Publication: การศึกษาเปรียบเทียบแนวคิดเรื่องพรหมในคัมภีร์อุปนิษัทและคัมภีร์พระสุตตันตปิฎก
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
1997
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาเปรียบเทียบแนวคิดเรื่องพรหมในคัมภีร์อุปนิษัทและคัมภีร์พระสุตตันตปิฎก
Alternative Title(s)
A comparative study of the concept of Brahma in the Upanisads and the Suttantapitaka
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อการศึกษาเปรียบเทียบแนวคิดเรื่องพรหมในคัมภีร์อุปนิษัท และคัมภีร์พระสุตตันตปิฎก คัมภีร์อุปนิษัทเป็นคัมภีร์ที่เกี่ยวข้องกับปรัชญาในยุคพระเวทของอินเดีย ส่วนคัมภีร์พระสุตตันตปิฎกเป็นส่วนหนึ่งของพระไตรปิฎกฉบับภาษาบาลี เป็นคัมภีร์ที่เกี่ยวข้องกับคำสอนของพระพุทธเจ้า คัมภีร์อุปนิษัทนั้นมีอายุเก่าแก่กว่าคัมภีร์พระสุตตันตปิฎก การวิจัยครั้งนี้แบ่งออกเป็น 5บท ดังต่อไปนี้ คือ 1. บทที่ 1 เป็นบทนำ 2. บทที่ 2 การศึกษาแนวคิดเรื่องพรหมในคัมภีร์อุปนิษัท 3. บทที่ 3 การศึกษาแนวคิดเรื่องพรหมในคัมภีร์พระสุตตันตปิฎกและอรรถกถา 4. บทที่ 4 การเปรียบเทียบแนวคิดทั้งสองที่ได้ศึกษามาแล้วในบทที่ 2 และ 3 5. บทที่ 5 เป็นบทสรุปและข้อเสนอแนะ จากการวิจัยพบว่า มีความคล้ายคลึงกันและแตกต่างกันอย่างเห็นได้ชัดระหว่างข้อมูลที่ปรากฏอยู่ในคัมภีร์ทั้งสองนั้น ซึ่งสามารถประมวลสรุปได้ดังต่อไปนี้ คือ 1. ในคัมภีร์อุปนิษัทอธิบายพรหมเป็น 2 ชนิด พรหมที่เป็นนปุงสกลิงค์ (ไม่ใช่เพศชายเพศหญิง) และพรหมที่เป็นสตรีลิงค์ (เพศหญิง) พรหมชนิดแรกใช้แสดงแทนความจริงสูงสุดหรืออันติมสัจจะ เป็นสิ่งที่ไม่สามารถอธิบายได้ในลักษณะปฏิเสธเท่านั้น เช่น มันไม่ใช่สิ่งนี้มันไม่ใช่สิ่งนี้ ส่วนพรหมชนิดที่สองนั้นใช้แสดงแทนพระเจ้าสูงสุก ผู้เป็นผู้สร้าง ผู้ดำรงรักษา และผู้ทำลายโลก เรียกว่า สคุณพรหมัน ซึ่งมีคุณสมบัติที่วิเศษต่าง ๆ เช่น เป็นสรรพวิภู เป็นสรรพวิทูและมีศักดานุภาพในการสร้าง พิทักษ์และทำลาย เป็นต้น 2. พรหมในพระสุตตันตปิฎกเป็นเพียงเทวดาที่อาศัยอยู่ในสวรรค์ เป็นเทวดาจำพวกหนึ่งที่มีรัศมีแผ่ซ่านออกจากกาย มีอายุยืน รวมทั้งมีร่างกายงดงามและเข็งแรก การที่บุคคลจะเป็นพรหมได้นั้นจะต้องได้บรรลุฌานตามหลักของพระพุทธศาสนา 3. อาตมัน ซึ่งก็คือ พรหมัน ตามหลักของคัมภีร์อุปนิษัทนั้น ก็แตกต่างจากอัตตาหรืออาตมันตามหลักของคัมภีร์พระสุตตันตปิฎก เพราะอาตมันมีสภาวะเป็นสิ่งที่เที่ยงแท้ ไม่มีการเปลี่ยนแปลง ปราศจากความโศกเศร้า เป็นต้น แต่อัตตาไม่มีสภาวะหรือคุณสมบัติเช่นนั้น ซึ่งในพระสุตตันตปิฎกสอนว่า ทุกสิ่งทุกอย่างตกอยู่ใต้อำนาจของความเปลี่ยนแปลงและเสื่อมสลาย ไม่มีสิ่งใดเที่ยวแท้ เป็นต้น 4. ความคล้ายคลึงกันระหว่างแนวคิดทั้งสอง คือ การจำแนกพรหมออกเป็นปุคคลาธิษฐานและธรรมาธิษฐาน สภาวะที่แท้จริงสูงสุดของพรหมในคัมภีร์อุปนิษัทนั้นคล้ายคลึงกับพระนิพพานในคัมภีร์พระสุตตันตปิฎก และคล้ายคลึงกับแนวคิดเรื่องธรรมนิยาม ซึ่งเป็นสิ่งที่เป็นจริงอยู่เสมอ
The purpose of this thesis was to make a comparative study of the Concept of Brahma in the Upanisad and the Suttantapitaka. The Upanisads are the scripture dealing with philosophy in the Vedic period of India whereas the Suttantapitaka is a part of the Pali Canon dealing with teaching of the Buddha. The latter is later than the former. The thesis is devided into five chapters as follows : 1. Chapter one is the introduction. 2. Chapter two deals with the concept Brahma as described in the Upanisads. 3. Chapter three deals with the concept of Brahma gathered from the Suttantapitaka and its commentaries. 4. Chapter four deals with the comparision both concepts mentioned in chapter two and three. 5. Chapter five is the conclusion and suggestion. After the study it is found that there are certain similarities and differences between the two textual sources which can be concluded as follows : 1. There are two kinds of Brahma in the Upanisads, i.e., Brahma which is neuter and Brahma which is masculine. The former represents the supreme reality, the absolute, indescribable by words. It is one without a second. It can be described only by using negation like “not this; not this”. The latter represents the Supreme God, who creates, sustains and destroys the world. He is known as Saguna Brahma, who is endowed with all excellent qualities, such as, omnipresence, omnipotence, omniscience etc. 2. The Brahma in the Suttantapitaka are celestial beings residing in the celestial planes. They are radiant, long-lived, endowed with beautiful appearances and strength. To become a Brahma one must achieve certain stages of Buddhist meditation. 3. Atman which is also Brahma of the Upanisads is different from Atta of the Suttantapitaka which equivalent to Atman. Atman is eternal, changeless, sorrowless etc. But there is no such thing as Atman or Atta in the Suttantapitaka which teaches that everything is subject to change and decay, non-eternal etc. 4. The similarity between the two concepts is also located. It lies in the fact that both concepts categorize Brahma into personal aspect and impersonal aspect. The absolute aspect of Brahma of the Upanisads is similar to the aspect of Nibbana of the Suttantapitaka and like the concept of Dharma, which is the eternal.
The purpose of this thesis was to make a comparative study of the Concept of Brahma in the Upanisad and the Suttantapitaka. The Upanisads are the scripture dealing with philosophy in the Vedic period of India whereas the Suttantapitaka is a part of the Pali Canon dealing with teaching of the Buddha. The latter is later than the former. The thesis is devided into five chapters as follows : 1. Chapter one is the introduction. 2. Chapter two deals with the concept Brahma as described in the Upanisads. 3. Chapter three deals with the concept of Brahma gathered from the Suttantapitaka and its commentaries. 4. Chapter four deals with the comparision both concepts mentioned in chapter two and three. 5. Chapter five is the conclusion and suggestion. After the study it is found that there are certain similarities and differences between the two textual sources which can be concluded as follows : 1. There are two kinds of Brahma in the Upanisads, i.e., Brahma which is neuter and Brahma which is masculine. The former represents the supreme reality, the absolute, indescribable by words. It is one without a second. It can be described only by using negation like “not this; not this”. The latter represents the Supreme God, who creates, sustains and destroys the world. He is known as Saguna Brahma, who is endowed with all excellent qualities, such as, omnipresence, omnipotence, omniscience etc. 2. The Brahma in the Suttantapitaka are celestial beings residing in the celestial planes. They are radiant, long-lived, endowed with beautiful appearances and strength. To become a Brahma one must achieve certain stages of Buddhist meditation. 3. Atman which is also Brahma of the Upanisads is different from Atta of the Suttantapitaka which equivalent to Atman. Atman is eternal, changeless, sorrowless etc. But there is no such thing as Atman or Atta in the Suttantapitaka which teaches that everything is subject to change and decay, non-eternal etc. 4. The similarity between the two concepts is also located. It lies in the fact that both concepts categorize Brahma into personal aspect and impersonal aspect. The absolute aspect of Brahma of the Upanisads is similar to the aspect of Nibbana of the Suttantapitaka and like the concept of Dharma, which is the eternal.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
ศูนย์สันสกฤตศึกษา
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยศิลปากร