Publication: รูปแบบการอธิบายพระพุทธพจน์ตามแนวเนตติปกรณ์
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2019
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารบัณฑิตศึกษาปริทรรศน์
JGSR Journal of Graduate Studies Review
JGSR Journal of Graduate Studies Review
Volume
15
Issue
2
Edition
Start Page
32
End Page
43
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
รูปแบบการอธิบายพระพุทธพจน์ตามแนวเนตติปกรณ์
Alternative Title(s)
The Pattern of Explaination of the Buddha’s Teachings Based on Nettipakaraṇa
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความเรื่อง “รูปแบบการอธิบายพระพุทธพจน์ตามแนวเนตติปกรณ์” มีวัตถุประสงค์ของการวิจัยคือ (๑) เพื่อศึกษารูปแบบการอธิบายพระพุทธพจน์ตามแนวเนตติปกรณ์ (๒) เพื่อวิเคราะห์รูปแบบการอธิบายพระพุทธพจน์ตามแนวเนตติปกรณ์ มีระเบียบวิธีวิจัยได้แก่วิจัยเชิงคุณภาพด้านเอกสาร ผลการศึกษาวิจัย พบว่าคัมภีร์เนตติปกรณ์ประกอบด้วยหาระ ๑๖ และนยะ ๕ แสดงหลักการอธิบายพระพุทธพจน์ทั้งด้านพยัญชนะและอรรถะ เมื่ออธิบายด้านพยัญชนะด้วยหาระ ๑๖ ทำให้มีหลักการอธิบายพระพุทธพจน์ได้ชัดเจนและตรงประเด็น เริ่มจากสงเคราะห์ลงในอริยสัจ ๔ จบลงด้วยการยกธรรมฝ่ายอริยมรรคขึ้นแสดงคู่กับการละกิเลส วิเคราะห์ ตรวจสอบความถูกต้อง และอธิบายให้ละเอียดได้อย่างเป็นระบบ เมื่ออธิบายด้านอรรถะด้วยนัย ๕ ทำให้แยกแยะได้ชัดระหว่างสังกิเลสธรรมกับโวทานธรรม มีความชัดเจนในภาเวตัพพธรรมและปหาตัพพธรรม ทำให้เข้าใจทิศทางการเจริญขึ้นของโพธิปักขิยธรรมและทิศทางการหมดสิ้นไปของกิเลส
This article entitled “The Pattern of Explanation of the Buddha’s TeachingsBased on Nettipakaraṇa” has two objectives: 1) to study the explanatory pattern of Buddhist teachings according to Nettipakaraṇa’s style, and 2) to analyze the explanatory pattern of Buddhist teachings according to Nettipakaraṇa’s style. This is a documentary research. In the research, it was found thatNettipakaraṇahas sixteen Hãrasand five Nayas. In this scripture, the explanatory principles of the Buddha’s teachings, both characteristics and meanings. Once its characteristics were explained by sixteen Hãrasthen the clear-cut explanation of the Buddhist teachings was also made through synthesizing them into four noble truths ending them up with showing the noble path together with the putting the end to defilements where the concise analysis, examination and explanation were systematically done. In this matter, once its meanings were explained through five Nayas then the clarity and demarcation of both Saṁkilesadhammaand Vodãnadhammawere also given wherein both sides, Bhãvetappadhammaand Pahãtappadhammawere provided. By virtue of this, Bodhipakkhiya-dhammaand the way leading to the extinction of defilement are gradually progressed.
This article entitled “The Pattern of Explanation of the Buddha’s TeachingsBased on Nettipakaraṇa” has two objectives: 1) to study the explanatory pattern of Buddhist teachings according to Nettipakaraṇa’s style, and 2) to analyze the explanatory pattern of Buddhist teachings according to Nettipakaraṇa’s style. This is a documentary research. In the research, it was found thatNettipakaraṇahas sixteen Hãrasand five Nayas. In this scripture, the explanatory principles of the Buddha’s teachings, both characteristics and meanings. Once its characteristics were explained by sixteen Hãrasthen the clear-cut explanation of the Buddhist teachings was also made through synthesizing them into four noble truths ending them up with showing the noble path together with the putting the end to defilements where the concise analysis, examination and explanation were systematically done. In this matter, once its meanings were explained through five Nayas then the clarity and demarcation of both Saṁkilesadhammaand Vodãnadhammawere also given wherein both sides, Bhãvetappadhammaand Pahãtappadhammawere provided. By virtue of this, Bodhipakkhiya-dhammaand the way leading to the extinction of defilement are gradually progressed.