Publication: กลวิธีการเรียนรู้คำศัพท์ของนักศึกษาสหวิทยาการที่มีระดับความสามารถในการอ่านภาษาอังกฤษทางสังคมศาสตร์สูงและต่ำ
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
ภาษาและภาษาศาสตร์
Language and Linguistics
Language and Linguistics
Volume
33
Issue
1
Edition
Start Page
1
End Page
22
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
กลวิธีการเรียนรู้คำศัพท์ของนักศึกษาสหวิทยาการที่มีระดับความสามารถในการอ่านภาษาอังกฤษทางสังคมศาสตร์สูงและต่ำ
Alternative Title(s)
Vocabulary Learning Strategies of Interdisciplinary Studies Students with High and Low Levels of Reading Comprehension Ability in Social Science
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยนี้ใช้ระเบียบวิธีการวิจัยแบบผสานวิธี โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบกลวิธีการเรียนรู้คําศัพท์ของนักศึกษาสหวิทยาการที่มีระดับความสามารถในการอ่านภาษาอังกฤษทางสังคมศาสตร์สูงและต่ํา ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างกลวิธีการเรียนรู้คําศัพท์ และความสามารถในการอ่านภาษาอังกฤษทางสังคมศาสตร์ โดยใช้แบบสอบถามกลวิธีการเรียนรู้คําศัพท์ และแบบสอบถามเพื่อใช้สัมภาษณ์กลวิธีการเรียนรู้ โดยเก็บข้อมูลกับนักศึกษาสหวิทยาการชั้นปีที่ 2 มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ ศูนย์ลําปาง จํานวน 123 คน หลังจากวิเคราะห์ข้อมูลจากการสัมภาษณ์ สถิติทดสอบ t-test และสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เพียร์สัน (Pearson Correlation Coefficient) ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. นักศึกษาสหวิทยาการใช้กลวิธีการเรียนรู้คําศัพท์ในระดับ ปานกลาง 2. นักศึกษาสหวิทยาการที่มีความสามารถในการอ่านสูงและต่ําใช้กลวิธีการเรียนรู้คําศัพท์โดยรวมไม่แตกต่างกัน 3. นักศึกษาสหวิทยาการที่มีความสามารถในการอ่านสูงใช้ consolidating strategies มากกว่านักศึกษาที่มีความสามารถในการอ่านต่ําอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ .05 4. กลวิธีการเรียนรู้คําศัพท์มีความสัมพันธ์ในทางบวกกับความสามารถในการอ่าน อย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ .01 5. กลวิธีการเรียนรู้คําศัพท์ประเภท determination strategies และ Cognitive strategies มีความสัมพันธ์ในทางบวกกับความสามารถ ในการอ่าน อย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 6. กลวิธีการเรียนรู้คําศัพท์ประเภท consolidating strategies, memory strategies และ metacognitive strategies มีความสัมพันธ์ในทางบวกกับความสามารถใน การอ่าน อย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ .01
The purposes of this mixed methods research were to study and compare the vocabularylearning strategies of interdisciplinary studies students with high and low levels of reading comprehension ability in social sciences and study the relationships between vocabulary learning strategies and reading comprehension ability in social sciences. The research instruments used in this study were a questionnaire of vocabulary learning strategies and a questionnaire for interviewing vocabulary learning strategies. The sample of the study was 123 second-year interdisciplinary studies students. The data were analyzed by the SPSS programme using arithmetic mean, standard deviation and Pearson Correlation Coefficient. The results of the study were as follows: 1. Interdisciplinary studies students with high and low levels of reading comprehension ability used the vocabulary learning strategies at a medium level. 2. There were no significant differences of the use of vocabulary learning strategies between the two groups of interdisciplinary studies students. 3. Interdisciplinary studies students with a high level of reading comprehension ability used consolidating strategies more than those with a low level at the .05 level of significance. 4. There was a positive relationship between vocabulary learning strategies and reading comprehension ability at the .01 level of significance. 5. Determination strategies and cognitive strategies had a positive relationship with reading comprehension ability at the .05 level of significance. 6. Consolidating strategies, memory strategies and metacognitive strategies had a positive relationship with reading comprehension ability at the .01 level of significance.
The purposes of this mixed methods research were to study and compare the vocabularylearning strategies of interdisciplinary studies students with high and low levels of reading comprehension ability in social sciences and study the relationships between vocabulary learning strategies and reading comprehension ability in social sciences. The research instruments used in this study were a questionnaire of vocabulary learning strategies and a questionnaire for interviewing vocabulary learning strategies. The sample of the study was 123 second-year interdisciplinary studies students. The data were analyzed by the SPSS programme using arithmetic mean, standard deviation and Pearson Correlation Coefficient. The results of the study were as follows: 1. Interdisciplinary studies students with high and low levels of reading comprehension ability used the vocabulary learning strategies at a medium level. 2. There were no significant differences of the use of vocabulary learning strategies between the two groups of interdisciplinary studies students. 3. Interdisciplinary studies students with a high level of reading comprehension ability used consolidating strategies more than those with a low level at the .05 level of significance. 4. There was a positive relationship between vocabulary learning strategies and reading comprehension ability at the .01 level of significance. 5. Determination strategies and cognitive strategies had a positive relationship with reading comprehension ability at the .05 level of significance. 6. Consolidating strategies, memory strategies and metacognitive strategies had a positive relationship with reading comprehension ability at the .01 level of significance.