Publication: ปัญหาและแนวทางการแก้ไขการออกเสียงในภาษาจีนของนักเรียนไทย กรณีศึกษาการแข่งขันทักษะภาษาจีนโรงเรียนสังกัด สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2019
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารเทคโนโลยีภาคใต้
Journal of Southern Technology
Journal of Southern Technology
Volume
12
Issue
1
Edition
Start Page
50
End Page
62
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ปัญหาและแนวทางการแก้ไขการออกเสียงในภาษาจีนของนักเรียนไทย กรณีศึกษาการแข่งขันทักษะภาษาจีนโรงเรียนสังกัด สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน
Alternative Title(s)
Problems and Guidelines for Error Correction of the Chinese Pronunciation of Thai Students: A Case Study of Chinese Language Competitions of the Schools under the Supervision of the Office of the Basic Education Commission
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัญหาและเสนอแนวทางการแก้ไขเรื่องการออกเสียงภาษาจีนของนักเรียนไทย จากกรณีศึกษาการแข่งขันทักษะภาษาจีนโรงเรียนสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน ผู้วิจัยเก็บข้อมูลจากผู้เข้าแข่งขันจำนวน 250 คน จากศูนย์การเเข่งขันทั้ง 4 ภูมิภาค เป็นเวลา 2 ปี ระหว่าง พ.ศ. 2559-2560 โดยใช้วิธีการลงพื้นที่จริงเพื่อสังเกตการณ์และสำรวจด้วยการบันทึกเสียง และนำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์ถึงลักษณะการออกเสียงภาษาจีนของนักเรียนไทยและสาเหตุที่ทำให้นักเรียนไทยมักออกเสียงภาษาจีนผิด รวมทั้งวิเคราะห์ปัจจัยที่มีผลกระทบต่อการออกเสียงภาษาจีนของนักเรียนไทยและนำเสนอแนวทางการแก้ไขปัญหาการออกเสียงภาษาจีนของนักเรียนไทย โดยมีการนำเสนอใน 3 ด้าน ได้แก่ 1) ด้านนโยบายการเรียนการสอนภาษาจีนของโรงเรียน 2) ด้านครูผู้สอนภาษาจีน และ 3) ผู้เรียนภาษาจีน เพื่อให้การเรียนการออกเสียงภาษาจีนมีประสิทธิภาพและมีความเหมาะสมกับนักเรียนไทยมากที่สุด ผลการวิจัย พบว่า จากผู้เข้าแข่งขัน 250 คน มีข้อผิดพลาดทั้งหมด 389 จุด ประกอบด้วยปัจจัยสำคัญที่ส่งผลกระทบต่อการออกเสียงในระบบสัทอักษรจีน 2 ปัจจัยหลัก ได้แก่ ปัจจัยภายในด้วยสาเหตุต่าง ๆ ดังนี้ 1) จากระบบเสียงพยัญชนะ 2) จากระบบเสียงสระ 3) จากระบบเสียงวรรณยุกต์ และ 4) ปัจจัยอื่น ๆ ปัจจัยภายนอก 1) ข้อจำกัดของหลักสูตรการเรียน การสอนภาษาจีน 2) ข้อจำกัดจากครูผู้สอน 3) ข้อจำกัดจากผู้เรียน ซึ่งได้นำผลของสถิติที่รวบรวมได้ทั้งหมดสรุปผลและนำเสนอเป็นข้อสรุปความผิดพลาดในการออกเสียงของนักเรียนไทยในการแข่งขัน โดยเรียงลำดับจากหัวข้อที่พบมากที่สุดไปยังน้อยที่สุด
The objectives of this research were to study Thai students problems concerning the Chinese pronunciation and to offer the guidelines for error correction of Thai students in schools under the supervision of the office of the basic education commission. Researchers gathered data by investigating real time situations, using tape-records to record 250 competitors’ pronunciation all over in Thailand during the 2016–2017 academic years. Data were analyzed to find out the causes and factors affecting Thai students’ mispronunciation in Chinese language and offer recommendations for the correction concerning three aspects; (1) school’s policy on Chinese language instruction. (2) Chinese language teachers, and (3) Chinese language learners in order to find the appropriate methods in teaching Chinese pronunciation for Thai students. The main findings from 250 competitors showed that there were 389 errors which were from 2 main factors. The first factor is the internal factors including 1) Chinese consonant sound system, 2) Chinese vowel sound system, 3) Chinese tones, and 4) other problems. The second factor is external factors; 1) Chinese curriculum limitation 2) teachers limitation, and 3) students limitation. The results were collected and presented to show the most and the least frequent errors produced by Thai students.
The objectives of this research were to study Thai students problems concerning the Chinese pronunciation and to offer the guidelines for error correction of Thai students in schools under the supervision of the office of the basic education commission. Researchers gathered data by investigating real time situations, using tape-records to record 250 competitors’ pronunciation all over in Thailand during the 2016–2017 academic years. Data were analyzed to find out the causes and factors affecting Thai students’ mispronunciation in Chinese language and offer recommendations for the correction concerning three aspects; (1) school’s policy on Chinese language instruction. (2) Chinese language teachers, and (3) Chinese language learners in order to find the appropriate methods in teaching Chinese pronunciation for Thai students. The main findings from 250 competitors showed that there were 389 errors which were from 2 main factors. The first factor is the internal factors including 1) Chinese consonant sound system, 2) Chinese vowel sound system, 3) Chinese tones, and 4) other problems. The second factor is external factors; 1) Chinese curriculum limitation 2) teachers limitation, and 3) students limitation. The results were collected and presented to show the most and the least frequent errors produced by Thai students.