นลำดับ
อย่างไรก็ตาม อุดมการณ์ท้องถิ่นนิยมแบบอื่นๆ ก็ยังคงแสดงออกในรูปแบบต่างๆ อยู่เสมอ เช่น อุดมการณ์ท้องถิ่นนิยมที่เห็นว่าคนในท้องถิ่นเองเป็นผู้มีบทบาทหลักในการแก่ไขปัญหาและการพัฒนาท้องถิ่นให้เจริญก้าวหน้า และอุดมการณ์ท้องถิ่นนิยมแบบที่ต่อต้านอำนาจของรัฐชาติไทย เป็นต้น ทั้งนี้ ระดับของการเน้นความสำคัญของท้องถิ่นหรือเน้นการต่อต้านอำนาจของรัฐชาติไทยก็แตกต่างหลากหลาย ขึ้นอยู่กับภูมิหลังของกลุ่มคนที่มีอุดมการณ์ท้องถิ่นนิยมแต่ละแบบว่ามีประสบการณ์อยางไร และได้ประโยชน์หรือเสียประโยชน์จากอำนาจของรัฐชาติมากน้อยเพียงใด
This thesis aims to analyze “the ideologies of localism” in Chiang Mai between 1947 and 1976. It reveals that each group of the locals had their own ideology which was different from other groups. Furthurmore, these ideologies changed overtimes due to changing political, economic, social and cultural contexts. It is shown that the ideologies of localism expressed in Chiang Mai were largely under the influence of mainstream nationalism, a combination of royal-nationalism and racism which penetrated Chiang Mai society in the reign of King Rama V and the post-World War II consecutively. The amalgm of localism and nationalism led to the birth of certain type of localism called ‘nationalist localism’ which prevailed over other types of localism. This ‘nationalist localism’ were largely adopted by the upper and middle classes in Chiang Mai who were conscious that their land was a part of Thai nation. This consciousness was a result of increasing contact with the central government through national education, the influence of media and the reliance on stae power and resources which underpinned their fortunes. Although eclipsed by ‘nationalist-localism’, other streams of localism, such as localism portraying the locals as agents who had important roles in solving problems and developing their own community and anti-nationalist localism, still played significant roles throughout the period. However, the degree of emphasis on localism and anti-nationalism was diversed depending on ideologists’ social backgrounds and interests gained from the involvement with state power.
This thesis aims to analyze “the ideologies of localism” in Chiang Mai between 1947 and 1976. It reveals that each group of the locals had their own ideology which was different from other groups. Furthurmore, these ideologies changed overtimes due to changing political, economic, social and cultural contexts. It is shown that the ideologies of localism expressed in Chiang Mai were largely under the influence of mainstream nationalism, a combination of royal-nationalism and racism which penetrated Chiang Mai society in the reign of King Rama V and the post-World War II consecutively. The amalgm of localism and nationalism led to the birth of certain type of localism called ‘nationalist localism’ which prevailed over other types of localism. This ‘nationalist localism’ were largely adopted by the upper and middle classes in Chiang Mai who were conscious that their land was a part of Thai nation. This consciousness was a result of increasing contact with the central government through national education, the influence of media and the reliance on stae power and resources which underpinned their fortunes. Although eclipsed by ‘nationalist-localism’, other streams of localism, such as localism portraying the locals as agents who had important roles in solving problems and developing their own community and anti-nationalist localism, still played significant roles throughout the period. However, the degree of emphasis on localism and anti-nationalism was diversed depending on ideologists’ social backgrounds and interests gained from the involvement with state power.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
บัณฑิตวิทยาลัย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่