Publication: สงครามเวียดนามกับการสร้างโฆษณาชวนเชื่อของสหรัฐอเมริกาตั้งแต่ค.ศ. 1955-1975
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
สงครามเวียดนามกับการสร้างโฆษณาชวนเชื่อของสหรัฐอเมริกาตั้งแต่ค.ศ. 1955-1975
Alternative Title(s)
THE VIETNAM WAR AND MAKING PROPRAGANDA OF THE UNITED STATES FROM 1955 TO 1975
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
ปริญญานิพนธ์เล่มนี้ ศึกษาการสร้างโฆษณาชวนเชื่อของสหรัฐอเมริกากับสงครามเวียดนามใน
ช่วงเวลาค.ศ.1955-1975 โดยศึกษาจากหลักฐานชั้นต้นคือ สุนทรพจน์ หนังสือพิมพ์ ภาพยนตร์ บทเพลงและสื่่
อสิ่งพิมพ์อย่างโปสเตอร์และใบปลิวซึ่งเกิดขึ้นในช่วงระยะเวลาดังกล่าว เพื่อศึกษากลวิธีการสร้างโฆษณาชวน
เชื่อของสหรัฐอเมริกาในสงครามเวียดนาม และผลของที่เกิดขึ้น ผลการศึกษาแบ่งออกเป็น 2 ช่วงคือ ช่วงแรก
ตั้งแต่ค.ศ. 1955-1968 เป็นช่วงที่สหรัฐอเมริกาเข้ามามีอิทธิพลในเวียดนามใต้ทั้งโดยอ้อมและโดยตรง โฆษณา
ชวนเชื่อในช่วงเวลาดังกล่าวเน้นย้ำถึงการโจมตี กล่าวประณามภัยคอมมิวนิสต์ที่เป็นภัยคุกคามความมั่นคง
ทางการเมืองในเวียดนามใต้ พร้อมกับสร้างภาพลักษณ์อันชอบธรรมในตัวผู้นำสหรัฐอเมริกา จำเป็นต้องเข้าไปมี
บทบาทในเวียดนามใต้โดยให้เหตุผลการต่อต้านคอมมิวนิสต์เป็นหลัก พร้อมกับสร้างภาพลักษณ์ผู้นำเวียดนาม
ใต้อย่างโง ดินห์ เดียมให้เป็นผู้นำที่สามารถนำพาเวียดนามใต้พ้นจากคอมมิวนิสต์และนำพาสู่ความเจริญแห่ง
เวียดนาม ช่วงที่สอง ตั้งแต่ค.ศ. 1968-1975 ช่วงระยะเวลาดังกล่าวกระแสต่อต้านสงครามเริ่มขยายวงกว้าง
มากขึ้นเนื่องจากการเข้าไปมีส่วนในเวียดนามมากขึ้น โฆษณาชวนเชื่อในยุคดังกล่าวถูกเน้นย ้าอถึงการยุติ
สงคราม การแสวงหาสันติภาพ การทบทวนบทบาทของสหรัฐอเมริกาที่มีต่อเวียดนาม เป็นต้น นอกจากนี้
โฆษณาชวนเชื่อในยุคดังกล่าว ส่วนใหญ่เกิดขึ้นจากปัญญาชนสมัยใหม่ที่มองถึงปัญหาสงครามเวียดนามยืดเยื้อ
และมองถึงการดำเนินนโยบายของรัฐบาลสหรัฐอเมริกาเกี่ยวกับเวียดนามผิดพลาด ในยุคดังกล่าวมีการใช้
โฆษณาชวนเชื่อหลากหลายและเข้าถึงทุกลุ่มผลของการใช้โฆษณาชวนเชื่อในยุคดังกล่าวทำให้ผู้คนเริ่มตระหนัก
ถึงปัญหาของสหรัฐอเมริกาที่มีต่อเวียดนามมากขึ้นและส่งผลต่อการรับรู้ "ข้อเท็จจริง" เกี่ยวกับกิจกรรมการทหาร
ของสหรัฐอเมริกาในเวียดนามมากขึ้นและมีความเห็นให้เวียดนามเหนือและเวียดนามใต้ตกลงปัญหาด้วยตนเอง
มากกว่าชาติมหาอำนาจเข้าไปแทรกแซงปัญหาภายใน
This thesis studies the creation of United States propaganda and the Vietnam War between 1955-1975 through primary sources, including speeches, newspapers, movies, songs and publications, including posters and leaflets. The main objective is to explore the propaganda creation strategies in Vietnam War. The first period, from 1955-1968, was when the US indirectly and directly influenced South Vietnam. The image of pro-US, anti-communist propaganda was characterized by communism as a threat to the political security of South Vietnam and the creation of the righteous image of US leaders who needed to play a role in South Vietnam, while promoting Ngo Dinh Diem, the South Vietnamese leader, as the one who could lead South Vietnam out of communism and bring about prosperity. The second period was 1968 to 1975, when the anti-war movement became more widespread due to increased participation in Vietnam. The propaganda from this period emphasized ending the war, seeking peace, reviewing US policy in Vietnam, etc. In addition, most propaganda from this period emerged from modern intellectuals who saw the Vietnam War as mismanaged of US government policy on Vietnam. In this period, the use of propaganda diversified to reached all of the target groups. The effect of propaganda during this period made the public more aware of Vietnam and also perceptions on the ‘facts’ about US military activities in Vietnam. They also felt that North and South Vietnam should have resolved the issues themselves rather than allowing the superpowers to intervene in their internal affairs.
This thesis studies the creation of United States propaganda and the Vietnam War between 1955-1975 through primary sources, including speeches, newspapers, movies, songs and publications, including posters and leaflets. The main objective is to explore the propaganda creation strategies in Vietnam War. The first period, from 1955-1968, was when the US indirectly and directly influenced South Vietnam. The image of pro-US, anti-communist propaganda was characterized by communism as a threat to the political security of South Vietnam and the creation of the righteous image of US leaders who needed to play a role in South Vietnam, while promoting Ngo Dinh Diem, the South Vietnamese leader, as the one who could lead South Vietnam out of communism and bring about prosperity. The second period was 1968 to 1975, when the anti-war movement became more widespread due to increased participation in Vietnam. The propaganda from this period emphasized ending the war, seeking peace, reviewing US policy in Vietnam, etc. In addition, most propaganda from this period emerged from modern intellectuals who saw the Vietnam War as mismanaged of US government policy on Vietnam. In this period, the use of propaganda diversified to reached all of the target groups. The effect of propaganda during this period made the public more aware of Vietnam and also perceptions on the ‘facts’ about US military activities in Vietnam. They also felt that North and South Vietnam should have resolved the issues themselves rather than allowing the superpowers to intervene in their internal affairs.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
บัณฑิตวิทยาลัย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ