Publication: การวิเคราะห์การใช้ภาษาในภาพยนตร์แนวการแบ่งชนชั้นทางสังคมและการเหยียดเชื้อชาติ กรณีศึกษา The Helpและ Hidden Figures
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2697-5033 (Online)
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Journal of Roi Kaensarn Acadami
Volume
7
Issue
7
Edition
Start Page
177
End Page
193
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การวิเคราะห์การใช้ภาษาในภาพยนตร์แนวการแบ่งชนชั้นทางสังคมและการเหยียดเชื้อชาติ กรณีศึกษา The Helpและ Hidden Figures
Alternative Title(s)
An Analysis of Language Use in Films on Social Status Classification and Racism: A Case Study of The Help and Hidden Figures
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อวิเคราะห์การสร้างคำใหม่ในภาพยนตร์ The Help และ Hidden Figures 2) เพื่อวิเคราะห์ความหมายแฝงในภาพยนตร์ The Help และ Hidden Figures 3) เพื่อวิเคราะห์วัจนลีลาในภาพยนตร์ The Help และ Hidden Figures 4) เพื่อวิเคราะห์หน้าที่ของภาษาในภาพยนตร์ The Help และ Hidden Figures และ 5) เพื่อเปรียบเทียบการสร้างคำ ความหมายแฝง วัจนลีลา และหน้าที่ของภาษาระหว่างภาพยนตร์ The Help และ Hidden Figures ตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ บทสนทนาในภาพยนตร์เรื่อง The Help จำนวน 11,588 คำ 1,849 ประโยคและบทสนทนาในภาพยนตร์เรื่อง Hidden Figures จำนวน 10,968 คำ 1,531 ประโยค รวมตัวอย่างในการวิเคราะห์ทั้งหมด 22,556 คำ 3,380 ประโยค เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือทฤษฎีการวิเคราะห์ การสร้างคำของ (Yule G, 2010 : 22 ) ความหมายแฝงของ (Leech G, 1981 : 22 - 23 ) วัจนลีลาของ (Joos M, 1967 : 23 - 79) และหน้าที่ของภาษาของ (Jacobson R, 1960 : 7) สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ ค่าความถี่ ผลวิจัยพบว่า 1) Derivation (การเติมหน่วยคำแปลง) คือการสร้างคำที่พบมากที่สุด ในภาพยนตร์ The Help จำนวน 155 คำ และในภาพยนตร์เรื่อง Hidden Figures จำนวน 182 คำ 2) Connotative (ความหมายแฝง) ในภาพยนตร์ The Help จำนวน 25 ประโยค และในภาพยนตร์ Hidden Figures จำนวน 18 ประโยค 3) Formal (แบบทางการ) คือวัจนลีลาที่พบมากที่สุด ในภาพยนตร์ The Help จำนวน 199 ประโยคและในภาพยนตร์ Hidden Figures จำนวน 288 ประโยค และ 4) Directive (ด้านคำสั่ง) คือหน้าที่ของภาษาที่พบมากที่สุดในภาพยนตร์ The Help จำนวน 179 ประโยค และ Referential (ด้านอ้างอิง) คือหน้าที่ของภาษาที่พบมากที่สุดในภาพยนตร์ Hidden Figures จำนวน 196 ประโยค ในการวิเคราะห์ภาษาที่ใช้ในภาพยนตร์นั้นควรประกอบด้วย 4 ด้านดังนี้กระทำในการวิจัยนี้ เพราะทำให้มองเห็นการใช้ภาษาอังกฤษได้กว้างทั้งเชิงทางภาษาศาสตร์และเชิงการสื่อสารทางด้านภาษา อนึ่งกลวิธีการสร้างคำใหม่และความหมายแฝงนั้นสามารถนำไปประยุกต์ใช้กับการเรียนการสอนวิชาภาษาอังกฤษได้หลากหลาย
The recent paper aimed to 1) analyze word formations in The Help and Hidden Figures, 2) analyze connotative meaning in The Help and Hidden Figures, 3) analyze language styles in The Help and Hidden Figures, 4) analyze language functions in The Help and Hidden Figures, and 5) compare word formations, connotative meaning, language styles and language functions in The Help and Hidden Figures. The samples were the conversations in The Help and Hidden Figures. The research instruments were the analytical theories –(Yule G,2010: 22 )word formations, (Leech G, 1981 : 22 -23)connotative meaning, (Joos M, 1967: 23 -79)language styles, and (Jacobson R, 1960 : 7)language functions. The fundamental statistics employed to analyze the data was frequency. Theresults were found that 1) the mostly common word formation found in The Help (155 words) and Hidden Figures (179 words) was derivation, 2) 25 sentences expressing the connotative meaning were found in The Help and 18 sentences expressing the connotative meaning were found in Hidden Figures, 3) the mostly common language style found in The Help (199 sentences) and Hidden Figures (288 sentences) was formal, and 4) the mostly common language function found in The Help (179 sentences) was directive and HiddenFigures (196 sentences) was referential. These four strategies, as applied in this study, should be employed in analyzing the language used in movies because they allow academics to examine how English is used broadly in both linguistics and language communication. Furthermore, the strategies of word formation and connotations can be applied to a variety of teaching and learning English subjects.
The recent paper aimed to 1) analyze word formations in The Help and Hidden Figures, 2) analyze connotative meaning in The Help and Hidden Figures, 3) analyze language styles in The Help and Hidden Figures, 4) analyze language functions in The Help and Hidden Figures, and 5) compare word formations, connotative meaning, language styles and language functions in The Help and Hidden Figures. The samples were the conversations in The Help and Hidden Figures. The research instruments were the analytical theories –(Yule G,2010: 22 )word formations, (Leech G, 1981 : 22 -23)connotative meaning, (Joos M, 1967: 23 -79)language styles, and (Jacobson R, 1960 : 7)language functions. The fundamental statistics employed to analyze the data was frequency. Theresults were found that 1) the mostly common word formation found in The Help (155 words) and Hidden Figures (179 words) was derivation, 2) 25 sentences expressing the connotative meaning were found in The Help and 18 sentences expressing the connotative meaning were found in Hidden Figures, 3) the mostly common language style found in The Help (199 sentences) and Hidden Figures (288 sentences) was formal, and 4) the mostly common language function found in The Help (179 sentences) was directive and HiddenFigures (196 sentences) was referential. These four strategies, as applied in this study, should be employed in analyzing the language used in movies because they allow academics to examine how English is used broadly in both linguistics and language communication. Furthermore, the strategies of word formation and connotations can be applied to a variety of teaching and learning English subjects.