Publication: ภาพผู้หญิงญี่ปุ่นที่สะท้อนในงานเขียนสมัยเมจิ
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2006
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Journal of Liberal Art Thammasat University
Journal of Liberal Art Thammasat University
Volume
6
Issue
1
Edition
Start Page
196
End Page
228
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ภาพผู้หญิงญี่ปุ่นที่สะท้อนในงานเขียนสมัยเมจิ
Alternative Title(s)
Japanese women image in Meiji Period Literary Works
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
สมัยเมจิ (Meiji-jidai-明治時代) (1868-1912) เป็นช่วงที่ประเทศญี่ปุ่นมีการพัฒนาในหลายๆด้าน เนื่องมาจากการรับอารยธรรมจากตะวันตก แต่ภายใต้กระแสการเปลี่ยยแปลงครั้งยิ่งใหญ่นี้ กลับพบว่าบทบาทและสถานภาพของผู้หญิงญี่ปุ่นยังคงถูกพันธนาการจากระบบของสังคมเช่นเดิม บทความนี้จะศึกษาภาพของผู้หญิงญี่ปุ่นที่สะท้อนออกมาในงานเขียนสมัยเมจิที่มีชื่อเสียงสามเรื่องคือเรื่อง 『十三夜』 (ในคืนที่สิบสาม) (The Thirteenth Night) ของฮิกุจิ อิจิโย (Higuchi Ichiyo: 樋口一葉) เรื่อง 『雁』(ห่านป่า) (Wild Geese) ของโมริ โอไง (Mori Ogai: 森鴎外) และเรื่อง『みだれ髪』(มิดะเระกะมิ) (Disheveled Hair) ของโยะซาโนะ อากิโกะ (Yosano Akiko:与謝野晶子) ทั้งสามเรื่องล้วนมีตัวละครหลักเป็นผู้หญิง โดยในแต่ละเรื่องจะนำเสนอภาพของผู้หญิงในสังคมญี่ปุ่นสมัยเมจิที่ต้องทนทุกข์ทรมานอยู่ภายใต้ระบบที่บิดาเป็นใหญ่ที่สุดในบ้าน ผู้หญิงที่ต้องรักษาภาพของภรรยาที่แสนดีและมารดาผู้ปราดเปรื่อง รวมทั้งผู้หญิงที่เป็นภรรยาน้อย ถึงแม้ว่าจะมีผู้หญิงบาวกลุ่มเริ่มคตื่นตัวในความเป็นตัวของตัวเองและลุกขึ้นพยายามเรียกร้องสิทธิเสรีภาพของตนอันเนื่องมาจากการแพร่หลายของศาสนาคริสต์และการรณรงค์ในเรื่องสิทธิมนุษยชนก็ตาม แต่ตราบใดที่อิทธิพลแนวความคิดขงจื้อยังคงดำรงอยู่ในสังคมญี่ปุ่น สุดท้ายความพยายามในการปลดเปลื้องตนเองจากข้อจำกัดในสังคมเช่นนี้ก็มักจบลงอย่างไร้ความหมาย
Japan started the modernization after the resstoration in the meiji period. (1868-1912) Despite the treads of progress and westernization, it appeared that Japanese women's role and status were still restricted by social rules and remained the same as in the Edo period. This article will study how literary works in this period reflects the image of Japanese women through three major works : The Thirteenth Night by Higuchi Ichiyo, Wild Geese by Mori Ogai and Disheveled Hair by Yosano Akiko. The protagonists in these three works are all women. In each work, we can see the image of Japanese women who suffer under the male supremacy system and have to behave themselves as good wives and wise mothers or as concublines. Because of the introduction pf Christian education and all the movement towards human rights, there were some women who became concious of their identity and gradually began to claim their human rights. But as far as Confucianism still existed in Japanese society, the women's struggle to free themselves from the confines of the traditonal society finally almost ended up in vain.
Japan started the modernization after the resstoration in the meiji period. (1868-1912) Despite the treads of progress and westernization, it appeared that Japanese women's role and status were still restricted by social rules and remained the same as in the Edo period. This article will study how literary works in this period reflects the image of Japanese women through three major works : The Thirteenth Night by Higuchi Ichiyo, Wild Geese by Mori Ogai and Disheveled Hair by Yosano Akiko. The protagonists in these three works are all women. In each work, we can see the image of Japanese women who suffer under the male supremacy system and have to behave themselves as good wives and wise mothers or as concublines. Because of the introduction pf Christian education and all the movement towards human rights, there were some women who became concious of their identity and gradually began to claim their human rights. But as far as Confucianism still existed in Japanese society, the women's struggle to free themselves from the confines of the traditonal society finally almost ended up in vain.