Publication: การอธิบายหลักการแรกของธาเลสกับการอธิบายตัณหาของพุทธปรัชญา: ความเหมือนและความต่างในมิติวัฒนธรรมการแสวงหาความรู้
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารบัณฑิตศึกษาปริทรรศน์
JGSR Journal of Graduate Studies Review
JGSR Journal of Graduate Studies Review
Volume
17
Issue
1
Edition
Start Page
13
End Page
27
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การอธิบายหลักการแรกของธาเลสกับการอธิบายตัณหาของพุทธปรัชญา: ความเหมือนและความต่างในมิติวัฒนธรรมการแสวงหาความรู้
Alternative Title(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การพยายามจะเข้าใจเรื่องใดเรื่องหนึ่งจำเป็นต้องมีวิธีการที่เหมาะสม เพราะวิธีการที่เหมาะสมจะช่วยให้ผู้พยายามค้นหาสิ่งใดสิ่งหนึ่งนั้นพบสิ่งที่ต้องการได้ บทความนี้พยายามศึกษาวิเคราะห์วิธีการที่พุทธปรัชญาใช้อธิบายตัณหาแล้วพบว่ามีการใช้วิธีการวิเคราะห์เชิงสาเหตุและผลจนทำให้พระพุทธเจ้าตีแผ่ตัณหาออกมาให้เห็นได้อย่างชัดเจน ในขณะเดียวกัน การที่ธาเลสพยายามจะเข้าใจปรากฏการณ์ทางธรรมชาติ การศึกษานี้พบว่าเขาก็ใช้วิธีการวิเคราะห์เชิงสาเหตุและผลจนทำให้เขาสามารถพบหลักการแรกได้ งานนี้จึงยืนยันได้ว่า วิธีการวิเคราะห์เชิงสาเหตุและผลนั้นเป็นวิธีการที่มีการใช้กันมานานแล้วทั้งปรัชญาตะวันตกและปรัชญาตะวันออก และงานนี้ยังเสนอแนะอีกว่า เมื่อวิธีการดังกล่าวเป็นวิธีการที่มีประโยชน์ต่อการเข้าใจทั้งเรื่องภายนอกกล่าวคือ ปรากฏการณ์ทางธรรมชาติและเรื่องภายใน กล่าวคือ เรื่องจิตใจรวมไปถึงความรู้สึกนึกคิด เราควรสนับสนับสนุนการเรียนรู้วิธีการให้มากขึ้นเพื่อนำไปใช้ประโยชน์ในการเข้าเรื่องที่เกี่ยวข้องต่อไป
It becomes a necessary for a person to have an appropriate method who actively tries to understand something because such a method would lead him/her to what is expected. In this article, an attempt was purposely made to analyze the certain method utilized by Buddhist philosophy while trying in the explanation of desire. It was clearly found that the cause-effect approach has been used by the Buddha where He could give the clear-cut explanation to the attachment in question. While trying to understand the natural phenomena Thales made use of cause-effect approach and thereby landing him the knowledge of First Principle. In this paper, it is claimed that the mentioned method has been used by both western and eastern philosophers. Furthermore, it is suggested by this work that since the external matter, natural phenomena, and internal matter, mind and its feeling and thought, could be possibly understood by such methodology and then it is necessary for us to promote the learning and utilizing it where the involved matters are needed.
It becomes a necessary for a person to have an appropriate method who actively tries to understand something because such a method would lead him/her to what is expected. In this article, an attempt was purposely made to analyze the certain method utilized by Buddhist philosophy while trying in the explanation of desire. It was clearly found that the cause-effect approach has been used by the Buddha where He could give the clear-cut explanation to the attachment in question. While trying to understand the natural phenomena Thales made use of cause-effect approach and thereby landing him the knowledge of First Principle. In this paper, it is claimed that the mentioned method has been used by both western and eastern philosophers. Furthermore, it is suggested by this work that since the external matter, natural phenomena, and internal matter, mind and its feeling and thought, could be possibly understood by such methodology and then it is necessary for us to promote the learning and utilizing it where the involved matters are needed.