Publication: หลักการพิจารณาโทษผู้กระทำความผิดทางวินัยตามพุทธบัญญัติ และความผิดทางอาญา ตามประมวลกฎหมายอาญา ศึกษาเปรียบเทียบความเหมือนและความต่าง
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารบัณฑิตศาส์น มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย สาขามนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์
Mahamakut Graduate School Journal
Mahamakut Graduate School Journal
Volume
19
Issue
2
Edition
Start Page
249
End Page
263
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
หลักการพิจารณาโทษผู้กระทำความผิดทางวินัยตามพุทธบัญญัติ และความผิดทางอาญา ตามประมวลกฎหมายอาญา ศึกษาเปรียบเทียบความเหมือนและความต่าง
Alternative Title(s)
Consider the Principles Offender Disciplinary Penalty by the Buddhist Canon and A Criminal Offense Under the Criminal Code Study And Compare Similarities and Differences
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความเรื่อง “หลักการพิจารณาโทษผู้กระทำความผิดทางวินัยตามพุทธบัญญัติ และความผิดทางอาญา ตามประมวลกฎหมายอาญา ศึกษาเปรียบเทียบความเหมือนและความต่าง” เพื่อศึกษา หลักการพิจารณาโทษผู้กระทำความผิดทางวินัยตามพุทธบัญญัติ และความผิดทางอาญาตามประมวลกฎหมายอาญา และเปรียบเทียบความเหมือนและความต่าง ผลการศึกษาสรุปว่า “ความเหมือนและแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญ 4 ประการ คือ ประการที่หนึ่ง กระบวนการฟ้อง อนุวาทาธิกรณ์เป็นการฟ้องร้องภิกษุทั้งที่ประพฤติผิดหลักรหมจรรย์เท่านั้น ส่วนการฟ้องอาญาเป็นการฟ้องร้องแก่ผู้ก่อให้ความเสียหายจากผลการกระทำผิดอาญาเท่านั้น ประการที่สองกระบวนการพิจารณา สัมมุขำวินัยเป็นวิธีระงับอธิกรณ์โดยทำการไต่สวน สอบสวนโดยซึ่งหน้า ส่วนหลักการพิจารณาตามประมวลกฎหมายอาญาในศาลชั้นต้นเป็นการพิจารณาและสืบพยานในศาลมีองค์คณะผู้พิพากษาเพียง 2 คนเท่านั้น ประการที่สาม กระบวนการพิพากษา เยภุยยสิกาเป็นวิธีระงับข้อปัญหาวิวาทาธิกรณ์ที่เกิดขึ้นในหมู่สงฆ์จำนวนมาก พระพุทธองค์จึงทรงกำหนดให้ใช้วิธีการจับสลากออกเสียงลงมติ ส่วนการพิพากษาในส่วนของคประมวลกฎหมายอายา คือ การทำคำพิพากษาหรือคำสั่งของศาลเมื่อคดีเสร็จการพิจารณา โดยมีผู้พิพากษาเจ้าของสำนวนและผู้พิพากษาองค์คณะอีกคน เห็นชอบด้วย ใช้วิธีจับสลำกไม่ได้ ประการที่สี่กระบวนการระงับโทษ ปฏิญญาตกรณะ เป็นวิธีการระงับที่ชอบด้วยพระธรรมพระวินัย แต่ถ้าจำเลยรับผิดหนักกว่าหรือเบากว่าที่ถูกโจท และสงฆ์ปรับอาบัติตามนั้น ติณวัตถารกวินัยเป็นวิธีระงับอธิกรณ์ที่ใช้ในเมื่อจะระงับลหุกาบัติที่เกี่ยวกับภิกษุจำนวนมาก ในส่วนของประมวลกฎหมายอาญา การลงโทษหากเป็นโทษจำคุกไม่เกินสองปี จำเลยไม่ได้รับโทษจำคุกมาก่อน หรือปรากฏว่าได้รับโทษจำคุกมาก่อน ศาลอาจพิพากษาว่า ผู้นั้นมีความผิดแต่รอการลงอาญาไว้ก็ได้
The objectives of this article were to: study the principles of Consider The Principles Offender Disciplinary Penalty by The Buddhist Canon and A Criminal Offense Under the Criminal Code Differences The results of the study found that The Buddha's commandments or disciplines according to the degree of serious offenses have 4 items: (1) sexual intercourse, both man and beast (2) burglary (3) to kill the man, and (4) show the pranksters). In these four precepts, the transgressor will immediately cease to be a monk and cannot be ordained again for the rest of his life. There are 4 types of criteria for determining offenses and penalties, or “Conflict: (1) Controversy, debate because of the Dharma and Vinaya (2) Anuwattikorn, prosecuting or accusing each other with vari-ous offenses(3) the offense Penalty penance and to rectify oneself from wrongdoingand (4) various activities that the monks must do, such as give ordination Kathin cloth receiving ceremony the Buddha commanded There are seven forms and methods of action for suppressing the Conflicts, namely: Firstly Samukhavinaya there are five methods of suspending or making judgments in the first place, namely: (1) Sanghasammukta is a method of considering conflicts in the pres-ence of the Sangha. (2) Puggalasammukta is “a method of refraining from the presence of a person”. (3) the witness object is “a method of suspending in the presence of witness objects”.(4) Dhammasammukta is “a method of cessation through the teachings of the Dharma”. (5) Vinayasammukta is “a method of cessation through the principle of discipline”.In addition, this Sammukkha Dis-cipline can be used to suspend any matter.Secondly, S̄tiwinạy mindfulness, discipline, the method of suspending with mindful-ness as the mainThirdly, Amunha Vinaya, a method of restraint for those who have recovered from madness.Fourth, The accept confession (Ptiyyātkrṇadoing) doing as re-ceivedFifth, Tassapapiyasika condemnation of the offender (who did not accept) Sixth, Yebhuasika, a majority decision. Seventh Tiṇ wạt t̄hā rk winạy Discipline compromise Andthere are 3 systems in the criminal code prosecution process, which are:The first system, the accusation system.The second system, the interrogation systemand the third system is the mixed system. There are three systems of criminal prosecution: sue by the public, by the private sector and by the state There are five types of criminal penalties, which are:"Death penalty, impris-onment, detention, fines and confiscation of property"
The objectives of this article were to: study the principles of Consider The Principles Offender Disciplinary Penalty by The Buddhist Canon and A Criminal Offense Under the Criminal Code Differences The results of the study found that The Buddha's commandments or disciplines according to the degree of serious offenses have 4 items: (1) sexual intercourse, both man and beast (2) burglary (3) to kill the man, and (4) show the pranksters). In these four precepts, the transgressor will immediately cease to be a monk and cannot be ordained again for the rest of his life. There are 4 types of criteria for determining offenses and penalties, or “Conflict: (1) Controversy, debate because of the Dharma and Vinaya (2) Anuwattikorn, prosecuting or accusing each other with vari-ous offenses(3) the offense Penalty penance and to rectify oneself from wrongdoingand (4) various activities that the monks must do, such as give ordination Kathin cloth receiving ceremony the Buddha commanded There are seven forms and methods of action for suppressing the Conflicts, namely: Firstly Samukhavinaya there are five methods of suspending or making judgments in the first place, namely: (1) Sanghasammukta is a method of considering conflicts in the pres-ence of the Sangha. (2) Puggalasammukta is “a method of refraining from the presence of a person”. (3) the witness object is “a method of suspending in the presence of witness objects”.(4) Dhammasammukta is “a method of cessation through the teachings of the Dharma”. (5) Vinayasammukta is “a method of cessation through the principle of discipline”.In addition, this Sammukkha Dis-cipline can be used to suspend any matter.Secondly, S̄tiwinạy mindfulness, discipline, the method of suspending with mindful-ness as the mainThirdly, Amunha Vinaya, a method of restraint for those who have recovered from madness.Fourth, The accept confession (Ptiyyātkrṇadoing) doing as re-ceivedFifth, Tassapapiyasika condemnation of the offender (who did not accept) Sixth, Yebhuasika, a majority decision. Seventh Tiṇ wạt t̄hā rk winạy Discipline compromise Andthere are 3 systems in the criminal code prosecution process, which are:The first system, the accusation system.The second system, the interrogation systemand the third system is the mixed system. There are three systems of criminal prosecution: sue by the public, by the private sector and by the state There are five types of criminal penalties, which are:"Death penalty, impris-onment, detention, fines and confiscation of property"