Publication: สังข์ศิลป์ชัย: การใช้วรรณกรรมพื้นบ้านในกระบวนการสร้างสรรค์งานละครฐานชุมชน
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
Accession Number
edsbas.10952C3A
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารศิลปกรรมศาสตร์
Journal of Fine and Applied Arts, Khon Kaen University
Journal of Fine and Applied Arts, Khon Kaen University
Volume
10
Issue
2
Edition
Start Page
124
End Page
142
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
สังข์ศิลป์ชัย: การใช้วรรณกรรมพื้นบ้านในกระบวนการสร้างสรรค์งานละครฐานชุมชน
Alternative Title(s)
Sang Sin Chai: using folk-literature in the process of creating community-based theatre
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
เรื่องสังข์ศิลป์ชัยเป็นวรรณกรรมเอกในสมัยราชอาณาจักรลาวล้านช้างที่ยังคงได้รับการสืบทอดจนถึงปัจจุบัน จากการศึกษาและลงพื้นที่พบว่า ชุมชนดงบัง ตำบลดงบัง อำเภอนาดูน จังหวัดมหาสารคาม มีภาพ ฮูปแต้มเรื่องสังข์ศิลป์ชัยบนผนังโบสถ์ที่มีความสมบูรณ์และงดงามอย่างยิ่ง ภาพฮูปแต้มนี้เป็นต้นแบบของการผลิตหุ่นหนัง กลอนหมอลำ และการจัดแสดงหนังประโมทัยของคณะเพชรอีสาน แต่ทว่าชาวบ้านในชุมชนดงบังกลับขาดความเข้าใจในเรื่องสังข์ศิลป์ชัยอย่างชัดเจน งานวิจัยจึงมีวัตถุประสงค์เพื่อหากลวิธีในการสร้างและนำเสนอผลงาน ละคร-กระบวนการ ที่ใช้เรื่องสังข์ศิลป์ชัยเป็นแกนและพัฒนาร่วมกับผู้มีส่วนร่วมจากชุมชน โดยมีเยาวชนคณะเพชรอีสานจำนวน 15 คน เป็นผู้มีส่วนร่วมในกระบวนการ โดยกิจกรรมละครฐานชุมชนแบ่งออกเป็นสามช่วงคือ 1.การศึกษาวิเคราะห์เรื่องสังข์ศิลป์ชัย 2.การรวบรวมข้อมูลชุมชนเพื่อสร้างเรื่องสังข์ศิลป์ชัยใหม่ 3.การฝึกซ้อมและการจัดแสดงแก่ผู้ชมในชุมชน ผลการดำเนินงานพบว่า การสร้างและนำเสนอ “ละคร-กระบวนการ” เรื่องสังข์ศิลป์ชัย ได้นำประเด็นปัญหาเรื่อง “การโกหกเพื่อหวังผลประโยชน์” จากกลุ่มเยาวชนผู้มีส่วนร่วมมาเป็นประเด็นหลักและเชื่อมโยงเทียบเคียง กับตัวละครกุมารห้า-กุมารหก แล้วสร้างเรื่องสังข์ศิลป์ชัยที่เป็นภาพแทนของบุคคล ครอบครัว และชุมชนดงบัง ซึ่งละครสามารถสื่อสารประเด็นปัญหาร่วมสมัยและแก่นความคิดไปสู่ผู้ชมได้ อีกทั้งผู้มีส่วนร่วมยังได้ศึกษาเรียนรู้เรื่องสังข์ศิลป์ชัยอย่างลึกซึ้ง ได้เรียนรู้ เข้าใจ และตระหนักถึงปัญหาชุมชน นำไปสู่การพัฒนาและเปลี่ยนแปลงตนเองในทิศทางที่ดีขึ้น
Sang Sin Chai was a masterpiece literature in the era of the Lao Lan Chang Kingdom which still has been passed to date. According to the research and on-site inspection, Dong Bung Community, Dong Bung Sub-district, Na Dun District, Maha Sarakham, has the paintings of Sang Sin Chai on a temple wall with absolute perfection and elegance. These paintings are the prototype of producing shadow puppets, Molum or traditional performance of Isan region and performance of the Pramotai Petch Isan Team. However, people in this community lack of a clear understanding of Sang Sin Chai. This research aims to find strategies to create and present the process-drama that use Sang Sin Chai as their core and to improve with the participant of the community. Fifteen youths of the Pramotai Petch Isan Team are participants in the process. The community-based theatre activity is divided into three periods, the first is an analysis of Sang Sin Chai, the second is the collection of community data to reproduce Sang Sin Chai, and the third is to practice and provide a show for the audience in the community. According to the results, the production and presentation of process-drama use an issue of “To lie for profit” in young people as the major issue and link or compare with Prince V and VI characters, and Sang Sin Chai is then reproduced as represent of individuals, families and Dong Bung Community. The play can communicate contemporary issues and core ideas to the audience and the participants also learn about Sang Sin Chai more deeply as well as learn, understand and realize the community problems, eventually leading to their self-development and change for the better
Sang Sin Chai was a masterpiece literature in the era of the Lao Lan Chang Kingdom which still has been passed to date. According to the research and on-site inspection, Dong Bung Community, Dong Bung Sub-district, Na Dun District, Maha Sarakham, has the paintings of Sang Sin Chai on a temple wall with absolute perfection and elegance. These paintings are the prototype of producing shadow puppets, Molum or traditional performance of Isan region and performance of the Pramotai Petch Isan Team. However, people in this community lack of a clear understanding of Sang Sin Chai. This research aims to find strategies to create and present the process-drama that use Sang Sin Chai as their core and to improve with the participant of the community. Fifteen youths of the Pramotai Petch Isan Team are participants in the process. The community-based theatre activity is divided into three periods, the first is an analysis of Sang Sin Chai, the second is the collection of community data to reproduce Sang Sin Chai, and the third is to practice and provide a show for the audience in the community. According to the results, the production and presentation of process-drama use an issue of “To lie for profit” in young people as the major issue and link or compare with Prince V and VI characters, and Sang Sin Chai is then reproduced as represent of individuals, families and Dong Bung Community. The play can communicate contemporary issues and core ideas to the audience and the participants also learn about Sang Sin Chai more deeply as well as learn, understand and realize the community problems, eventually leading to their self-development and change for the better