Publication: แนวคิดปรัชญากับความเปลี่ยนแปลงวิถีปฏิบัติประเพณีทางพุทธศาสนาในสังคมยุคนววิถี
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารปรัชญาอาศรม
Journal of Prajna Ashram
Journal of Prajna Ashram
Volume
4
Issue
1
Edition
Start Page
1
End Page
15
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
แนวคิดปรัชญากับความเปลี่ยนแปลงวิถีปฏิบัติประเพณีทางพุทธศาสนาในสังคมยุคนววิถี
Alternative Title(s)
The Philosophical Concepts and Buddhist Practical Tradition’s Change In The Time of Newnomal Society
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์ 3 ข้อ คือ 1) เพื่อศึกษาแนวคิดทางอภิปรัชญา และจริยศาสตร์ 2) เพื่อศึกษาการเปลี่ยนแปลงวิถีปฏิบัติทางประเพณีทางพระพุทธศาสนาใน สังคมยุคนววิถี 3) เพื่อวิเคราะห์แนวคิดทางปรัชญากับการเปลี่ยนแปลงวิถีปฏิบัติประเพณีทาง พระพุทธศาสนาในสังคมยุคนววิถี เป็นการวิจัยเชิงเอกสาร ผลการศึกษาพบว่า 1) แนวคิดทางอภิปรัชญาศึกษาในเรื่องความจริงเหนือประสาท สัมผัส ซึ่งเป็นโลกทัศน์และชีวทัศน์ปรากฏในด้านความเชื่อพื้นฐาน เช่น ความเชื่อในสิ่งเหนือธรรมชาติ พลังอํานาจลึกลับและแนวคิดด้านจริยศาสตร์ ที่เป็นเกณฑ์การตัดสินคุณค่าของการประพฤติว่า ควร ไม่ควร ถูกต้องดีงาม หรือ ตรงกันข้าม ของบุคคลและสังคม 2) วิถีปฏิบัติทางประเพณีทางพระพุทธ ศาสนา ในสังคมยุคนววิถีมีการเปลี่ยนแปลงวิถีปฏิบัติของสังคมในด้านการดําเนินชีวิตแบบใหม่ (New Normal) สาเหตุจากการระบาดของโรคโควิด-19 มีผลกระทบทั้งด้านรัฐบาล สังคมเศรษฐกิจ การ ศึกษาและศาสนาวิถีปฏิบัติทางประเพณีทางพระพุทธศาสนา จึงมีการเปลี่ยนแปลงทางวิถีปฏิบัติตาม สังคม ซึ่งประเพณีที่ประกอบพิธีกรรมร่วมกันเป็นหมู่คณะจําเป็นต้องมีการเปลี่ยนแปลงไปและประเพณี ที่มีพิธีกรรมที่เป็นส่วนของปัจเจกบุคคลยังคงสามารถปฏิบัติได้ตามมาตรการทางสังคม 3) ในยุคนววิถี ความเชื่อที่ปรากฏมีอยู่ในประเพณีทางพระพุทธศาสนายังคงอยู่ เพียงแต่มีวิถีปฏิบัติใหม่ที่ต้องปรับตัว ให้เข้ากับสภาวะสังคม ประเพณีตามแนวประโยชน์นิยม ก็ถือได้ว่าถูกต้องตามหลักศีลธรรมเพราะเป็น ประโยชน์ต่อคนหมู่มาก ในยุคนววิถีมีการนําหลักปฏิบัติทางพุทธจริยศาสตร์มาประพฤติ ได้แก่ อริยสัจ 4 มรรค 8 เป็นต้น
This thesis is composed of 3 objectives: 1) to study the metaphysical and ethical concepts, 2) to study the Buddhist practical tradition’s change in the modern society and 3) to analyze the philosophical concepts and the Buddhist practical tradition’s changes in the New Normal society. It is documentary research. The results were found that:1) The Metaphysical concept focuses to investigate the reality beyond the sensory perceptions, that is the world-view and life-view based in the fundamental beliefs, such as supernatural beliefs, mystical power and the ethical concept in which the criterion that justifies the value of conduct that is either deserving or inappropriate, correct, good, or on the contrary manner of a person and society. 2) The Buddhist traditional practices in the New Normal Age have been changed in society tuning to the practice in the term of New Normal life. It was because of the outbreak of COVID-19 arose. It affected inevitable on the Government’s Sector, the socioeconomic Sector, the educational and religious sector. Therefore, the Buddhist practical tradition’s change in the modern society the Buddhist traditions and practices have been changed following the social environment. That is to say the traditions performed in a communal ceremony is subject to change, but the private ceremony can be practiced in accordance with social decision. 3) In the New Normal Age, the beliefs found in the Buddhist tradition still remaining, but the practical new manner has to be followed the conditions of utilitarianist social traditions. That can be acceptable as the morally correct because it is a beneficial to the masses. In the New Normal Age, the Buddhist ethics such as the Four Noble Truths, the Eightfold Path, etc. are practiced normally.
This thesis is composed of 3 objectives: 1) to study the metaphysical and ethical concepts, 2) to study the Buddhist practical tradition’s change in the modern society and 3) to analyze the philosophical concepts and the Buddhist practical tradition’s changes in the New Normal society. It is documentary research. The results were found that:1) The Metaphysical concept focuses to investigate the reality beyond the sensory perceptions, that is the world-view and life-view based in the fundamental beliefs, such as supernatural beliefs, mystical power and the ethical concept in which the criterion that justifies the value of conduct that is either deserving or inappropriate, correct, good, or on the contrary manner of a person and society. 2) The Buddhist traditional practices in the New Normal Age have been changed in society tuning to the practice in the term of New Normal life. It was because of the outbreak of COVID-19 arose. It affected inevitable on the Government’s Sector, the socioeconomic Sector, the educational and religious sector. Therefore, the Buddhist practical tradition’s change in the modern society the Buddhist traditions and practices have been changed following the social environment. That is to say the traditions performed in a communal ceremony is subject to change, but the private ceremony can be practiced in accordance with social decision. 3) In the New Normal Age, the beliefs found in the Buddhist tradition still remaining, but the practical new manner has to be followed the conditions of utilitarianist social traditions. That can be acceptable as the morally correct because it is a beneficial to the masses. In the New Normal Age, the Buddhist ethics such as the Four Noble Truths, the Eightfold Path, etc. are practiced normally.