Publication: The Use of Audiovisual Aids (Videos) for Spanish Vocabulary Acquisition of A1 level Thai learners
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
en
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2287-0903
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวจนะ
Vacana Journal of Language & Linguistics
Vacana Journal of Language & Linguistics
Volume
5
Issue
1
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
The Use of Audiovisual Aids (Videos) for Spanish Vocabulary Acquisition of A1 level Thai learners
Alternative Title(s)
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
One of the goals that all of the language teachers look for during their career, is to be able to teach students in a way that they feel motivated and comfortable with learning another language. In order to achieve this, teachers must select the best practices that fit the specific required outcomes and needs of their students as well as the plan that will help them through the class. This study’s aim is precisely to give some insight into what patterns of videos are more useful for Thai students learning Spanish as a foreign language, in terms of vocabulary acquisition. We conducted our research with 83 informants who are studying in A1 level in extracurricular courses organized by Faculty of Arts, Chulalongkorn University. We used questionnaires to stratify the informants, a variation of the VKS (Vocabulary Knowledge Scale) to make the vocabulary tests and a segment of a movie as the audiovisual aid. The results obtained in the study displayed that the best pattern of videos to use in the class of Thai students studying Spanish as a foreign language is the use of videos with audio in English with subtitles in Spanish. Consequently, these findings can help teachers select the suitable pattern of video to use with students so that they acquire vocabulary in a more attractive way.
หนึ่งในเป้าหมายซึ่งครูสอนภาษาพยายามศึกษาระหว่างประกอบวิชาชีพนี้คือวิธีการสอนที่สามารถสร้างแรงจูงใจและทำให้ผู้เรียนภาษาที่สองได้อย่างสบายใจ เพื่อบรรลุวัตถุประสงค์ดังกล่าว ผู้สอนจำเป็นต้องเลือกวิธีการที่เหมาะกับความต้องการของผู้เรียนที่สุด และในขณะเดียวกันต้องเป็นวิธีที่เอื้อต่อการเรียนการสอนในชั้นเรียนด้วย งานวิจัยชิ้นนี้มุ่งหาคำตอบว่าสื่อวีดีทัศน์ประเภทใดเป็นประโยชน์สูงสุดสำหรับผู้เรียนชาวไทยในการเรียนคำศัพท์ภาษาสเปน โดยด าเนินการวิจัยกับผู้เรียนชาวไทยจำนวน 83 คนซึ่งลงทะเบียนเรียนภาษาสเปนระดับ A1 ในหลักสูตรอบรมภาษาสเปนสำหรับบุคคลภายนอก จัดโดยคณะอักษรศาสตร์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ผู้วิจัยเลือกใช้แบบสอบถามเพื่อแบ่งประเภทผู้ให้ข้อมูล แบบทดสอบ VKS (Vocabulary Knowledge Scale) เพื่อจัดทำแบบทดสอบระดับความรู้คำศัพท์ภาษาสเปน และตอนหนึ่งของภาพยนตร์เป็นสื่อโสตทัศน์ประกอบการวิจัย ผลวิจัยชี้ให้เห็นว่าตัวเลือกที่ดีที่สุดส าหรับผู้เรียนชาวไทยซึ่งกำลังศึกษาภาษาสเปนเป็ นภาษาที่สองคือการใช้วีดีทัศน์ภาษาอังกฤษพร้อมคำบรรยายภาษาสเปน ผลจากงานวิจัยชิ้นนี้จะช่วยให้ผู้สอนสามารถเลือกใช้วีดีทัศน์ที่เหมาะสมกับผู้เรียน เพื่อให้ผู้เรียนได้เรียนรู้คำศัพท์ในรูปแบบที่น่าสนใจยิ่งขึ้น
หนึ่งในเป้าหมายซึ่งครูสอนภาษาพยายามศึกษาระหว่างประกอบวิชาชีพนี้คือวิธีการสอนที่สามารถสร้างแรงจูงใจและทำให้ผู้เรียนภาษาที่สองได้อย่างสบายใจ เพื่อบรรลุวัตถุประสงค์ดังกล่าว ผู้สอนจำเป็นต้องเลือกวิธีการที่เหมาะกับความต้องการของผู้เรียนที่สุด และในขณะเดียวกันต้องเป็นวิธีที่เอื้อต่อการเรียนการสอนในชั้นเรียนด้วย งานวิจัยชิ้นนี้มุ่งหาคำตอบว่าสื่อวีดีทัศน์ประเภทใดเป็นประโยชน์สูงสุดสำหรับผู้เรียนชาวไทยในการเรียนคำศัพท์ภาษาสเปน โดยด าเนินการวิจัยกับผู้เรียนชาวไทยจำนวน 83 คนซึ่งลงทะเบียนเรียนภาษาสเปนระดับ A1 ในหลักสูตรอบรมภาษาสเปนสำหรับบุคคลภายนอก จัดโดยคณะอักษรศาสตร์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ผู้วิจัยเลือกใช้แบบสอบถามเพื่อแบ่งประเภทผู้ให้ข้อมูล แบบทดสอบ VKS (Vocabulary Knowledge Scale) เพื่อจัดทำแบบทดสอบระดับความรู้คำศัพท์ภาษาสเปน และตอนหนึ่งของภาพยนตร์เป็นสื่อโสตทัศน์ประกอบการวิจัย ผลวิจัยชี้ให้เห็นว่าตัวเลือกที่ดีที่สุดส าหรับผู้เรียนชาวไทยซึ่งกำลังศึกษาภาษาสเปนเป็ นภาษาที่สองคือการใช้วีดีทัศน์ภาษาอังกฤษพร้อมคำบรรยายภาษาสเปน ผลจากงานวิจัยชิ้นนี้จะช่วยให้ผู้สอนสามารถเลือกใช้วีดีทัศน์ที่เหมาะสมกับผู้เรียน เพื่อให้ผู้เรียนได้เรียนรู้คำศัพท์ในรูปแบบที่น่าสนใจยิ่งขึ้น