Publication: สภาพปัญหาและอุปสรรคของการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนของสถานศึกษาในพื้นที่จังหวัดลพบุรี สิงห์บุรี อ่างทอง สระบุรี และแนวทางการพัฒนา
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2020
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารจีนวิทยา
汉学研究
Journal of Sinology
汉学研究
Journal of Sinology
Volume
14
Issue
Edition
Start Page
65
End Page
106
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
สภาพปัญหาและอุปสรรคของการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนของสถานศึกษาในพื้นที่จังหวัดลพบุรี สิงห์บุรี อ่างทอง สระบุรี และแนวทางการพัฒนา
Alternative Title(s)
Problems and Obstacles of Chinese Language Teaching and Learning Management of Schools in Lop Buri, Sing Buri, Ang Thong, and Saraburi Province and Development Guidelines
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพปัญหาและอุปสรรคของการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนของสถานศึกษาในพื้นที่จังหวัดลพบุรี สิงห์บุรี อ่างทอง สระบุรี และให้ข้อเสนอแนะเชิงนโยบายเพื่อเป็นแนวทางในการนำไปพัฒนา ลักษณะงานวิจัยเป็นการวิจัยเพื่อพัฒนา กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้คือสถานศึกษาในเขตพื้นที่สี่จังหวัดจำนวน 44 แห่งที่เปิดสอนภาษาจีนในช่วงปีการศึกษา 2559-2561 เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่แบบสอบถามเพื่อการวิจัย จัดทำขึ้นเพื่อเก็บข้อมูล 5 ด้าน ได้แก่ ด้านการบริหารจัดการ ด้านการพัฒนาหลักสูตร ด้านผู้สอนและกระบวนการจัดการเรียนการสอน ด้านผู้เรียนและด้านสภาพปัญหาและอุปสรรคที่ต้องการแก้ไข และแบบสัมภาษณ์เพื่อเก็บข้อมูลเชิงคุณภาพ ผลการวิจัยพบว่า สภาพปัญหาและอุปสรรคที่มีต่อการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนของสถานศึกษา ผู้ตอบแบบสอบถามและผู้ให้สัมภาษณ์เล็งเห็นตรงกันมากที่สุดคือปัญหาด้าน “ผู้เรียน” สะท้อนให้เห็นรูปแบบปัญหาทั้งเชิงปริมาณ คือ จำนวนผู้เรียนต่อห้องที่มากเกินและปัญหาเชิงคุณภาพคือผลการเรียนของผู้เรียนและการนำภาษาจีนไปใช้สื่อสารยังไม่ประสบผลสำเร็จ ผู้เรียนไม่มีความกระตือรือรัน ไม่กล้าสื่อสารภาษาจีน คลังคำศัพท์ของผู้เรียนไม่สอดคล้องกับมาตรฐานในหลักสูตรแกนกลาง งานวิจัยนี้เสนอแนวทางการพัฒนาด้านคุณภาพออกเป็น 4 ด้านคือ 1) ด้านการบริหารจัดการเชิงนโยบาย 2) ด้านการพัฒนาหลักสูตร 3) ด้านครู อาจารย์และกระบวนการจัดการเรียนการสอน และ 4) ด้านผู้เรียน แต่ละด้านเสนอแนวทางการพัฒนามีส่วนร่วมของผู้สอน ผู้เรียนและผู้บริหารสถานศึกษา รวมถึงให้ข้อเสนอแนะที่ต้องดำเนินการพัฒนาอย่างต่อเนื่อง เพื่อพัฒนาการเรียนการสอนภาษาจีนของสถานศึกษาในพื้นที่สี่จังหวัดให้มีประสิทธิภาพยิ่งขึ้น
The present study attempted to study problems and obstacles of Chinese language teaching and learning management of schools' conditions in Lop Buri, Sing Buri, Ang Thong, and Saraburi Province and give suggestions for guidelines for development. The nature of the research is research for development. The samples were 44 schools. The instrument used in the research was a research questionnaire created to collect data in 5 areas, namely management, Curriculum development, the instructor and the teaching and learning process and the state of problems or obstacles that the school needs to solve and interview forms for collecting data. The findings revealed as follows: Considering towards the problem and barrier affected the schools' development of teaching Chinese, questionnaire respondents and Chinese teachers unanimously agreed that the “learners” was the most problematic aspect. The quantitative problem was reflected in a large number of the students in the class. Also, the qualitative problem was that the students did not successfully bring Chinese into their real-life communication. There was no enthusiasm and too shy to speak Chinese. Moreover, the students' Chinese corpus did not match with the basic education core curriculum. In addition, the present research proposed the guidelines for developing learning and teaching Chinese. The guidelines were divided into 4 main aspects which were 1) policy management, 2) curriculum development, 3) teachers and teaching, and 4) students. Each of aspects suggested the development based on the participation of teachers, students, and school administrators. The main priority of the development was aimed at teachers and students. Moreover, the continuous development guidelines were provided for schools in order to be more efficient in learning and teaching Chinese.
The present study attempted to study problems and obstacles of Chinese language teaching and learning management of schools' conditions in Lop Buri, Sing Buri, Ang Thong, and Saraburi Province and give suggestions for guidelines for development. The nature of the research is research for development. The samples were 44 schools. The instrument used in the research was a research questionnaire created to collect data in 5 areas, namely management, Curriculum development, the instructor and the teaching and learning process and the state of problems or obstacles that the school needs to solve and interview forms for collecting data. The findings revealed as follows: Considering towards the problem and barrier affected the schools' development of teaching Chinese, questionnaire respondents and Chinese teachers unanimously agreed that the “learners” was the most problematic aspect. The quantitative problem was reflected in a large number of the students in the class. Also, the qualitative problem was that the students did not successfully bring Chinese into their real-life communication. There was no enthusiasm and too shy to speak Chinese. Moreover, the students' Chinese corpus did not match with the basic education core curriculum. In addition, the present research proposed the guidelines for developing learning and teaching Chinese. The guidelines were divided into 4 main aspects which were 1) policy management, 2) curriculum development, 3) teachers and teaching, and 4) students. Each of aspects suggested the development based on the participation of teachers, students, and school administrators. The main priority of the development was aimed at teachers and students. Moreover, the continuous development guidelines were provided for schools in order to be more efficient in learning and teaching Chinese.