Publication: 汉语复合趋向补语与非处所宾语的位置与教学对策
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2015
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
cn
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Journal of International Studies
วารสารวิเทศศึกษา
วารสารวิเทศศึกษา
Volume
5
Issue
1
Edition
Start Page
169
End Page
188
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
汉语复合趋向补语与非处所宾语的位置与教学对策
Alternative Title(s)
On the Position of the Compound Directional Complement and its non-locative object and the Relevant Teaching Strategies
คำเสริมบอกทิศทางแบบผสมในภาษาจีน ตำแหน่งและวิธีการสอนในส่วนกรรมอิสระ
คำเสริมบอกทิศทางแบบผสมในภาษาจีน ตำแหน่งและวิธีการสอนในส่วนกรรมอิสระ
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
复合趋向补语与非处所宾语的位置语序较复杂,表现为形式上两两对应的复合趋向补语,使用上呈现明显的不对称。这类句法上的不对称分布,不仅第一语言非汉语的学习者束手无策,很多母语为汉语的使用者也颇感困惑。本文运用标记理论,从语法化角度入手,历时与共时结合,对复合趋向补语与施事、受事宾语共现存在的不同层次上的不对称作了解释。认为“Vq来”相对“Vq去”的弱标记性使“Vq来”与非处所宾语共现的语序上比“Vq去”宽泛,并在这一结论下,提出了相应的教学对策
The sequences between the compound verbs of direction after verb and non-location objects are very complicated, one form of performance for one-to-one corresponding directional complements, which significantly in the use of asymmetry. Syntactic such asymmetry at the level of distribution, not only foreign students feel helpless, many Chinese as their first language users also quite confusing. Therefore, the paper makes a certain interpretation on the asymmetry phenomenon, by using the marker theory, mainly from the perspective of grammaticalization, with a total of diachronic and synchronic research on the compound verbs of direction after verb and non-location objects. That "Vq lai" relative "Vq qu" the weak marker, making the sequences between "Vq lai" and non-location objects are broader than "Vq qu".
คำเสริมบอกทิศทางแบบผสมและลำดับตำแหน่งของส่วนกรรมอิสระค่อนข้างซับซ้อน ด้านรูปแบบคำเสริมบอกทิศทางแบบผสมที่ตรงกันสองส่วนทำให้ เกิดความไม่สมดุลกันอย่างชัดเจน การกระจายแบบไม่สมดุลของรูปประโยคชนิดนี้ไม่เพียงแต่ก่อปัญหาให้แก่ผู้เรียนภาษาจีนที่ไม่ใช่ภาษาแม่ แม้แต่คนจีนผู้ใช้ภาษาจีนเองก็เกิดความสับสน บทความนี้ใช้ทฤษฎีเครื่องหมายในมุมมองทางไวยากรณ์ทั้งในอดีตและร่วมสมัย อธิบายความไม่สมดุลแต่ละระดับในการปรากฏร่วมกันของคำเสริมบอกทิศทางแบบผสมและกรรมแบบผู้กระทำและผู้ถูกกระทำ โดยที่ลักษณะของสัญลักษณ์ที่อ่อนของ “Vq来” สอดคล้องกับ “Vq去”ทำให้ลำดับคำของกรรมแบบไม่บอกตำแหน่งที่แสดงร่วมกันของ “Vq来” กว้างกว่า“Vq去” พร้อมทั้งเสนอวิธีการสอนที่สอดคล้องกันภายใต้ข้อสรุปดังกล่าว
The sequences between the compound verbs of direction after verb and non-location objects are very complicated, one form of performance for one-to-one corresponding directional complements, which significantly in the use of asymmetry. Syntactic such asymmetry at the level of distribution, not only foreign students feel helpless, many Chinese as their first language users also quite confusing. Therefore, the paper makes a certain interpretation on the asymmetry phenomenon, by using the marker theory, mainly from the perspective of grammaticalization, with a total of diachronic and synchronic research on the compound verbs of direction after verb and non-location objects. That "Vq lai" relative "Vq qu" the weak marker, making the sequences between "Vq lai" and non-location objects are broader than "Vq qu".
คำเสริมบอกทิศทางแบบผสมและลำดับตำแหน่งของส่วนกรรมอิสระค่อนข้างซับซ้อน ด้านรูปแบบคำเสริมบอกทิศทางแบบผสมที่ตรงกันสองส่วนทำให้ เกิดความไม่สมดุลกันอย่างชัดเจน การกระจายแบบไม่สมดุลของรูปประโยคชนิดนี้ไม่เพียงแต่ก่อปัญหาให้แก่ผู้เรียนภาษาจีนที่ไม่ใช่ภาษาแม่ แม้แต่คนจีนผู้ใช้ภาษาจีนเองก็เกิดความสับสน บทความนี้ใช้ทฤษฎีเครื่องหมายในมุมมองทางไวยากรณ์ทั้งในอดีตและร่วมสมัย อธิบายความไม่สมดุลแต่ละระดับในการปรากฏร่วมกันของคำเสริมบอกทิศทางแบบผสมและกรรมแบบผู้กระทำและผู้ถูกกระทำ โดยที่ลักษณะของสัญลักษณ์ที่อ่อนของ “Vq来” สอดคล้องกับ “Vq去”ทำให้ลำดับคำของกรรมแบบไม่บอกตำแหน่งที่แสดงร่วมกันของ “Vq来” กว้างกว่า“Vq去” พร้อมทั้งเสนอวิธีการสอนที่สอดคล้องกันภายใต้ข้อสรุปดังกล่าว