Publication: ประติมานวิทยาและการกำหนดอายุสมัยของแผ่นไม้จำหลักประดับมิห์รอบของมัสยิดต้นสน
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2408-0829
eISSN
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารประวัติศาสตร์ ธรรมศาสตร์
Thammasat Journal of History
Thammasat Journal of History
Volume
5
Issue
1
Edition
Start Page
283
End Page
335
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ประติมานวิทยาและการกำหนดอายุสมัยของแผ่นไม้จำหลักประดับมิห์รอบของมัสยิดต้นสน
Alternative Title(s)
The Iconography and Historical Dating of Carved Wooden Mihrab at Tonson Mosque
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความชิ้นนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความหมายของแผ่นไม้จำหลักประดับมิห์รอบของมัสยิดต้นสนด้วยหลักประติมานวิทยาและวิเคราะห์รูปแบบทางศิลปะเพื่อกำหนดอายุสมัย เนื่องจากแผ่นไม้จำหลักดังกล่าวยังคงไม่มีผู้ใดทราบประวัติความเป็นมาที่ชัดเจน ผลจากการศึกษาประติมานวิทยาพบว่าแผ่นไม้ดังกล่าวสะท้อนให้เห็นถึงมโนทัศน์เรื่องจักรวาลวิทยาของอิสลามที่เน้นความเป็นเอกภาพและเดชานุภาพของพระเจ้าและความเป็นศาสนทูตของมุฮัมมัดเป็นศูนย์กลาง นอกจากนี้ยังบรรจุเอาสัญลักษณ์และความหมายของหลักการอิสลามไว้อย่างครบถ้วนทั้งหลักศรัทธาและหลักปฏิบัติจากการศึกษารูปแบบของแผ่นไม้เพื่อกำหนดอายุสมัยพบว่ามีระบบการจัดวางจักรวาลวิทยาแบบเดียวกับลายมงคลบนรอยพระพุทธบาทสมัยต้นรัตนโกสินทร์ช่วงรัชกาลที่ 3 เมื่อวิเคราะห์ร่วมกับหลักฐานทั้งหลักฐานทางประวัติศาสตร์และประวัติศาสตร์ศิลปะ จึงสรุปได้ว่าศิลปกรรมบนแผ่นไม้ดังกล่าวสร้างขึ้นในสมัยรัตนโกสินทร์ตอนต้นพร้อมกับการสร้างมัสยิดหลังใหม่จากเดิมที่เป็นไม้มาเป็น อิฐราวสมัยรัชกาลที่ 2 ถึงรัชกาลที่ 3
This article aims
1) to study the meaning of the carved wooden mihrabin Tonson mosque by iconographic analysis, and 2) to date this mirhab through its form of art. The study reveals that the carved wooden mihrab reflects the concept of Islamic cosmology which positioned the oneness and the power of Allah, and the prophethood of Muhammad at the center. Moreover, it comprises many symbols and meanings of 5 Pillars of Islam and 6 Articles of Faith. According to the similar form of art with the Buddha’s footprints in the reign of King Rama III, this carved wooden mirhab is the art of early Rattanakosin Period. It might be invented at the time of the mosque reconstruction between the reigns of King Rama II to King Rama III.
This article aims
1) to study the meaning of the carved wooden mihrabin Tonson mosque by iconographic analysis, and 2) to date this mirhab through its form of art. The study reveals that the carved wooden mihrab reflects the concept of Islamic cosmology which positioned the oneness and the power of Allah, and the prophethood of Muhammad at the center. Moreover, it comprises many symbols and meanings of 5 Pillars of Islam and 6 Articles of Faith. According to the similar form of art with the Buddha’s footprints in the reign of King Rama III, this carved wooden mirhab is the art of early Rattanakosin Period. It might be invented at the time of the mosque reconstruction between the reigns of King Rama II to King Rama III.