Publication: ศึกษาเปรียบเทียบความงามของสตรีในพระพุทธศาสนาเถรวาทกับความงามของสตรีในวรรณกรรมอีสาน
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2012
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ศึกษาเปรียบเทียบความงามของสตรีในพระพุทธศาสนาเถรวาทกับความงามของสตรีในวรรณกรรมอีสาน
Alternative Title(s)
Comparative study of beauty of women in Theravada Buddhism with beauty of women in Isan literature
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาความงามของสตรีในพระพุทธศาสนา เถรวาท 2) เพื่อศึกษาความงามของสตรีในวรรณกรรมอีสาน 3) เพื่อเปรียบเทียบความงามของสตรี ในพระพุทธศาสนาเถรวาทกับความงามของสตรีในวรรณกรรมอีสาน ผลการวิจัยได้พบว่า ความงามแบ่งออกเป็น 2 ประเภทใหญ่ๆ ได้แก่ 1)ความงามรูปธรรม เป็นความงามที่ปรากฏทางรูปร่าง หน้าตา ผิวพรรณ เป็นต้น 2)ความงามนามธรรมเป็นการ แสดงออกทางพฤติกรรมการกระท า เช่น ลักษณะนิสัย กิริยามารยาท เป็นต้น จากการศึกษาเปรียบเทียบได้ทราบว่า ลักษณะของความงามของสตรีในพุทธศาสนา เถรวาทกับสตรีในวรรณกรรมอีสานมีลักษณะเหมือนกัน ในรูปธรรม คือ ได้พูดถึงรูปร่าง หน้าตา ผิวพรรณ เป็นต้น นอกเหนือจากนั้นก็พูดถึงความงามทางนามธรรมเหมือนกันอีก เพราะได้ยึดเอาค า สอนของพระพุทธศาสนาสอนเป็นหลัก ลักษณะที่แตกต่างกันคือ ความงามของสตรีในพระพุทธศาสนาเถรวาทเป็นความงามที่อยู่ ในขั้นโลกียะ ซึ่งพระพุทธองค์ไม่ให้ความส าคัญ แต่พระพุทธองค์ทรงให้ความส าคัญเฉพาะความ งามนามธรรม (หลักธรรม) เท่านั้น อันจะน าไปสู่โลกุตตระ ส่วนความงามของสตรีในวรรณกรรม อีสานเป็นความงามที่อยู่ในขั้นโลกียะที่มุ่งเน้นเพื่อพัฒนาความงามภายนอกเป็นหลัก
The objectives of this research were 1) to study the beauty of women in Theravada Buddhism 2) to study the beauty of women in Esan Literature 3) to compare the beauty of women in Theravada Buddhism and Esan Literature. The research result was found that the beauty had been classified into 2 main categories included: 1) concrete beauty was the beauty appeared in appearance and complexion etc. 2) abstract beauty was the beauty expressed through habitual action such as characteristic, and manners etc. From the comparative studies, it was found that the beauty of women in Theravada Buddhism and the beauty of women in Esan Literature were the same characteristic in the concrete, that is to say
It referred to appearance and complexion etc, Moreover the beauty in abstract has been referred again, because the teaching of Buddhism had been upheld as the main thing. The different characteristic was that the beauty of women in Theravada Buddhism was the beauty considered as the mundane beauty in which the Lord Buddha had not considered as an important thing, but he had considered the beauty of only abstract beauty (doctrine) as an important thing leading to supramundane, but the beauty of women in Esan literature was the beauty in mundane state emphasized to develop the outer beauty as a main thing.
The objectives of this research were 1) to study the beauty of women in Theravada Buddhism 2) to study the beauty of women in Esan Literature 3) to compare the beauty of women in Theravada Buddhism and Esan Literature. The research result was found that the beauty had been classified into 2 main categories included: 1) concrete beauty was the beauty appeared in appearance and complexion etc. 2) abstract beauty was the beauty expressed through habitual action such as characteristic, and manners etc. From the comparative studies, it was found that the beauty of women in Theravada Buddhism and the beauty of women in Esan Literature were the same characteristic in the concrete, that is to say
It referred to appearance and complexion etc, Moreover the beauty in abstract has been referred again, because the teaching of Buddhism had been upheld as the main thing. The different characteristic was that the beauty of women in Theravada Buddhism was the beauty considered as the mundane beauty in which the Lord Buddha had not considered as an important thing, but he had considered the beauty of only abstract beauty (doctrine) as an important thing leading to supramundane, but the beauty of women in Esan literature was the beauty in mundane state emphasized to develop the outer beauty as a main thing.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ปรัชญามหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
บัณฑิตวิทยาลัย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยขอนแก่น