Publication: จาก "โหยหา" ถึง "โมโห" อ่านอาการสังคม ในภาพยนตร์ไทยหลังวิกฤตเศรษฐกิจต้มยำกุ้ง (พ.ศ. 2540-2546)
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2408-0829
eISSN
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารประวัติศาสตร์ ธรรมศาสตร์
Thammasat Journal of History
Thammasat Journal of History
Volume
5
Issue
2
Edition
Start Page
171
End Page
219
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
จาก "โหยหา" ถึง "โมโห" อ่านอาการสังคม ในภาพยนตร์ไทยหลังวิกฤตเศรษฐกิจต้มยำกุ้ง (พ.ศ. 2540-2546)
Alternative Title(s)
From Nostalgia to Anger: Symptomatic Reading Social in Thai Films after Tom Yum Kung Crisis (1997-2003)
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้เป็นการศึกษาภาพยนตร์ไทยหลังวิกฤตเศรษฐกิจต้มยำกุ้งระหว่างปี พ.ศ. 2540-2546 โดยใช้วิธีการ "อ่านอาการ" สังคมไทยหลังวิกฤตเศรษฐกิจต้มยำกุ้งผ่านภาพยนตร์ไทย จากการศึกษาพบว่า หลังวิกฤตเศรษฐกิจ เนื้อหาของภาพยนตร์ไทยที่ทำรายได้สูงและเป็นที่นิยมได้แสดงอาการของสังคมไทย โดยเฉพาะการเกิดขึ้นของอาการโหยหาอดีต ซึ่งเป็นทางออกในการหลบหนีความเจ็บปวดจากสถานการณ์ปัจจุบันไปสู่ยุคสมัยอดีต ในทางหนึ่ง การโหยหาอดีตในภาพยนตร์ไทยได้ผลิตสร้างแนวคิดชาตินิยมผ่านเนื้อหาการต่อสู้และความร่วมมือร่วมใจสามัคคีของตัวละครที่ต้องต่อสู้ศัตรูผู้รุกราน ภายใต้การโหยหาอดีตจึงได้ปรากฏอาการ "โมโห" และวิธีการจัดการของสังคมไทยในภาพยนตร์ ดังเห็นได้จากกระบวนการสร้างความเป็นอื่นและการสร้างภาพตัวแทนศัตรูของชาติ ซึ่งมีทั้ง ผี พม่า และฝรั่งโดยใช้วิธีการความรุนแรงเป็นเครื่องมือเข้าจัดการ นัยยะของภาพยนตร์ไทยในช่วงเวลาดังกล่าว จึงแสดงให้เห็นถึงอาการและวิธีการจัดการต่อความบอบช้ำผิดหวังจากพิษวิกฤตศรษฐกิจ และได้ทำให้ภาพยนตร์ไทยกลายเป็นที่หลบหนีจากความเจ็บปวดและเป็นบ่อบำบัดความโมโหของสังคมไทยที่เกิดขึ้นจากวิกฤตเศรษฐกิจต้มยำกุ้ง
This paper investigates “Symptomatic Reading” of Thai so-ciety after Tom Yum Kung crisis or Thai financial crisis in 1997, through the analysis of Thai films from 1997 to 2003. The result offers an insight suggesting two common feelings: nostalgia and anger. Nostalgia which is a form of escaping from painful current situation to the past explained the development of nationalism via the fighting against invader in group of characters. Also, this turns out to trigger anger. What those films depict as a pain relief could be recognized in the form of using brutal force to destroy ‘the otherness’ like Ghost, Burmese and European ghost among others. In summary, Thai films during that period were one of the tools applied to handle Thais’ disappointment and suffering from the said economic crisis.
This paper investigates “Symptomatic Reading” of Thai so-ciety after Tom Yum Kung crisis or Thai financial crisis in 1997, through the analysis of Thai films from 1997 to 2003. The result offers an insight suggesting two common feelings: nostalgia and anger. Nostalgia which is a form of escaping from painful current situation to the past explained the development of nationalism via the fighting against invader in group of characters. Also, this turns out to trigger anger. What those films depict as a pain relief could be recognized in the form of using brutal force to destroy ‘the otherness’ like Ghost, Burmese and European ghost among others. In summary, Thai films during that period were one of the tools applied to handle Thais’ disappointment and suffering from the said economic crisis.