Publication: ศึกษาแนวคิดเรื่องจิตในพุทธปรัชญาเถรวาทกับสำนักปรัชญาจิตนิยมตะวันตก
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการ มจร บุรีรัมย์
Academic MCU Buriram Journal
Academic MCU Buriram Journal
Volume
6
Issue
2
Edition
Start Page
242
End Page
256
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ศึกษาแนวคิดเรื่องจิตในพุทธปรัชญาเถรวาทกับสำนักปรัชญาจิตนิยมตะวันตก
Alternative Title(s)
A Study of the Concept of Mind in Theravada Buddhist Philosophy and Western Idealism
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแนวคิดเรื่องจิตในพุทธปรัชญาเถรวาท ศึกษาแนวคิดเรื่องจิตในปรัชญาสำนักจิตนิยมตะวันตก และศึกษาเปรียบเทียบแนวคิดเรื่องจิตในพุทธปรัชญาเถรวาทกับปรัชญาสำนักจิตนิยมตะวันตก โดยวิธีศึกษาจากเอกสารและงานวิจัยที่เกี่ยวข้อง แล้วเขียนวิเคราะห์ข้อมูลและนำเสนอแบบพรรณาวิเคราะห์ ผลการวิจัยพบว่า ในพุทธปรัชญาเถรวาท จิต หมายถึง ความคิด ธรรมชาติที่รู้อารมณ์ มีการรับรู้อารมณ์ทั้งภายนอกและภายในอยู่เสมอ วิถีจิตเป็นสังขารธรรมที่ถูกปรุงแต่ง มีลักษณะเกิดดับต่อเนื่องไม่ขาดสาย จิตหรือวิญญาณมีธรรมชาติรู้ แต่ธรรมชาติของจิตเองหาได้เป็นเพียงแค่รู้เพียงอย่างเดียวไม่ แต่มีเจตสิกอันได้แก่เวทนา สัญญา สังขารที่ประกอบปรุงแต่งเกิดขึ้นและดับไปพร้อมกับจิตด้วย ส่วนภวังคจิตมีการทำหน้าที่สืบต่อภพชาติต่อเนื่องกันไป ในปรัชญาสำนักจิตนิยมตะวันตก จิตเป็นความแท้จริงเพียงสิ่งเดียว สสารเป็นเพียงปรากฏการณ์ของจิตเท่านั้น คุณค่าเป็นสิ่งที่มีอยู่จริง เช่น ความดี ความงาม ความถูก ความผิด จิตมีลักษณะเป็นนิรันดร์มีอยู่จริง ๆ ไม่ใช่สิ่งที่สมมติขึ้น ไม่ใช่ขึ้นอยู่กับความพอใจของผู้ตัดสิน ความแท้จริงมีเพียงจิตอย่างเดียว เรียกว่า สิ่งสัมบูรณ์ แบ่งออกเป็น 3 ระยะ จิตดั้งเดิมเป็นจิตบริสุทธิ์ จิตขัดแย้งเป็นการแสดงตัวออกมาเป็นสสาร และจิตสังเคราะห์เป็นสสารสำนึกตัวเองว่าเป็นจิต แม้ว่ามนุษย์เราจะประกอบด้วยร่างกายและจิตวิญญาณ แต่ส่วนที่เป็นตัวบงการร่างกายหรือบังคับให้ร่างกายแสดงพฤติกรรมต่าง ๆ ออกมานั่นคือ จิต การวิจัยนี้เปรียบเทียบแนวคิดเรื่องจิตใน 4 ประเด็น คือ ธรรมชาติของจิต ความสัมพันธ์ระหว่างกายและจิต เจตจำนงเสรี และอมตภาพของจิต ในด้านความเหมือนกันพุทธปรัชญาเถรวาทและปรัชญาจิตนิยมตะวันตกมองว่าจิตเป็นนามธรรม ไม่มีสรีระร่างกาย ไม่มีรูปร่างสัณฐาน ไม่มีน้ำหนัก ไม่มีสี ไม่มีกลิ่น ไม่มีการกินที่ และเชื่อว่าชีวิตประกอบด้วยร่างกายและจิต เมื่อร่างกายสลายหรือตาย จิตยังอยู่ไม่สูญสลายตามร่างกาย ส่วนในด้านความแตกต่าง พุทธปรัชญาเถรวาทมองว่า จิตมีการเกิดขึ้น ตั้งอยู่และดับไปตลอดเวลา ดำรงอยู่ภายใต้หลักไตรลักษณ์ คืออนิจจัง ทุกขังและอนัตตา ส่วนปรัชญาจิตนิยมตะวันตกมองว่าจิตเป็นลักษณะที่เที่ยงแท้และเป็นอมตะเพราะเป็นวิญญาณที่ได้รับมาจากสิ่งสัมบูรณ์คือพระเจ้า
This research aimed to study the concept of mind in Theravada Buddhist philosophy, to study of the concept of the mind in Western idealism and a comparative study of the concept of mind in Theravada Buddhist philosophy with Western idealism. Researcher study the datum from documentary and concerning research, then analyzed the datum and presented by analytic description. The research results were found: In Theravada Buddhist philosophy, citta refers to thoughts, nature that knows emotions. There is always a perception of both external and internal objects. The way of the mind is a modified form (Samkhara-dharma) has the appearance of a continuous, uninterrupted until it seems that the mind exists in its absolute existence, never quenching, that the mind or the consciousness has a nature to know. But the nature of the mind itself is not only known. There are cetasikas, which are feelings (vedana), perceptions (sanna), and mental formation (sankhara) that arise and cease with the mind. As for the Bhavamkacitta (unconscious minds), it is responsible for the succession of birth and becoming. n Western idealist philosophy, the mind is the only truth. Matter is only a phenomenon of the mind. Values are real things, such as goodness, beauty, right and wrong. The mind is eternal, it is real, not fictitious. It is not up to the satisfaction of the judges. There is only one mind, the absolute, and it is divided into three phases as the original mind is the pure mind, the paradoxical mind manifests itself as matter and the synthetic mind is the self-consciousness as the mind. Even though we humans are composed of body and mind. But the important part that controls the body or forces the body to act out different behaviors is the mind. This research compares four issues, namely the nature of the mind, relationship between body and mind, free will and immortality of mind. In terms of similarity, Theravada Buddhist philosophy and Western idealism view the mind as abstract, no anatomy, shapeless, weightless, colorless, odorless, edible and believe that life consists of body and mind. When the body decays or dies, the mind is still not destroyed by the body. In terms of differences, Theravada Buddhist philosophy considers the mind arise, appear and disappear all the time. The mind is under the trinity of impermanence (anicca), suffering (dukkha) and selflessness (anatta). Western idealism views the mind as the absolute and immortal aspect because it is the spirit derived from the Absolute Being or God.
This research aimed to study the concept of mind in Theravada Buddhist philosophy, to study of the concept of the mind in Western idealism and a comparative study of the concept of mind in Theravada Buddhist philosophy with Western idealism. Researcher study the datum from documentary and concerning research, then analyzed the datum and presented by analytic description. The research results were found: In Theravada Buddhist philosophy, citta refers to thoughts, nature that knows emotions. There is always a perception of both external and internal objects. The way of the mind is a modified form (Samkhara-dharma) has the appearance of a continuous, uninterrupted until it seems that the mind exists in its absolute existence, never quenching, that the mind or the consciousness has a nature to know. But the nature of the mind itself is not only known. There are cetasikas, which are feelings (vedana), perceptions (sanna), and mental formation (sankhara) that arise and cease with the mind. As for the Bhavamkacitta (unconscious minds), it is responsible for the succession of birth and becoming. n Western idealist philosophy, the mind is the only truth. Matter is only a phenomenon of the mind. Values are real things, such as goodness, beauty, right and wrong. The mind is eternal, it is real, not fictitious. It is not up to the satisfaction of the judges. There is only one mind, the absolute, and it is divided into three phases as the original mind is the pure mind, the paradoxical mind manifests itself as matter and the synthetic mind is the self-consciousness as the mind. Even though we humans are composed of body and mind. But the important part that controls the body or forces the body to act out different behaviors is the mind. This research compares four issues, namely the nature of the mind, relationship between body and mind, free will and immortality of mind. In terms of similarity, Theravada Buddhist philosophy and Western idealism view the mind as abstract, no anatomy, shapeless, weightless, colorless, odorless, edible and believe that life consists of body and mind. When the body decays or dies, the mind is still not destroyed by the body. In terms of differences, Theravada Buddhist philosophy considers the mind arise, appear and disappear all the time. The mind is under the trinity of impermanence (anicca), suffering (dukkha) and selflessness (anatta). Western idealism views the mind as the absolute and immortal aspect because it is the spirit derived from the Absolute Being or God.