Publication: การพัฒนาทักษะทางภาษาจีนจากประโยชน์ของการใช้เฟซบุ๊กในกลุ่มนักศึกษาสาขาวิชาภาษาจีน มหาวิทยาลัยราชภัฏอุดรธานี
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2019
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏอุดรธานี
Udon Thani Rajabhat University Journal of Humanities and Social Sciences
Udon Thani Rajabhat University Journal of Humanities and Social Sciences
Volume
8
Issue
2
Edition
Start Page
157
End Page
171
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การพัฒนาทักษะทางภาษาจีนจากประโยชน์ของการใช้เฟซบุ๊กในกลุ่มนักศึกษาสาขาวิชาภาษาจีน มหาวิทยาลัยราชภัฏอุดรธานี
Alternative Title(s)
THE DEVELOPMENT OF CHINESE SKILL FROM FACEBOOK USAGE AMONG CHINESE STUDENT GROUPS IN UDON THANI RAJABHAT UNIVERSITY
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการใช้เฟซบุ๊กในการพัฒนาทักษะและความรู้เกี่ยวกับภาษาจีน การใช้ประโยชน์จากเฟซบุ๊กในการพัฒนาทักษะและความรู้เกี่ยวกับ ภาษาจีน เปรียบเทียบการใช้ประโยชน์จากเฟซบุ๊กในการพัฒนาทักษะและความรู้เกี่ยวกับภาษาจีนของนักศึกษาที่มีผลการเรียนแตกต่างกัน และศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างพฤติกรรมการติดตามเพจเฟซบุ๊กที่เกี่ยวข้องกับภาษาจีน/วัฒนธรรมจีนและการใช้ประโยชน์จากเฟซบุ๊กในการพัฒนาทักษะและความรู้ เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามเก็บข้อมูลจากนักศึกษาสาขา วิชาภาษาจีน มหาวิทยาลัยราชภัฏอุดรธานี จำนวน 120 คน ใช้สถิติวิเคราะห์เชิงพรรณนา ได้แก่ ความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย การวิเคราะห์ความแตกต่างของตัวแปร ด้วยการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-way ANOVA) การวิเคราะห์ค่าสหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน. (Pearson's product moment coefficient of correlation) ผลการวิจัย พบว่า กลุ่มตัวอย่างชื่นชอบรูปแบบการนำเสนอผ่านสื่อเฟซบุ๊กที่ใช้ในการพัฒนาความรู้เกี่ยวกับภาษาจีน คือ เพลง รองลงมา คือ คลิปวีดิโอ พฤติกรรมการติดตามเพจเฟซบุ๊กที่เกี่ยวข้องกับภาษาจีน/วัฒนธรรมจีน กลุ่มตัวอย่างมีการติดตามเพจ ปั๊มภาษาจีน มากที่สุด และกลุ่มตัวอย่างมีการใช้ประโยชน์เฟซบุ๊กในการพัฒนาความรู้เกี่ยวกับภาษาจีน ในการเรียนรู้คำศัพท์ ในระดับมากที่สุด รองลงมาคือ การใช้ภาษาจีนในการสื่อสาร เช่น การพูดในชีวิตประจำวัน การโพสต์ข้อความภาษาจีน และสร้างความเข้าใจในการติดตามเพลง ภาพยนตร์ วรรณกรรม ศิลปินที่ชื่นชอบผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า นักศึกษาที่มีผลการเรียนแตกต่างกันมีการใช้ประโยชน์เฟซบุ๊กในการพัฒนาความรู้เกี่ยวกับภาษาจีนแตกต่างกัน และพฤติกรรมการติดตามเพจเฟซบุ๊กที่เกี่ยวข้องกับภาษาจีน/วัฒนธรรมจีน มีความสัมพันธ์กับการใช้ประโยชน์จากเฟซบุ๊กในการพัฒนาทักษะและความรู้เกี่ยวกับภาษาจีน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยความสัมพันธ์เป็นไปในเชิงบวก ความสัมพันธ์ระดับค่อนข้างปานกลาง
The objectives of this research were to study Facebook behavior for developing Chinese knowledge and skill, Facebook use and gratification for developing Chinese knowledge and skill, to compare Facebook use and gratification for developing Chinese knowledge and skill classified by GPA and to study the correlation between Facebook behavior and Facebook use as well as gratification for developing Chinese skill and knowledge. This research study employed quantitative method using a survey questionnaire to collect data from 120 Chinese students of Udon Thani Rajabhat University. using descriptive analysis statistics such as frequency, percentage, mean, difference analysis of variables with one-way ANOVA and Pearson's product moment coefficient of correlation. The results showed that most participants used Facebook to develop their Chinese knowledge followed by video clip, as For the behavior of Chinese language/culture Facebook page following, most participants followed the “pumpasajean” page, followed by Chinese for communication, speaking in daily life, Chinese message posting, and establishing of following movies, literatures and favorite artist. The result of hypothesis testing showed that students in different GPA had different Facebook uses and gratification for developing Chinese knowledge and skill. It is also shown that the Facebook behavior correlated with Facebook use and gratification for developing Chinese skill and knowledge at the significant level of .01.
The objectives of this research were to study Facebook behavior for developing Chinese knowledge and skill, Facebook use and gratification for developing Chinese knowledge and skill, to compare Facebook use and gratification for developing Chinese knowledge and skill classified by GPA and to study the correlation between Facebook behavior and Facebook use as well as gratification for developing Chinese skill and knowledge. This research study employed quantitative method using a survey questionnaire to collect data from 120 Chinese students of Udon Thani Rajabhat University. using descriptive analysis statistics such as frequency, percentage, mean, difference analysis of variables with one-way ANOVA and Pearson's product moment coefficient of correlation. The results showed that most participants used Facebook to develop their Chinese knowledge followed by video clip, as For the behavior of Chinese language/culture Facebook page following, most participants followed the “pumpasajean” page, followed by Chinese for communication, speaking in daily life, Chinese message posting, and establishing of following movies, literatures and favorite artist. The result of hypothesis testing showed that students in different GPA had different Facebook uses and gratification for developing Chinese knowledge and skill. It is also shown that the Facebook behavior correlated with Facebook use and gratification for developing Chinese skill and knowledge at the significant level of .01.