Publication: การประยุกต์ใช้แนวคิดการเขียนแบบอรรถฐานกระบวนการ (Process Genre – Approach) เพื่อพัฒนาความสามารถการเขียนเชิงปฏิบัติภาษาจีน สำหรับนักศึกษาสาขาวิชาภาษาจีน กรณีศึกษา มหาวิทยาลัยราชภัฏเพชรบุรี
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการมหาวิทยาลัยราชภัฏเพชรบุรี
Academic Journal of Phetchaburi Rajabhat University
Academic Journal of Phetchaburi Rajabhat University
Volume
12
Issue
2
Edition
Start Page
47
End Page
59
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การประยุกต์ใช้แนวคิดการเขียนแบบอรรถฐานกระบวนการ (Process Genre – Approach) เพื่อพัฒนาความสามารถการเขียนเชิงปฏิบัติภาษาจีน สำหรับนักศึกษาสาขาวิชาภาษาจีน กรณีศึกษา มหาวิทยาลัยราชภัฏเพชรบุรี
Alternative Title(s)
A Guideline to Apply the Process Genre Approach to Develop Practical Writing Ability for Chinese Students in the Chinese Language Program: A Case Study at Phetchaburi Rajabhat University
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาเปรียบเทียบคะแนนความสามารถการเขียนเชิงปฏิบัติภาษาจีน ก่อนและหลังการสอน โดยใช้แนวคิดการเขียนแบบอรรถฐานกระบวนการ (Process Genre – Approach) และ 2) เพื่อศึกษาเจตคติที่มีต่อการเขียนเชิงปฏิบัติภาษาจีน หลังการสอน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้เป็นนักศึกษาสาขาวิชาภาษาจีน ชั้นปีที่ 4 รายวิชา การเขียนภาษาจีน ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2564 มหาวิทยาลัยราชภัฏเพชรบุรี จำนวน 22 คน ได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง (purposive Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการสอนรายวิชา การเขียนภาษาจีน การเขียนแบบอรรถฐานกระบวนการ (Process Genre – Approach) จำนวน 3 เรื่อง 2) แบบทดสอบวัดความสามารถการเขียนภาษาจีน ก่อนและหลังการสอน 3) แบบวัดเจตคติที่มีต่อการเรียนการสอนในการเรียนรายวิชา การเขียนภาษาจีน หลังการสอนที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น 4) เกณฑ์การประเมินความสามารถการเขียนภาษาจีน ผลการวิจัย พบว่า ผู้เรียนมีผลคะแนนความสามารถการเขียนเชิงปฏิบัติภาษาจีน ทั้ง3ประเภท คือ 1) ผลคะแนนความสามารถการเขียนประกาศ ก่อนเรียนเฉลี่ยเท่ากับ 54.01 จากคะแนนเต็ม 100 คะแนน และหลังเรียนเฉลี่ยเท่ากับ 64.93 2) ผลคะแนนความสามารถการเขียนหนังสือแจ้งเป็นลายลักษณ์อักษร ก่อนเรียนเฉลี่ยเท่ากับ 50.95 หลังเรียนเฉลี่ยเท่ากับ 64.39 และ 3) ผลคะแนนความสามารถการเขียนจดหมายสมัครงาน ก่อนเรียนเฉลี่ยเท่ากับ 46.21 และหลังเรียนเฉลี่ยเท่ากับ 58.61 ค่าการทดสอบทีทั้ง 3 เรื่อง เท่ากับ 17.28 14.11 และ12.91 ตามลำดับ และผู้เรียนส่วนใหญ่มีการเปลี่ยนแปลงเจตคติในทางบวกทุกด้านเพิ่มขึ้นหลังกระบวนการเรียนการสอนการเขียนเชิงปฏิบัติภาษาจีนแบบอรรถฐานกระบวนการ (Process Genre – Approach) โดยมีค่าเฉลี่ยก่อนเรียนเท่ากับ 63.73 และค่าเฉลี่ยหลังเรียนเท่ากับ 78.92 ซึ่งผลการวัดเจตคติหลังเรียนมีค่าเฉลี่ยสูงขึ้นกว่าก่อนเรียน คิดเป็นร้อยละ 10.20 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิตที่ระดับ.05
The purposes of this research were 1) to improve students’ Chinese practical writing ability based on Process Genre –Approach and 2) to study attitude of students toward the learning Chinese practical writing writing after Teaching using Process Genre –Approach writing concept. The samples were selected by purposive Sampling of twenty-two fourth-year, Chinese Language Program , Chinese writing course, Phetchaburi Rajabhat University in the first semester of 2021. The instruments used in this research were 1) process Genre –Approach three lesson plan 2) practical writing before and after Teaching using Process Genre –Approach writing concept writing test 3) attitude questionnaire and 4) criteria for assessing Chinese writing ability. The study results revealed that 1) the score student’ Chinese notice writing ability before Teaching using Process Genre –Approach writing concept was 54.01% , after Teaching using Process Genre –Approach writing concept was 64.93 % 2) the score student’ Chinese announcement writing ability before Teaching using Process Genre –Approach writing concept was 50.95 % , after Teaching using Process Genre –Approach writing concept was 64.39 % and 3) the score student’ Chinese cover letter writing ability before Teaching using Process Genre –Approach writing concept was 46.21 % , after Teaching using Process Genre –Approach writing concept was 58.61 % and three lesson plan t-test equal to 17.28, 14.11 and 12.91,respectively. Most of the students had positive attitudes in all aspects after they had learned Chinese language practical writing (Process Genre-Approach). The mean of pre-test was 63.73, and the mean of post-test was 78.92. The results of the assessment of attitude post-test were higher than those of the pre-test accounted for 10.20%, with a statistical significance of.05.
The purposes of this research were 1) to improve students’ Chinese practical writing ability based on Process Genre –Approach and 2) to study attitude of students toward the learning Chinese practical writing writing after Teaching using Process Genre –Approach writing concept. The samples were selected by purposive Sampling of twenty-two fourth-year, Chinese Language Program , Chinese writing course, Phetchaburi Rajabhat University in the first semester of 2021. The instruments used in this research were 1) process Genre –Approach three lesson plan 2) practical writing before and after Teaching using Process Genre –Approach writing concept writing test 3) attitude questionnaire and 4) criteria for assessing Chinese writing ability. The study results revealed that 1) the score student’ Chinese notice writing ability before Teaching using Process Genre –Approach writing concept was 54.01% , after Teaching using Process Genre –Approach writing concept was 64.93 % 2) the score student’ Chinese announcement writing ability before Teaching using Process Genre –Approach writing concept was 50.95 % , after Teaching using Process Genre –Approach writing concept was 64.39 % and 3) the score student’ Chinese cover letter writing ability before Teaching using Process Genre –Approach writing concept was 46.21 % , after Teaching using Process Genre –Approach writing concept was 58.61 % and three lesson plan t-test equal to 17.28, 14.11 and 12.91,respectively. Most of the students had positive attitudes in all aspects after they had learned Chinese language practical writing (Process Genre-Approach). The mean of pre-test was 63.73, and the mean of post-test was 78.92. The results of the assessment of attitude post-test were higher than those of the pre-test accounted for 10.20%, with a statistical significance of.05.