Publication: ยุทธศาสตร์การเผยแผ่พระพุทธศาสนา ของสำนักงานพระพุทธศาสนาแห่งชาติ ในทศวรรษหน้า(พ.ศ. 2559 - 2568)
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2019
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารบัณฑิตศาส์น มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย สาขามนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์
Mahamakut Graduate School Journal
Mahamakut Graduate School Journal
Volume
17
Issue
1
Edition
Start Page
1
End Page
13
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ยุทธศาสตร์การเผยแผ่พระพุทธศาสนา ของสำนักงานพระพุทธศาสนาแห่งชาติ ในทศวรรษหน้า(พ.ศ. 2559 - 2568)
Alternative Title(s)
Strategy for Buddhism Propagation of the National Of f ice of Buddhism in the next Decade (2016 - 2025 A.D.)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
ดุษฎีนิพนธ์นี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาสภาพการดำาเนินงานเผยแผ่พระพุทธศาสนา และศึกษายุทธศาสตร์การเผยแผ่พระพุทธศาสนาของสำานักงานพระพุทธศาสนาแห่งชาติในทศวรรษหน้า ด้วยเทคนิคการวิจัยอนาคต (EDFR) กลุ่มเป้าหมายเป็นผู้เชี่ยวชาญจำานวน 17 รูป/คน ใช้เครื่องมือในการวิจัยประกอบด้วยแบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้างแบบปลายเปิด แบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับตามแบบของลิเคิร์ท (likert scale) วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้การวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) สังเคราะห์เนื้อหา (ContentSynthesis) ข้อมูลที่ได้จากการสัมภาษณ์ และใช้โปรแกรมสำเร็จรูปวิเคราะหข์ ้อมูลทีไ่ ด้จากแบบสอบถามความคิดเห็น ใช้สถิติค่ามัธยฐาน (median) และค่าพิสัยระหว่างควอไทล์ (interquartile range)ผลการวิจัยพบว่า1. สภาพการดำาเนินงานเผยแผ่พระพุทธศาสนาของสำานักงานพระพุทธศาสนาแห่งชาติยังไม่ครอบคลุมกระบวนการเผยแผ่ มีความสอดคล้องกับการเปลี่ยนแปลงของสังคมค่อนข้างน้อย และยังเป็นเชิงตั้งรับ การสนับสนุนงบประมาณยังไม่ทั่วถึงประสบปัญหาขาดบุคลากรที่มีความรู้ความสามารถเฉพาะทางพระพุทธศาสนา ขาดอุปกรณ์ เครื่องมือในการเผยแผ่ที่ทันสมัย มีการประสานความร่วมมือกับหน่วยงานอื่น ๆ ในวงจำกัด และขาดกระบวนการสร้างนักเผยแผ่พระพุทธศาสนาที่มีประสิทธิภาพและเข้มแข็ง2. ยุทธศาสตร์การเผยแผ่พระพุทธศาสนาของสำนักงานพระพุทธศาสนาแห่งชาติในทศวรรษหน้าด้านบุคลากร ผู้เผยแผ่พระพุทธศาสนาประกอบด้วยพระสงฆ์และฆราวาส โดยพระสงฆ์ต้องมีศีลาจารวัตรที่งดงาม มีอุดมการณ์ มีองค์ความรู้ทั้งทางโลกและทางธรรม ฆราวาสต้องมีองค์ความรู้ทางพระพุทธศาสนา รู้ธรรมเนียมสงฆ์ มีความประพฤติดีงาม ทั้งสองกลุ่มต้องมีความสามารถด้านเทคโนโลยีการสื่อสาร ด้านภาษา ด้านประชาสัมพันธ์ ต้องจัดระบบฐานข้อมูลบุคลากรผู้เผยแผ่ จัดระบบโครงสร้างบุคลากรสร้างบุคลากรที่มีคุณภาพ สร้างโอกาสการเผยแผ่จัดให้มีระบบการประเมินสมรรถนะ (Competency)สร้างสถาบันผลิตบุคลากรผู้เผยแผ่ที่มีมาตรฐาน และสร้างเครือข่ายการพัฒนาบุคลากรด้านหลักธรรม เน้นเผยแผ่หลักธรรมขั้นพื้นฐานในการดำเนินชีวิต หลักธรรมเพื่อการครองตนการพัฒนาเศรษฐกิจและสังคม หลักธรรมขั้นสูง ผลักดันนโยบายการศึกษาธรรมะและกำหนดหลักธรรมที่เป็นธรรมะแห่งชาติ สร้างความเข้มแข็งในการเรียนรู้หลักธรรมแก่คณะสงฆ์ สร้างหลักสูตรการเผยแผ่หลักธรรมให้เป็นมาตรฐาน และแปลหลักธรรมคำสอนให้มีแนวอธิบายที่ชัดเจน หลายภาษาด้านรูปแบบ วิธีการ กำหนดรูปแบบและวิธีการที่มีความสำคัญและจำเป็นต่อการ เผยแผ่พระพุทธศาสนาในทศวรรษหน้า โดยการเผยแผ่ผ่านกระบวนการทางวัฒนธรรม ประเพณี การปลูกฝังผ่านสถาบันครอบครัว ผสมผสานรูปแบบการเผยแผ่สมัยใหม่ยืดหยุ่นตามกลุ่มเป้าหมาย สถานการณ์และบริบท
The objectives of this dissertation were to study the operation state of Buddhist propagation and the Buddhist propagation strategy undertaken by the National Office of Buddhism in the next decade. The EDFR technic was employed in conducting the research. The data were collected from seventeen specialists through semi-structural open-ended interview form and the five-rating scale questionnaire based on the Likert scale. The qualitative data were analyzed by content analysis and content sysnthesis, and quantitative data were analyzed by computerized program, median and interquartile range. The research results were found as follows:1. The propagation of Buddhism conducted by the National Office of Buddhism did not cover the whole propagation procedure, reflected in minimal scale with the changing situation of the world and in passive procedure rather than in active one. Moreover, budget, personnel, modern technology and innovation all were in shortage. This included the limitation of proper cooperation with other related organizations and the absence of the measures to produce competent staff.2. The strategy for propagation of Buddhism by the National Office of Buddhism in the next decade was found to be developed as follows:Staff members should comprise both monks and laymen, well-trained and well-versed in Dhamma knowledge and worldly knowledge, in modern technology, languages, and public relation. The staff database, administration structure, competency evaluation measures, and network building should be brought into practice.The Dhamma contents to be taught should be the basic principle needed for daily life and related to economic and social development. Dhamma study policy and Dhamma principles should be pushed forward as the national Dhamma principles. Monks should be supported and facilitated in learning Dhamma, and Dhamma courses and principles should be designed for learning in a standard level, and moreover, they should be translated into various languages.Formats and methods should be designed to suit various traditional and cultural aspects, covering family life, life style and social surroundings. Propagation strategy should be systematized, proactive and focused on niche market.As for communication, monk’s behaviors could still create interest and faith of people. Temples and modern ICT should be used as the media through which the spreading should be more effective. The cooperation of experts concerned is needed.For the support aspect, sufficient budget, high-caliber staff, strong network, accurate information together with TV and radio stations for the particular purpose are required.
The objectives of this dissertation were to study the operation state of Buddhist propagation and the Buddhist propagation strategy undertaken by the National Office of Buddhism in the next decade. The EDFR technic was employed in conducting the research. The data were collected from seventeen specialists through semi-structural open-ended interview form and the five-rating scale questionnaire based on the Likert scale. The qualitative data were analyzed by content analysis and content sysnthesis, and quantitative data were analyzed by computerized program, median and interquartile range. The research results were found as follows:1. The propagation of Buddhism conducted by the National Office of Buddhism did not cover the whole propagation procedure, reflected in minimal scale with the changing situation of the world and in passive procedure rather than in active one. Moreover, budget, personnel, modern technology and innovation all were in shortage. This included the limitation of proper cooperation with other related organizations and the absence of the measures to produce competent staff.2. The strategy for propagation of Buddhism by the National Office of Buddhism in the next decade was found to be developed as follows:Staff members should comprise both monks and laymen, well-trained and well-versed in Dhamma knowledge and worldly knowledge, in modern technology, languages, and public relation. The staff database, administration structure, competency evaluation measures, and network building should be brought into practice.The Dhamma contents to be taught should be the basic principle needed for daily life and related to economic and social development. Dhamma study policy and Dhamma principles should be pushed forward as the national Dhamma principles. Monks should be supported and facilitated in learning Dhamma, and Dhamma courses and principles should be designed for learning in a standard level, and moreover, they should be translated into various languages.Formats and methods should be designed to suit various traditional and cultural aspects, covering family life, life style and social surroundings. Propagation strategy should be systematized, proactive and focused on niche market.As for communication, monk’s behaviors could still create interest and faith of people. Temples and modern ICT should be used as the media through which the spreading should be more effective. The cooperation of experts concerned is needed.For the support aspect, sufficient budget, high-caliber staff, strong network, accurate information together with TV and radio stations for the particular purpose are required.