Publication: การศึกษาวิเคราะห์เรื่องกรรมตามทัศนะของนักปราชญ์ชาวพุทธในสังคมไทย
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการ มจร บุรีรัมย์
Academic MCU Buriram Journal
Academic MCU Buriram Journal
Volume
6
Issue
2
Edition
Start Page
316
End Page
330
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาวิเคราะห์เรื่องกรรมตามทัศนะของนักปราชญ์ชาวพุทธในสังคมไทย
Alternative Title(s)
An Analysis Study of Karma according to the View of Buddhist Scholars in Thai Society
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อศึกษาความรู้เรื่องกรรมในคัมภีร์พระพุทธศาสนา 2) เพื่อศึกษาทัศนะเรื่องกรรมของนักปราชญ์ชาวพุทธในสังคมไทย และ 3) เพื่อวิเคราะห์กรรมตามทัศนะของนักปราชญ์ชาวพุทธในสังคมไทย การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพและนำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์เชิงพรรณนา ผลการวิจัยพบว่า พระพุทธศาสนาได้อธิบายเรื่องกรรมในฐานะการกระทำอันเกิดจากเจตนา ที่เป็นกุศล หรืออกุศล ที่แสดงออกทางกาย ทางวาจา และทางใจ เมื่อบุคคลได้กระทำกุศลกรรมหรืออกุศลกรรมสำเร็จแล้ว กุศลหรืออกุศลกรรมนั้นจะเป็นปัจจัยให้เกิดผลตามสมควรแก่กรรมนั้น ๆ แต่หากว่าการกระทำใดไร้ซึ่งเจตนา ก็ย่อมไม่มีผลตามกรรมนิยาม กล่าวคือไม่เป็นกรรม ไม่เป็นไปตามกฎแห่งกรรม แม้ว่ากรรมนั้นจะเล็กน้อยหรือทำมาช้านานประการใดก็ตาม ผลแห่งกรรมคือวิบากนั้นจะติดตามไปต้องได้รับผลเมื่อถึงโอกาส ทัศนะเรื่องกรรมของนักปราชญ์ชาวพุทธในสังคมไทย เป็นความพยายามอธิบายให้เห็นว่า คำสอนทางพระพุทธศาสนาได้แบ่งแยกประเภทแห่งกรรมไว้เป็นกี่ประเภท และกรรมแต่ละประเภทนั้นมีนามบัญญัติไว้ว่าอย่างไร มีลักษณะ และทำหน้าที่ต่างกันอย่างไรบ้าง ส่วนในเรื่องของกรรมวิบากหรือผลแห่งกรรม เป็นการแสดงเพื่อให้ เห็นความเป็นไปแห่งกรรมวิบากโดยประการต่าง ๆ ซึ่งเป็นการขจัดข้อกังขาในปัญหาที่ว่า กรรมมีผลจริงหรือไม่ หากกรรมมีผลจริงแล้วไซร้ กรรมนั้นจะให้ผลเหมือนกันหรือแตกต่างกันอย่างไร อกุศลกรรมความชั่วช้าที่เรียกว่าบาป วิเคราะห์กรรมตามทัศนะของนักปราชญ์ชาวพุทธในสังคมไทย กรรม คือ การกระทำที่ประกอบด้วยเจตนาอันมีพื้นฐานมาจากกิเลส ที่แสดงออกมา ทางกาย วาจา และ ใจ เมื่อบุคคลกระทำกรรม เช่นใด ก็ย่อมได้รับผลของกรรมเช่นนั้น มีทั้งกรรมดีและกรรมชั่ว เป็นกฎแห่งเหตุและผล เรียกอีกอย่างว่า “กฎแห่งกรรม” เมื่อมนุษย์มีการกระทำดีย่อมทำให้ได้รับผลดี เมื่อกระทำชั่วย่อมทำให้ได้รับผลชั่ว
This research article has objectives as follows: 1) to study the knowledge of karma in Buddhist scriptures, 2) to study the views of karma of Buddhist scholars in Thai society and 3) to analyze karma according to the views of Buddhist scholars in Thai society. This research is a qualitative research and the data obtained are descriptive analysis. The results of research found that: Buddhism explains karma as refers to actions arising from the intention that is wholesome (Kusala) or unwholesome (Akusala), which is expressed physically, verbally and mentally when the wholesome or unwholesome action has been done. That wholesome or unwholesome action will be a factor for the proper effect on that action. But if any action is unintentional would have no effect according to the definition of karma that is, not karma not according to the law of karma even if the karma is small or has been done for a long time. The result of karma is that the adversity will follow and must be affected when given the opportunity. Views of Karma of Buddhist scholars in Thai society, it is an attempt to explain how severe the misunderstanding of karma is, how many types of karma are divided into Buddhist teachings? and how each type of karma is defined, what are its characteristics and functions? As for the matter of karma or the result of karma to show see the possibility of karma in various ways. This eliminates the doubt about whether karma is effective or not. How will the effect be the same or different? Evil deeds are called sins. Analyzing karma according to the views of Buddhist scholars in Thai society, karma is an intentional action based on defilements which expressed through body, speech and mind. There are good karma and bad karma. It is the law of cause and effect, also known as the “law of karma”. When human do good karma, he will get good results, when human do evil, he will get bad results.
This research article has objectives as follows: 1) to study the knowledge of karma in Buddhist scriptures, 2) to study the views of karma of Buddhist scholars in Thai society and 3) to analyze karma according to the views of Buddhist scholars in Thai society. This research is a qualitative research and the data obtained are descriptive analysis. The results of research found that: Buddhism explains karma as refers to actions arising from the intention that is wholesome (Kusala) or unwholesome (Akusala), which is expressed physically, verbally and mentally when the wholesome or unwholesome action has been done. That wholesome or unwholesome action will be a factor for the proper effect on that action. But if any action is unintentional would have no effect according to the definition of karma that is, not karma not according to the law of karma even if the karma is small or has been done for a long time. The result of karma is that the adversity will follow and must be affected when given the opportunity. Views of Karma of Buddhist scholars in Thai society, it is an attempt to explain how severe the misunderstanding of karma is, how many types of karma are divided into Buddhist teachings? and how each type of karma is defined, what are its characteristics and functions? As for the matter of karma or the result of karma to show see the possibility of karma in various ways. This eliminates the doubt about whether karma is effective or not. How will the effect be the same or different? Evil deeds are called sins. Analyzing karma according to the views of Buddhist scholars in Thai society, karma is an intentional action based on defilements which expressed through body, speech and mind. There are good karma and bad karma. It is the law of cause and effect, also known as the “law of karma”. When human do good karma, he will get good results, when human do evil, he will get bad results.