Publication: การออกเสียงภาษาอังกฤษในการพูดและอ่านออกเสียงของนักเรียนโรงเรียนสองภาษาระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 6, ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 และชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 : กรณีศึกษา
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2014
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การออกเสียงภาษาอังกฤษในการพูดและอ่านออกเสียงของนักเรียนโรงเรียนสองภาษาระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 6, ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 และชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 : กรณีศึกษา
Alternative Title(s)
English pronunciation in speaking and oral reading of Prathom 6, Mathayom 3 and Mathayom 6 students in a Bilingual School : a case study
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการออกเสียงภาษาอังกฤษของนักเรียนกลุ่มตัวอย่างโรงเรียนสองภาษาในระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 6, มัธยมศึกษาปีที่ 3 และมัธยมศึกษาปีที่ 6 โดยศึกษาตัวแปรทางสังคม ได้แก่ เพศ ระดับชั้นการศึกษา และวัจนลีลา 2 แบบ คือแบบเป็นกันเองและแบบการอ่านข้อความ ในเรื่องการออกเสียงการเน้นเสียงพยางค์ และการลดรูปสระในพยางค์ไม่เน้น โดยการวิเคราะห์เชิงสัทศาสตร์และเชิงสถิติ
ผลการศึกษาการเน้นพยางค์และการลดรูปสระในพยางค์ไม่เน้นของนักเรียนกลุ่มตัวอย่างเพศชายกับเพศหญิงทั้ง 3 ระดับชั้นการศึกษา และในทั้งสองวัจนลีลารวมกันพบว่าการออกเสียงผิดมีค่าเฉลี่ยสูงกว่าการออกเสียงถูกเกินกว่าร้อยละ 50 ซึ่งพบว่าตัวแปรทางสังคมไม่ส่งผลต่อการออกเสียง และไม่แตกต่างกัน ในเชิงสถิติที่ระดับความเชื่อมั่น 0.05 โดยนักเรียนกลุ่มตัวอย่างมักจะมีลักษณะการเน้นพยางค์และออกเสียงสระในพยางค์ไม่เน้นเป็นเสียงสระยาวรูปเต็ม ซึ่งอาจอธิบายได้ว่าเป็นผลมาจากการแทรกแซงของภาษาแม่ ผลการวิเคราะห์ยังชี้แนะอีกว่านักเรียนกลุ่มตัวอย่างอาจยังไม่มีกฎเกณฑ์เรื่องการเน้นพยางค์และการลดรูปสระในพยางค์ไม่เน้นในระบบอันตรภาษาที่กำลังพัฒนาเข้าสู่ระบบเสียงภาษาเป้าหมายคือภาษาอังกฤษ ยังมีข้อสังเกตอีกว่านักเรียนกลุ่มตัวอย่างส่วนมากมีการเน้นเสียงพยางค์ที่มีการเน้นพยางค์สุดท้ายเป็นพยางค์เน้นหนักที่สุด (Primary Stress) และออกเสียงสระเออ (ร./ ในภาษาไทยแทนเสียง [2] ในภาษาอังกฤษ
ผลการศึกษาเป็นข้อมูลป้อนกลับให้โรงเรียนที่ศึกษาและสามารถใช้เป็นฐานสำหรับการวิจัยต่อยอดเพื่อขยายผล และเพื่อการพัฒนาศักยภาพการเรียนการสอนในการออกเสียงภาษาอังกฤษของนักเรียนไทยในโรงเรียนสองภาษาต่อไป
The objective of this research project is to investigate the English pronunciation of sample students studying in grade 6, 9 and 12 in a bilingual school in Bangkok. The social variables considered are gender, level of education and two speech styles: casual style in self-introduction and reading style in in text reading. Pronunciation of stress on stressed-syllables and vowel reduction in unstressed-syllables are the two main features studied by means of phonetic and statistical analyses. The results show that the pronunciation of stress and reduced vowel in both speech styles, of all the subjects combinded, is over 50% incorrect. The application of the statistical analysis of paired samples t-test shows that social variables; gender, level of education, and speech styles, do not have insignificant influence on the pronunciation of the subjects studied at the confidence level of 0.05. The acoustics show that the students have a tendency to pronounce stressed-syllables with long vowels, or emphasizing on length, and unstressed-syllables with full vowel, many of which are long as well. These may suggest the influence of Thai as L1 interference since Thai has contrastive long vowels and vowel length is an important feature for stress in Thai. In addition, it is observed that there is other tendencies to give final syllables the primary stress with long vowels, and substituting the vowel /:/"500" for [ǝ] in English. In all, the results suggest that the students studied still have not had the English stress rules and vowel reduction had the Englis rules in their interlanguage. The research results give valuable information as feedback to the school understudy and can be used as basic information for future research for the development of English Teaching curriculum for Thai students in bilingual schools.
The objective of this research project is to investigate the English pronunciation of sample students studying in grade 6, 9 and 12 in a bilingual school in Bangkok. The social variables considered are gender, level of education and two speech styles: casual style in self-introduction and reading style in in text reading. Pronunciation of stress on stressed-syllables and vowel reduction in unstressed-syllables are the two main features studied by means of phonetic and statistical analyses. The results show that the pronunciation of stress and reduced vowel in both speech styles, of all the subjects combinded, is over 50% incorrect. The application of the statistical analysis of paired samples t-test shows that social variables; gender, level of education, and speech styles, do not have insignificant influence on the pronunciation of the subjects studied at the confidence level of 0.05. The acoustics show that the students have a tendency to pronounce stressed-syllables with long vowels, or emphasizing on length, and unstressed-syllables with full vowel, many of which are long as well. These may suggest the influence of Thai as L1 interference since Thai has contrastive long vowels and vowel length is an important feature for stress in Thai. In addition, it is observed that there is other tendencies to give final syllables the primary stress with long vowels, and substituting the vowel /:/"500" for [ǝ] in English. In all, the results suggest that the students studied still have not had the English stress rules and vowel reduction had the Englis rules in their interlanguage. The research results give valuable information as feedback to the school understudy and can be used as basic information for future research for the development of English Teaching curriculum for Thai students in bilingual schools.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะมนุษยศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์