Publication: ศึกษาศรัทธาในการเจริญสมถะและวิปัสสนาภาวนา
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2015
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารบัณฑิตศาส์น มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย สาขามนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์
Mahamakut Graduate School Journal
Mahamakut Graduate School Journal
Volume
13
Issue
2
Edition
Start Page
106
End Page
114
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ศึกษาศรัทธาในการเจริญสมถะและวิปัสสนาภาวนา
Alternative Title(s)
A Study of the Faith in Samatha andVipassana Meditation Cultivation
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาศรัทธา ในคัมภีร์พุทธศาสนาเถรวาท 2) ศึกษาศรัทธาใน การเจริญสมถภาวนา 3) ศึกษาศรัทธาในการเจริญ วิปัสสนาภาวนา โดยเป็นการศึกษาเชิงคุณภาพแบบ เอกสาร จากการศึกษาพบว่า ศรัทธาองค์ธรรมเบื้องต้นในการเจริญสมถะและ วิปัสสนาภาวนา มุ่ง เน้น สัทธาญาณสัมปยุต ศรัทธาที่ ประกอบด้วยปัญญาและกลั่นกรองในการตัดสินใจ ประเภทภาวนาสัทธา เป็นศรัทธาความเชื่อที่เกิดมี ในขณะเจริญสมถะและวิปัสสนาภาวนา ในสมถภาวนา ศรัทธาจะโดดเด่นสำหรับบุคคล ผูเ้ ปน็ สัทธาจริต กัมมัฏฐานที่เหมาะคืออนุสสติ 6 มี 1) พุทธานุสสติ 2) ธัมมานุสสติ 3) สังฆานุสสติ 4) สี ลานุสสติ 5) จาคานุสสติ 6) เทวตานุสสติ มีผลทำให้ สภาวะจิตผ่องใส ไม่ขุ่นมัว สงบ ตั่งมั่น เป็นสมาธิใน ระดับอุปจารสมาธิ ในวิปัสสนาภาวนา ศรัทธามีลักษณะวางใจ ปลงใจต่อสภาวธรรมเฉพาะหน้า เกิดความมุ่งมั่น แน่วแน่จนจิตเดินวิปัสสนาญาณรู้เท่าทันความเป็น ไตรลักษณ์ ในรูปของสัทธินทรีย์ในอินทรีย์ 22 ที่เป็น วิปัสสนาภูมิ อารมณ์ของวิปัสสนา ในขณะเดียวกันก็ เป็นส่วนหนึ่งของโพธิปักขิยธรรม เครื่องมือแห่งการ ตรัสรู้ ในรูปของสัทธินทรีย์ในอินทรีย์ 5 และสัทธา พละในพละ 5 ถือเป็นองค์ธรรมนำไปสู่การพัฒนา เพื่อความพ้นทุกข์ สรุปว่า ศรัทธาในการเจริญสมถะและวิปัสสนา ถือเป็นศรัทธาภายใน เป็นประเภทภาวนาสัทธา เกิด จากความเชื่อมั่นตอ่ การมีอยูข่ องสภาวธรรมในขณะ เจริญภาวนา
This thesis was conducted for three objectives: 1) to study faith in Theravada Buddhist Scriptures, 2) to study faith in Sa-matha Meditation Practice, and 3) to study faith in Vipassana Meditation Practice, by descriptive analysis. From the study it found that: Faith is the primary Dhamma factor of Samatha and Vipassana Meditation. By focusing on the faith names “Saddhāñāna-sampayutta”, the Bhāvana (mental de-velopment), the faith from Samatha and Vipassana mediation practice. In Samatha, faith clearly appears as Saddhā-carita (faithful temperament), the appropriate practice are six Anussati (recollections) : 1) Buddhānussati (the Buddha) 2) Dhammānussati (Dhamma) 3) Sāõgha (Sangha) 4) Sīlānussati (morality) 5) Cāgānussati (liberality) and 6) Devatānussati (deities). Advantageous for non-glooming of consciousness or peaceful of consciousness. In Vipassana, faith represents as equanimity. Mind assures at the present confronting natural phenomenon, persist and determines until the getting on Vipassana tracking to know Tilakkhaõa (the Three Characteritics) in form of Sad-dhindriya (faith faculty) of twenty two Indriya (faculties) which is Vipassana sense-object: Vipassanabhūmi. At the same time, faith is also an enlighten-ment equipment, called the Bodhipakkh-iya-dhamma manifests as Saddhindriya (confidence) in five Indriya (controlling faculty) and Saddhabala (confidence power) in five Bala (power). Which is a Dhamma factor leads to the development of being free from sufferings. So, it is the internal faith from meditation practice, the confidence which create from the natural phenomenon while practicing meditation
This thesis was conducted for three objectives: 1) to study faith in Theravada Buddhist Scriptures, 2) to study faith in Sa-matha Meditation Practice, and 3) to study faith in Vipassana Meditation Practice, by descriptive analysis. From the study it found that: Faith is the primary Dhamma factor of Samatha and Vipassana Meditation. By focusing on the faith names “Saddhāñāna-sampayutta”, the Bhāvana (mental de-velopment), the faith from Samatha and Vipassana mediation practice. In Samatha, faith clearly appears as Saddhā-carita (faithful temperament), the appropriate practice are six Anussati (recollections) : 1) Buddhānussati (the Buddha) 2) Dhammānussati (Dhamma) 3) Sāõgha (Sangha) 4) Sīlānussati (morality) 5) Cāgānussati (liberality) and 6) Devatānussati (deities). Advantageous for non-glooming of consciousness or peaceful of consciousness. In Vipassana, faith represents as equanimity. Mind assures at the present confronting natural phenomenon, persist and determines until the getting on Vipassana tracking to know Tilakkhaõa (the Three Characteritics) in form of Sad-dhindriya (faith faculty) of twenty two Indriya (faculties) which is Vipassana sense-object: Vipassanabhūmi. At the same time, faith is also an enlighten-ment equipment, called the Bodhipakkh-iya-dhamma manifests as Saddhindriya (confidence) in five Indriya (controlling faculty) and Saddhabala (confidence power) in five Bala (power). Which is a Dhamma factor leads to the development of being free from sufferings. So, it is the internal faith from meditation practice, the confidence which create from the natural phenomenon while practicing meditation